بودجه 1400 شهرداری شیراز 50 درصد افزایش یافت


بودجه 1400 شهرداری شیراز 50 درصد افزایش یافت

شیراز-ایرنا-سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص تصویب متمم بودجه 1400 در شورای اسلامی شهر گفت: بودجه مصوب سال 1400 مبلغ 6 هزار و 160 میلیارد تومان بوده که در متمم بودجه با بیش از 50 درصد افزایش به9 هزار و 274 میلیارد تومان افزایش یافت.

علی اکبر سلطانی روز شنبه با بیان اینکه این افزایش به دلیل نیاز مبرم و عقب ماندگی مفرط شهر شیراز در حوزه های مختلف بوده است افزود: بر اساس دیدگاه های کارشناسی که در جلسات مختلف با حضور اعضای شورا، شهردار، معاونان و کارشناسان مطرح شده این افزایش صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: بخشی از این افزایش مربوط به افزایش فروش اوراق مشارکت می باشد که با پیگیری های جدی ۵۰۰ میلیارد تومان به بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، که مزیت ویژه آن فرصت تعهد دولت در بازپرداخت ۵۰% اصل و سود آن است.
سخنگوی شورا در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از این افزایش نیز با اتخاذ تصمیمات جدی مدیریتی مبنی بر ایجاد ظرفیت های جدید درآمدی در منابع مختلف بودجه شهرداری پیش بینی شده افزود: لازم است مدیریت شهرداری با تلاش در جذب سرمایه گذاران ، توان اجرایی شهرداری را به صورت فزاینده ای افزایش دهد.
سلطانی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از افزایش درآمد شهرداری مربوط به تحقق درآمدهای پایدار از جمله درآمد ناشی از عوارض نوسازی، خودرویی و شغلی است اظهار داشت: مبلغ بودجه افزایش یافته در سه بخش عمده هزینه می شود.
سلطانی به شرح سه بخش عمده هزینه پرداخت و افزود: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه، صرف هزینه های جاری مربوط به مدیریت و نگهداری شهر شامل حفظ و نگهداری فضای سبز، جمع آوری پسماند و سایر مشاغل خدماتی خواهد شد .
وی تصریح کرد: با عنایت به وجود تورم در کشور و رویکرد شورای ششم در پیشبرد عمرانی شهر ، نرخ پیش بینی شده در بودجه اولیه کفاف اجرای برنامه های عمرانی را نداده و به همین جهت بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه ها اختصاص یافت تا به نتیجه پیش بینی شده در سال جاری برسند.

بدهی کلان شهرداری شیراز و عدم اقدام شهردار و شورای سابق شیراز

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه نیز به بازپرداخت بدهی بانکی و مطالبات پیمانکاران سابق شهرداری اختصاص یافته است اضافه کرد: در حال حاضر بدهی شهرداری شیراز ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که سر رسید حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن امسال می‌باشد بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از بدهی باقیمانده فقط مربوط به بدهی بانکی می باشد که متاسفانه توسط شورای پنجم و شهردار سابق در مورد پرداخت آن اقدامی صورت نگرفته است.
این عضو هیئت رییسه شورا تاکید کرد: بطور کلی استفاده از ظرفیت بانک ها برای معرفی پیمانکاران شهرداری جهت دریافت تسهیلات بانکی از سال ۱۳۹۰ آغاز و با بررسی به عمل آمده تا سال ۱۳۹۵ عموماً باز پرداخت تسهیلات در سر رسید صورت می گرفته اما از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ به بعد تسهیلات دریافتی معوق شده و اراده ای جدی برای تسویه آن نبوده بطوری که متاسفانه از سال ۱۳۹۶ تاکنون صرفاً اصل وام و سود متعلقه و غیره تمدید و استمهال می شده که بایستی فکری جدی برای برون رفت از این مشکل بدهی بانکی اقدام جدی بشود.

بدهی شهرداری با سود ۳۰ درصد به بانک ها و یک پرسش

وی ادامه داد: باید این سوال پرسیده شود چرا در طول این سالها این بدهی صرفاً استمهال شده و به ازای هر بار استمهال ۶ درصد سود بیشتر به میزان سود قبل اضافه شده است؟ و امروز شاهد بدهی به بانک ها با سود بیش از ۳۰ درصد باشیم .

پرداخت بدهی های شهرداری شیراز از جیب مردم

وی اضافه کرد: این سود بانکی بر بدهی های شهرداری از جیب مردم هزینه شده و مسئولین وقت باید پاسخگوی آن باشند.
سخنگوی شورا علاوه با انتقاد به عملکرد شورای قبل در انباشت بدهی های بانکی ابراز امیدواری کرد در طول دوره ششم شورا ، شهردار شیراز تدابیر لازم برای تسویه این وام به ارث رسیده با سود بالا را در دستور کار قرار داده و بدهی دوره های چهارم و پنجم شورا را تسویه کند و در صورت استفاده از وام های جدید مصوبات لازم برای پرداخت به موقع تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!