دولت باید حذف ارز 4200 تومانی را به صورت هدفمند مدیریت کند


دولت باید حذف ارز 4200 تومانی را به صورت هدفمند مدیریت کند

عضو هیات علمی گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: دولت می‌تواند پول حاصل از ارز 4200 تومانی را به چند طریق تقسیم کند. دولت باید بخشی از این پول را در بخش‌های عمرانی و توسعه کشور تزریق، بخشی را باید با هدف حمایت از مصرف کننده‌ها و دهک‌های پایین جامعه و به صورت غیر نقدی در نظر گرفته و بخشی از آن را برای تولیدکننده‌ها و فرآوری کننده‌های...

جواد براتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای جلوگیری از ایجاد تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه اظهار کرد : پولی که به جامعه وارد می‌شود چه از طریق کالا وارد شود، چه به صورت یارانه نقدی باشد و چه به صورت کالا برگ به دست مردم برسد در حجم پول تفاوتی ایجاد نشده بلکه تنها در شکل ورود تفاوت ایجاد شده است. این مساله فی‌الذات تاثیری بر روی تورم ندارد.

وی افزود: تا پایان سال ‌۱۴۰۰ تقریبا ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور توزیع خواهد شد. بعضی از افراد موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بعضی مخالف حذف این ارز هستند. موافقان عنوان می‌کنند که این پول به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد زیرا در حال حاضر سرانه مصرف گوشت و لبنیات و ... به دلیل گرانی کاهش یافته است و در واقع این پول به دست واسطه ها می‌رسد. این افراد واسطه از تفاوت قیمت نرخ ارز آزاد و ارز ترجیحی استفاده می‌کنند.

دولت باید حذف ارز 4200 تومانی را به صورت هدفمند مدیریت کند

عضو هیات علمی گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: دولت می‌تواند پول حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چند طریق تقسیم کند. دولت باید بخشی از این پول را در بخش‌های عمرانی و توسعه کشور تزریق کند، بخشی را باید با هدف حمایت از مصرف‌کننده‌ و دهک‌های پایین جامعه و به صورت غیر نقدی در نظر بگیرد. همچنین دولت می‌تواند بخشی از آن را برای تولیدکننده‌ها و فرآوری‌کننده‌ها که در حوزه کالاهای اساسی فعال هستند و ممکن است از حذف این ارز متضرر شوند اختصاص دهد. این مورد نیز می‌تواند چه به صورت کالا برگ و یا در قالب کارت اعتباری باشد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت هدفمند انجام دهد. هدف باید تک نرخی شدن قیمت ارز باشد که این کار نیز باید در چند سال انجام شود. پیشنهاد بنده این است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکباره باشد و راه‌های جایگزین توزیع آن باید به صورت هدفمند انجام شود.

براتی با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بار مالی زیادی نیز برای دولت ایجاد کرده است، تصریح کرد: از زمانی که توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد تعداد زیادی از اقلام با این ارز وارد کشور شدند که این مساله باری بر روی دوش دولت بود. بر همین اساس دولت تصمیم به حذف این ارز از بعضی از اقلام گرفت تا فشار مالی را کمتر کند. زمانی که تصمیم به توزیع این ارز در نظر گرفته شد تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز ترجیحی بسیار کم بود، اما امروز این تفاوت بسیار زیاد شده است. این ارز یارانه پنهانی است که دولت پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به قیمت ارز فعلی و قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان توسط دولت پرداخت شده و این رقم بسیار قابل توجه است. این مبلغ می‌تواند زمینه رانت را ایجاد کند. این مبلغ یک سوم کل بودجه عمومی کشور است. اگرچه حذف این ارز به راحتی امکان پذیر نیست، اما دولت باید این کار را انجام دهد.

براتی ادامه داد: مصرف کننده نهایی بیشتر تمایل دارد که پول نقد و یارانه به او داده شود، زیرا او دوست دارد که خودش بر چگونگی مصرف تصمیم‌گیری کند، اما این مساله برای اقتصاد کشور مناسب نیست. برای مثال این پول صرفا مربوط به مصرف کننده‌ نهایی نیست و دامدار نیز برای دولت از اهیمت بسیاری برخوردار است. یا برای مثال دولت تصمیم می‌گیرد اگر به مردم کالا برگ ارائه شود، مصرف کننده باید از کالای داخلی خرید کرده و اینگونه از تولید داخلی حمایت کند. چیزی که برای سیاست‌گذار از اهمیت برخوردار است این است که از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت کند. دولت باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت هدفمند مدیریت کند. پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا یک سیاست غلط بوده است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد جهاد دانشگاهی خراسان رضوی درباره نقاط ضعف سیستم ارائه کالا برگ بیان کرد: این سیستم نیز با خود مشکلاتی را به همراه دارد. اگر دولت خودش خریدار و وارد کننده کالاها باشد اما قیمت‌گذار نباشد و تنها کالا برگ را ارئه دهد ممکن است در اینجا نیز مشکلاتی از جمله زد و بندها با شرکت‌های خاص صورت گیرد و فساد و رانت نیز به شکل دیگری خود را نشان دهد. اگر مدیریت از بالا صورت گیرد کنترل این مسائل راحت‌تر از زمانی خواهد بود که کنترل از بخش‌های پایین است. اگر مدیریت دولت در سطح کلان و بالا باشد جلو رانت و تبانی‌ها گرفته خواهد شد. همچنین از سمتی دیگر ممکن است که خرید و فروش کالا برگ در سطح جامعه ایجاد شود زیرا همانطور که گفته شد پول نقد برای مردم مطلوبیت دارد که این مساله هم در گذشته زمانی که کوپن در جامعه وجود داشت، بوده است.

براتی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تورم انتظاری در جامعه گفت: اگر کالابرگ به مردم ارائه شود و مردم کالایی را بیشتر بخرند به طور حتم روی قیمت آن کالا تاثیرگذار است. مثلا اگر کالابرگ برای گوشت داده شود روی قیمت گوشت تاثیر می‌گذارد و قیمت بالاتر می‌رود، ولی در مجموع تغییرات تورمی خیلی زیاد نیست و تنها قیمت نسبی تغییر پیدا می‌کند. تورمات انتظاری در جامعه قابل حل است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی