اجرای باغ موزه اراضی لشگر 64 در شناساندن تاریخ شهر ارومیه موثر است


اجرای باغ موزه اراضی لشگر 64 در شناساندن تاریخ شهر ارومیه موثر است

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: اجرای فاز اول باغ موزه اراضی لشگر 64 ارومیه در شناساندن تاریخ شهر ارومیه موثر است.

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: قطع یقین با حل مشکل اراضی ارتش و احیا و مرمت کامل باغ موزه ارومیه، تاریخ شهر ارومیه نمود می یابد.

وی با تاکید بر لزوم صیانت از بافتها، گذر و محلات تاریخی در آذربایجان‌غربی، افزود: اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی پیش از تصویب قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی نسبت به مرمت و حفاظت از بناها و جداره های تاریخی در بافت تاریخی ارومیه اقدام کرده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی احیای سردر سراهای بازار سنتی ارومیه، مدرسه ۲۲ بهمن، احیای جداره های تاریخی خیابان امام ارومیه و احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع را ازجمله اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حفظ بافت های تاریخی شهر سبب افزایش تعلق خاطر مردم می‌شود، گفت: این روند در کشورهای توسعه یافته نیز به طور جد دنبال می‍‌شود.

جباری همچنین به معضل مهاجرت مردم از بافت تاریخی شهر به حومه و حاشیه‌های شهر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در جهت جلوگیری از این امر، تشویق‌ها و تسهیلات بیشتری برای احیای محلات و بناها در بافت تاریخی و قدیمی شهر اختصاص یابد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برخی دستگاه های اجرایی در همکاری با این اداره کل در حوزه فعالیت آن کم کاری می‌کنند، افزود: بسیاری از وظایف سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه اختیارات سایر دستگاه های اجرایی است و نیاز است در همین راستا با این اداره کل و ادارات تابعه آن همکاری های لازم انجام گیرد.

وی ادامه داد: در بحث توسعه گردشگری شاخص های زیادی از جمله تامین امنیت و همچنین مسیرهای دسترسی و راه های مواصلاتی باید مورد توجه قرار گیرد که در حوزه اختیارات این سازمان نیست.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای افزون بر یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول