396 دانش آموز قزوینی به مراکز مشاوره برای ارتقای سلامت روانی ارجاع شدند


396 دانش آموز قزوینی به مراکز مشاوره برای ارتقای سلامت روانی ارجاع شدند

قزوین-ایرنا-کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین گفت: در سال‌های 98 و 99 در شهرستان‌های البرز و قزوین، 396 دانش آموز نیازمند پیگیری و مشاوره ارتقای سلامت روانی بودند که به مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شدند.

به گزارش ایرنا، مژگان عباسی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: سلامت روان دانش آموزان موضوعی بسیار مهم است ولی متاسفانه به دلیل همکاری نکردن برخی مدیران مدارس و خانواده ها و پنهان کردن موضوع، مشکل آنها بیشتر می شود.

عباسی با اشاره به غیرحضوری بودن مدارس، تصریح کرد: آموزش مجازی باعث کاهش مراجعات دانش آموزان به مراکز سلامت شده است به طوریکه در ۹ ماهه نخست امسال، ۱۸ دانش آموز ارجاع شده که وضعیت ۱۵ نفر پیگیری شده است و خدمات لازم را دریافت کرده اند.

عباسی ادامه داد: داشتن افکار خودکشی، افسردگی، خودزنی، پرخاشگری، تعارض خانوادگی، اعتیاد به مواد و الکل و کودک آزاری از دلایل ارجاع دانش آموزان بوده است.

کارشناس مسؤول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین همچنین تصریح کرد: در حال حاضر طرحی با عنوان نماد به جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی حوزه سلامت روان دانش آموزان در استان قزوین در حال اجرا است که شامل غربالگری و آموزش های ارتقای سلامت روانی می شود.

عباسی افزود: منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، مجموعه ای نظام یافته از خدمات و برنامه ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت های روانی- اجتماعی به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیب های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و موثر است.

وی بیان کرد: در قسمت ارجاع، دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی، پس از شناسایی در مدرسه، برای دریافت خدمات به مشاوران آموزش و پرورش معرفی می شوند و در مواردی که نیاز به مداخله دستگاه های عضو ائتلاف باشد، اطلاعات دانش آموز و دلیل ارجاع، در سامانه مربوط به نماد ثبت می شود.

عباسی با بیان اینکه گزارش ارجاعات دانش آموزان و اقدامات انجام شده به صورت ماهانه به ادارات و نواحی آموزش و پرورش ارسال می شود، گفت: به پیشنهاد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، نشست های کمیته علمی – اجرایی، هر ماه به میزبانی یکی از دستگاه های عضو ائتلاف برگزار می شود.

وی گفت: سازمان ها و نهادهای عضو ائتلاف «نماد»، شامل ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی، اداره تعاون، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان