پیوند کلیه خوک به بیمار مرگ مغزی + عکس


جراحان دانشگاه آلاباما در برمینگام توانسته‌اند کلیه های یک خوک اصلاح ژنتیکی‌شده را به بدن مرد 57 ساله‌ای پیوند بزنند که دچار مرگ مغزی شده بود. محققان نتایج این پیوند موفق را در مجله American Journal of Transplantation منتشر کرده‌اند.

به گفته تیم جراحی دانشگاه آلاباما در برمینگام، کلیه‌های خوک پس از حدود ۲۳ دقیقه فعالیت خود را آغاز کردند و تا سه روز بعد از عمل همچنان بدون مشکل به کارشان ادامه دادند. البته پزشکان می‌گویند یکی از کلیه‌ها بیشتر از دیگری ادرار تولید می‌کند. جراحان کلیه‌های خود بیمار را خارج کردند، و فعلا هیچ نشانه‌ای مبنی بر پس زده شدن کلیه‌های خوک دیده نمی‌شود.

پیوند کلیه خوک به بیمار مرگ مغزی + عکس

پیوند کلیه خوک به انسان زنده هم آزمایش می‌شود

دکتر «جیمی لاک»، جراح ارشد این پروژه می‌گوید آن‌ها در طول عمل تمامی مراحل یک پیوند عادی انسان به انسان را دنبال کردند. محققان حالا امیدوارند که با این تجربه بتوانند تا پایان سال جاری میلادی برای اولین بار چنین عملی را روی یک انسان زنده امتحان کنند.

پیوند کلیه خوک به انسان

دکتر لاک به عنوان رئیس برنامه پیوند کلیه‌های ناسازگار دانشگاه آلاباما در برمینگام می‌گوید: «هدف ما این نبود که فقط یک بار این کار را انجام دهیم. ما می‌خواهیم پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم تا به بیماران‌مان کمک کنیم. اگر یک روز به درمانگاه بروم و بدانم که برای همه بیماران به اندازه کافی کلیه وجود دارد، قطعا روز خوشی را تجربه خواهم کرد.»

ایالت آلاباما دارای بالاترین نرخ بیماری‌های کلیوی مزمن است. در این ایالت از هر یک میلیون نفر ۲۳۴۸ مورد دارای مشکل کلیوی هستند. اکثر آن‌ها به خاطر دیابت و پرفشاری خون دچار مشکل می‌شوند اما افراد رنگین پوست، زنان و کسانی که سطح درآمد یا تحصیلات پایینی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

چندی پیش در یک اتفاق نادر دیگر، محققان دانشگاه مریلند آمریکا برای اولین بار موفق شدند قلب خوک را به یک بیمار ۵۷ ساله پیوند بزنند. آن بیمار همچنان بدون مشکل تحت نظر قرار دارد.

منبع: دیجیاتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام