قیمت فلزات گران‌تر می‌شود


قیمت فلزات گران‌تر می‌شود

تحلیلگران می گویند احتمال وقوع منازعه نظامی میان روسیه و اوکراین، ریسک مختل شدن تامین انرژی و صعود بیشتر قیمت فلزات را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران می گویند تداوم نگرانیهای ژئوپلیتیکی نسبت به احتمال حمله روسیه به اوکراین، احتمال وضع تحریمهای جدید بین المللی یا تحریمهای آمریکا علیه تجارت با تولیدکنندگان بزرگ فلزات روسیه ممکن است بازار آلومینیوم، مس و نیکل را با محدودیت عرضه بیشتری روبرو کند.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالای شرکت ING Economics در این باره اظهار کرد: اگر بحران میان روسیه و اوکراین شدت بگیرد، قیمت کالاها ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند. تنش میان روسیه و اوکراین رو به رشد است و به همین ترتیب ریسک سرایت آن به بازارهای جهانی کالا افزایش پیدا می کند. روسیه یک قدرت بزرگ کالایی و صادرکننده بزرگ محصولات انرژی، فلزات و کشاورزی است. وی افزود: تحریمهای سخت گیرانه، بازارهای کالا را ملتهب خواهد کرد. به نظر می رسد که شماری از بازارهای کالا به دنبال تشدید تنشها، اضافه کردن ریسک ژئوپلیتیکی به قیمتها را شروع کرده اند.

جان مایر، تحلیلگر شرکت کارگزاری "اس پی انجل" به اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: بازار فلزات قطعا به تهاجم روسیه به اوکراین واکنش نشان می دهد. چین آلومینیوم و سایر فلزات روسیه را با وجود تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا خریداری خواهد کرد اما کمبود گریدهای خاص در همه مناطق وجود خواهد داشت.

صعود قیمتها در بازار فلزات

برایان مارتین و دانیل هاینس، تحلیلگران گروه ANZ Research با اشاره به قیمت نهایی معاملات فلزات بازار فلزات لندن در روز جمعه، اظهار کردند: قیمت فلزات پایه با ادامه محدودیت تولید و تشدید کمبود عرضه در بازارها، به میزان چشمگیری صعود کرده اند. به گفته این تحلیلگران، نیکل پرچمدار افزایش افزایش قیمت فلزات بود و ۲۴ هزار دلار در هر تن معامله شد که بالاترین قیمت در ۱۰ سال گذشته بود. کارخانه نیکل تاگوانگ تونگ در میانمار اوایل ماه میلادی جاری متوقف شد و همزمان، تنشها بر سر اوکراین هم ریسک اختلال صادرات روسیه را تقویت کرد.

تحلیلگران ساکدن فایننشیال متذکر شدند روند افزایش قیمت فلزات تحت تاثیر تشدید وخامت اوضاع بین روسیه و اوکراین، ابعاد و گستردگی تحریمهایی که ممکن است از سوی آمریکا و اروپا معرفی شود را زیر سوال می برد.

این تحلیلها در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات میان مقامات بلندپایه آمریکا و روسیه برای جلوگیری از تشدید تنشها ادامه دارد. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آمریکا و متحدانش در ناتو آماده اند در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، هزینه های جدی و آسیب قابل توجهی را از طریق تحریمهای اقتصادی به این کشور تحمیل کنند.

بهای معاملات نقدی مس در بازار فلزات لندن اوایل ژانویه برای نخستین بار در سه ماه گذشته از مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن عبور کرده و سپس عقب نشینی کرده بود اما از ۱۶ ژانویه تا ۲۰ ژانویه دوباره سیر صعودی پیدا کرد و به سطح ۹۹۲۵ دلار در هر تن رسید. بهای معاملات آلومینیوم در روزهای اخیر بالای ۳۰۰۰ دلار در هر تن مانده است. هر دو فلز در بحبوحه نگرانیها نسبت به کمبود عرضه، در بالاترین رکورد قیمت چند ساله معامله می شوند.

ذخایر مس

برآورد می شود روسیه حدود ۱۰ درصد از ذخایر مس جهان را در اختیار دارد و تولیدکننده بزرگ آلومینیوم است. تولیدکنندگان این کشور شامل "روسال" سهم حدود شش درصدی در تولید آلومینیوم جهان دارند. نورنیکل تولیدکننده بزرگ فلزات گروه نیکل و آلومینیوم است که برای عبور به سوی انرژی پاک کلیدی هستند. طبق گزارش شرکت ING Economics، روسیه در حال حاضر حدود ۴۳ درصد از پالادیم استخراج شده در جهان را تولید می کند.

بانک سرمایه گذاری "یو بی اس" رشد حدود یک درصدی قیمت اونس طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون را به تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی امن نسبت داد. طلا ظرف مدت دو روز پس از انتشار آمار جدید تورم در انگلیس، آمریکا و کانادا ۱.۷۸ درصد افزایش قیمت داشت. نرخ تورم انگلیس ۵.۴ درصد است که بالاترین نرخ از سال ۱۹۹۲ است و نرخ تورم کانادا هم به بالاترین حد از همان سال رسیده است. در حالی که تورم این اواخر موضوع مهمی بوده است اما تنها مشکل موجود نیست. سران جهان به میزان فزاینده ای نسبت به رفتار روسیه نگران شده اند.

اونس طلا از سوی انجمن بازار شمش لندن روز جمعه ۱۸۳۵ دلار قیمت گذاری شد.

به گفته مایر، قیمت سنگ آهن و فولاد هم ممکن است در صورت تشدید منازعه اوکراین صعود کنند. شرکت فِررِکسپو تولیدکننده بزرگ سنگ آهن و گندله در اوکراین است.

تحریمها

در گزارش شرکت ING Economics آمده است: اگرچه بسته پیشنهادی دموکراتهای آمریکا به شکل روشن تحریمهای ویژه روی فلزات را توصیه نکرده است اما رییس جمهور آمریکا ممکن است صنایعی که برای امنیت ملی پرخطر به شمار می روند شامل استخراج و فرآوری مواد معدنی را هدف تحریم قرار دهد. به گفته پاترسون، تحریمهای آمریکا علیه شرکت "روسال"، بازار آلومینیوم را در سال ۲۰۱۸ ملتهب کرد چرا که روسیه دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم پس از چین است. بازار جهانی آلومینیوم در حال حاضر با کمبود عرضه روبروست و هر گونه اختلال در روند عرضه روسیه، بازار را با کمبود شدیدتری روبرو می کند. با توجه به این که اروپا مقصد بزرگ آلومینیوم روسیه است، تحریمها علیه صنعت روسیه و محدود کردن صادرات آن، باعث افزایش نرخهای اروپایی خواهد شد.

گذار انرژی

تحریمها علیه انرژی روسیه می تواند قیمت فلزات را بالاتر ببرد. کارخانه های ذوب فلزات که جزء صنایع انرژی بر هستند، در حال حاضر نگران قیمتهای بالای برق هستند که به کاهش ظرفیت تولید زینک (روی) منجر شده و فولادسازان طی ماههای گذشته برای جبران افزایش هزینه انرژی، روی قیمت محصولاتشان در اروپا کشیده اند.

جان مایر، از شرکت "اس پی انجل" گفت: قیمت گاز طبیعی، نفت و نیرو احتمالا به میزان قابل توجهی در اروپا بالا می رود و تولید فلزات اروپایی را با محدودیت بیشتری مواجه می کند.

شرکت ING Economics هشدار داد تحریمها علیه روسیه ممکن است بر تولید کارخانه های آلومینیوم در اروپا تاثیر منفی بگذارد. همان طور که اکنون هم مشاهده می شود، بخشی از ظرفیت تولید در اروپا به دلیل قیمت بالای نیرو تعطیل شده است. در سناریوی متاثر شدن صادرات گاز روسیه به اروپا بر اثر تحریمها، قیمتهای انرژی در اروپا بالاتر خواهد رفت و محدودیت ظرفیت تولید فلزات در این منطقه تشدید می شود.

به گفته تحلیلگران گروه ANZ Research، تنش میان روسیه و اوکراین بازار گاز را نگران کرده است. با اقداماتی که آلمان در صورت تهاجم روسیه به اوکراین علیه خط لوله گازی نورد استریم ۲ انجام خواهد داد و تحریمهایی که آمریکا در نظر دارد، جریان قابل ملاحظه گاز که قرار است وارد این قاره شود، مختل می شود. با وجود موج محموله LNG که قرار است به اروپا تحویل داده شود، مختل شدن جریان گاز در کوتاه مدت باعث صعود قیمتها خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، بانک "یو بی اس" پیش بینی کرد قیمتهای انرژی بالا می ماند. تنشها در اروپای شرقی و خاورمیانه به دلیل نگرانی از اختلال جدید عرضه، از قیمتها پشتیبانی می کند. انتظار می رود تقاضا برای نفت امسال به رکورد بالایی صعود کند و قیمت نفت برنت در محدوده ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403