13.7 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری انجام شد


13.7 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های چهارمحال و بختیاری انجام شد

شهرکرد - ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه بیش از 13 میلیون و 762 هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان انجام شده است.

سام مردانی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نیاز اصلی و مناسب‌ترین کالای پروتئینی در کشور گوشت مرغ است، افزود: پارسال حدود ۱۴ میلیون و ۲۵۱ هزار جوجه‌ریزی با تولید ۲۶ هزار ۵۰۰ تن در استان انجام شد.

به گفته وی، امسال ۱۳ میلیون و ۷۶۲ هزار جوجه‌ریزی با تولید حدود ۲۴ هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ در استان انجام شده است که این میزان با کل تولید مرغ در سال‌گذشته برابر است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان تولید تا ۳۰ هزار تن برسد.

به گفته وی، دی‌ماه امسال حدود یک میلیون و ۶۱۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده که این میزان بالاترین آمار را در طول سال داشته است.

وی به افزایش ۲۰ درصدی جوجه‌ریزی در استان نسبت به مدت مشابه اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید انجام شده و برآورد تولید، تا پایان سالجاری حدود ۱.۵ برابر نیاز استان، گوشت مرغ تولید خواهد شد.

مردانی با تاکید بر اینکه چهارمحال وبختیاری رتبه دوم تولید شیر خام و گوشت قرمز را دارد، گفت: میزان تولید شیر خام در استان ۲۹۶ هزار تن در سال است که از این میزان ۱۹۴ هزار تن مازاد بر نیاز است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سرانه تولید شیرخام در استان ۳۰۵ کیلوگرم و سرانه مصرف ۱۰۵ کیلوگرم است و استان در سرانه تولید شیر خام دارای رتبه دوم کشور است.

وی اظهار داشت: تولید گوشت قرمز در سال گذشته در استان حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن ثبت شد که سرانه تولید ۲۸/۳ کیلوگرم و سرانه مصرف ۱۱ کیلوگرم که ۱۶ هزار و ۸۳۰ تن مازاد بر نیاز استان بوده است.

به گفته وی، در استان در خصوص تولید تخم‌مرغ مشکل وجود دارد و سالانه چهار هزار و ۴۱۸تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود و هفت هزار تن کمبود تخم مرغ در استان وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون سرانه تولید تخم مرغ حدود ۴/۵ کیلو به ازای هر نفر و سرانه مصرف ۱۲ کیلوگرم برآورد شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز طیور، توسط سیستم بازارگاه تامین می‌شود که این امر در ایجاد انگیزه برای جوجه‌ریزی بیشتر توسط تولیدکنندگان، افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده مرغ اثر داشته است.

صادرات محصولات کشاورزی ۱۰ میلیون یورو درآمد داشته است

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی گفت: صادرات و فروش محصولات کشاورزی و شیلات استان ۱۰ میلیون یورو درآمد داشته است.

خالد طاهری افزود: هم‌اکنون سالانه بیش از ۱.۵میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که از این میزان ۹۰۰ هزار تن سالانه در ۲۳۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی استان فراوری می‌شود.

به گفته وی، ۱۴۸ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی استان توسط جهادکشاورزی و ۷۸ واحد توسط صنعت، معدن و تجارت استان پروانه فعالیت دارند و چهار هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

وی افزود: محصولات کشاورزی استان به ۲۶ استان و ۲ کشور عراق و افغانستان صادر می‌شود.

طاهری گفت: پارسال از محل فروش و صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور ۱۰ میلیون یورو حاصل کشاورزان شد و امکان افزایش صادرات در استان وجود دارد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان ۶کشتار گاه طیور و دام، ۱۶ سردخانه ۲مداره و ۴۰ انبار سرد ویژه نگهداری محصولات کشاورزی فعال است.

وی به تکمیل شدن زنجیره تولید در حوزه آبزی‌پروری و شیلات در استان اشاره کرد و گفت: توسعه و رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی یک نیاز ضروری برای استان است تا با توسعه این بخش از ضایعات بخش کشاورزی جلوگیری شود و ارزش افزوده برای بهره‌برداران ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا