قوانین ناکارآمد کارایی مدیریت شهری را تضعیف می کند


قوانین ناکارآمد کارایی مدیریت شهری را تضعیف می کند

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: قوانین ناکارآمد و مشکل دار دست شوراها و مدیریت شهری را بسته است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی استان خراسان رضوی، دومین نشست هم اندیشی رؤسای ادواری شورای اسلامی خراسان رضوی به میزبانی سید مؤمن حسینی رئیس ششمین دوره این شورا برگزار گردید.

در این نشست حسینی رئیس شورای استان ضمن تشکر از حضور روسای پیشین گفت: با توجه به هفت اصل قانون اساسی که به صراحت شوراهای اسلامی را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور جامعه قلمداد کرده است اما متاسفانه پس از گذشت ۲۳ سال از عمر شوراها، هنوز این نهاد مردمی که برگرفته از ؤأی مستقیم مردم میباشد به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

حسینی ادامه داد: طبق اصل ۱۰۶ قانون اساسی، برای شوراها جایگاه ویژه و ارزشمندی تعریف گردیده، اما در اجرای این اصل از قانون برای این جایگاه ارزشی قائل نشده است.

وی ادامه داد: قوانین ناکارآمد و مشکل دار دست شوراها و مدیریت شهری را بسته است که این امر مستلزم این است تا شورای عالی استان ها به کمک شوراهای اسلامی در سطح استان های کشور در خصوص تنقیح قوانین منسوخ و ناکارآمد به مجلس شورایی اسلامی و در خصوص تصویب یا عدم تصویب مصوبات و قوانین مرتبط با حوزه مدیریت شهری و شورایی که میتواند در آینده منجر به تضعیف نهاد شوراها گردد در اسرع وقت و زمان لازم به شورای نگهبان مراجعه نمایند.

رئیس شورای استان همچنین تصریح کرد: در ششمین دوره شورای استان با عزم جدی به دنبال مبحث آموزش مستمر اعضای شوراهای شهر و روستا در سطح استان هستیم تا بتوانیم با این آموزش ها از بروز تخلفات و مشکلاتی که در گذشته برای اعضای شوراهای اسلامی به وجود می‌آمده است جلوگیری نماییم.

قوانین ناکارآمد کارایی مدیریت شهری را تضعیف می کند

در ادامه این جلسه غلامرضا بصیری پور رئیس ادوار دوم و چهارم شورای استان گفت: اغلب مسئولین ما در کشور متأسفانه شورا باور و شورا یاور نیستند که همین امر منجر به تضعیف نهاد شوراها گردیده است.

سپس علی محمد اله‌یاری رئیس اسبق شورای استان گفت: برخلاف کشورهای پیشرفته که نقش مدیریت شهری در برنامه های مختلف بیشتر به چشم میخورد، در کشور ما این نقش کمتر دیده میشود.

وی ادامه داد : شورا یک نهاد و رکن اساسی در کشور ما محسوب میشود که مدت زیادی از تشکیل آن نگذشته است که در طول این مدت گرچه اشکال هایی داشته ولی ناکارآمد نیست.

در ادامه این نشست محمد مهدی کرمانی رئیس دوره سوم شورای استان گفت : شوراهای اسلامی طبق اصول هفتگانه قانون اساسی میتوانند در اداره امور جامعه نقش داشته باشند اگر، همه شوراها در سطح استان به کمک شورای اسلامی استان و شوراهای استان در سطح کشور به کمک شورای عالی استان ها بیایند.

وی ادامه داد : شورای استان میبایست برای بازیابی جایگاه شوراها در سطح استان ارتباط خود را با استاندار و معاونین مربوطه مجمع نمایندگان استان و فرمانداران شهرستان ها بیش از پیش نزدیک نماید.

درادامه این جلسه امیر شهلا رئیس اسبق شورای استان تصریح کرد: سفرهای شهرستانی رئیس شورای استان و حمایت از شوراهای شهرستان، شهرها و وروستاها میتواند باعث تقویت جایگاه شوراها گردد.

وی ادامه داد : اگر در شهرستان ها مناسباتی در خصوص اشتغال، ازدواج، تفریح و... جوانان انجام پذیرد، از حاشیه نشینی و مشکلات و هزینه هایی که برای مدیریت شهری به وجود می‌آید عملا میتوانیم جلوگیری نماییم.

سپس سعید برزوئی رئیس اسبق شورای استان در ادامه این جلسه گفت: با همه مشکلات شوراها، استفاده از ظرفیت‌های پیش روی شوراها را مغتنم بشماریم و در جهت افزایش جایگاه شوراها نیاز است تا ارتباط شورای استان با دانشگاه ها نزدیک تر شود تا بتوانیم از ظرفیت نخبگانی در جهت پیبرد اهداف شوراهای اسلامی استفاده شود.

سپس شهناز رمارم رئیس سابق شورای استان گفت: رکن اساسی جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت آن است که شوراهای اسلامی جمهوریت خود را با رأی مردم و اسلامیت خویش را طبق آیه شریف قرآن وامرهم شوری بینهم دارا می‌باشند که اگر این رکن را حذف و یا تضعیف نماییم منجر به نمایشی بودن نظام شورایی می‌گردد.

در پایان این نشست توسط حسین اصغر کلیدری مشاور عالی رئیس و دبیر شورای اسلامی استان پیشنهاد گردید جلسه بعدی روسای ادواری در تاریخ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و با حضور اعضای مجمع نمایندگان استان و یا با حضور روسای ادواری استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار گردد.

48

کد خبر 1595194

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا