امروز نیازمند طرحی منسجم و کارآمد برای مقابله با آسیب های اجتماعی هستیم


حجت الاسلام غلامی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با حضور وزیر کشور گفت: امروز نیازمند یک طرح جامع و همه جانبه نگر، منسجم، هوشمندانه و کارآمد برای مقابله با آسیب های اجتماعی هستیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر رضا غلامی،رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی در نشست خبری دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: نمی شود انکار کرد که برخی آسیب های اجتماعی به دلایل مختلف اعم از درون زا و برون زا طی یک دهه اخیر رشد صعودی داشته است البته سیاست مبنایی و قطعی جمهوری اسلامی، پیشگیری و مقابله قاطعانه با آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام غلامی افزود: در دولت قبل شاهد پیگیری خاص مقام معظم رهبری در جهت استقرار سیاست جمهوری اسلامی در دستگاه مدیریتی کشور در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی و به تبع آن تقویت شورای اجتماعی در کشور بودیم. شکل گیری سازمان امور اجتماعی و اشراف مدیران به این سازمان زمینه اجرای طرح های مطالعات مختلف و تولید انواع طرح ها در خصوص رفع آسیب های اجتماعی را مهیا کرد. سازمان امور اجتماعی تلاش کرد دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در خصوص آسیب های اجتماعی مطالعاتی را انجام دهند. در همین راستا پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی در دانشگاه شاهد شکل گرفت.

امروز نیازمند طرحی منسجم و کارآمد برای مقابله با آسیب های اجتماعی هستیم

رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی افزود: من معتقدم دولت قبل حاضر به سرمایه گذاری قوی در خصوص آسیب های اجتماعی و شناسایی این آسیب ها نشد. امروز در دولت جدید شاهد شکل گیری عزم و اراده ای قوی برای مقابله با آسیب های اجتماعی هستیم. شورای اجتماعی کشور و سازمان امور اجتماعی ایده کانونی خود را برای مقابله با آسیب های اجتماعی اعلام کرده است. در واقع یک عنصر راهبری و فرمانده در صحنه آسیب های اجتماعی باید حضور داشته باشد که این فرمانده همان سازمان امور اجتماعی کشور است. امروز که ماه ها از روی کار آمدن دولت گذشته هنوز تکلیف سازمان امور اجتماعی کشور مشخص نیست. به نظر می رسد در این خصوص بایستی توسط مسئولان تجدید نظری صورت گیرد.

حجت الاسلام غلامی گفت: امروز نیازمند یک طرح جامع و همه جانبه نگر، منسجم، هوشمندانه و کارآمد برای مقابله با آسیب های اجتماعی هستیم، همچنین نیازمند پیگیری قدرتمندانه برای اجرای این طرح جامع در مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور هستیم.

وی گفت: تاکنون کارهای علمی بسیاری در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی صورت گرفته است اما متاسفانه آن کار علمی درخور و متناسب با جامعه اسلامی ما که امکان پیاده سازی داشته باشد، صورت نگرفت. در این بین یک نکته کلیدی وجود دارد و آن این است که ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم. عقاید، اخلاق و سنت های ما می تواند در رفع آسیب های اجتماعی نقشی منحصر به فرد ایجاد کند.

وی اظهار داشت: این حقیقت است که اسلام و تعالیم اسلامی برای مقابله با آسیب های اجتماعی حرف های اساسی دارد. نمی شود انتظار داشت با نسخه غربی و سکولار حرکتی خاص در مواجهه با آسیب های اجتماعی رقم داشت. هنر ما این است با درک اقتضائات آسیب های اجتماعی در جامعه اسلامی از ظرفیت های فکری و معنوی موجود برای مقابله با این آسیب ها حداکثر استفاده را داشته باشند. دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در همین جهت طراحی شده است تا از آموزه های اسلامی به شکل علمی نسخه هایی را استخراج کند و در اختیار مسئولان بگذارد. به نظر می رسد با توجه به مقالات رسیده این همایش از نظر کیفی نقش موثری در جاری و ساری کردن نسخه های اسلامی در جامعه امروز ما داشته باشد.

بنا بر این گزارش در ادامه این نشست، حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباس پور، مسئول دفتر قم پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی گفت: اولین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در سال 97 برگزار شد که به لحاظ محتوایی شاهد رشد درصدد گفتمان سازی از منظر اسلام در بحث آسیب های اجتماعی بودیم. دومین همایش با رویکرد دیگری دی ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود که در این همایش مراکز و فعالان آسیب های اجتماعی گردهم آمده اند و اندیشمندان در حوزه آسیب های اجتماعی در محورهای تخصصی چون اعتیاد، طلاق، فضای مجازی و مطالعات بنیادین آسیب های اجتماعی کارگروه و کمیسیون هایی را تشکیل داده اند که در طی دو روز برگزاری این همایش به بحث و تبادل نظر با هم در خصوص محورهای همایش می پردازند.

کاهش آسیب های اجتماعی با اجرای مبانی دینی و آموزه های اسلامی در جامعه محقق می شود

حجت الاسلام عباس پور گفت: مراکز، موسسات و دستگاه های اجرایی استقبال خوبی از دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام داشتند که از آن جمله می توان به موسسه امام خمینی، دانشگاه باقرالعلوم، دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حوزه علمیه قم اشاره کرد.

مسئول دفتر قم پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی مراکز دانشگاهی و آکادمیک دستاوردهای خوبی داشته اند اما عمده تمرکز آنها بر علم مدرن است؛ از طرفی مراکز فعال در حوزه های دینی که به بحث های مبنایی در حوزه آسیب های اجتماعی می پردازند، درگیر واقعیت های اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی نبودند و همچنین از ظرفیت مراکز دانشگاهی تاکنون استفاده نمی کردند. پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی با هدف تجمیع مطالعات صورت گرفته در حوزه آسیب های اجتماعی در مراکز آکادمی و مراکز حوزوی تشکیل شد تا با به خدمت گرفتن ظرفیت های این مراکز در راستای رفع آسیب های اجتماعی عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: در لسان و ادبیات دینی ما پیشگیری همواره بر درمان مقدم بوده است، اینکه جامعه باید به نحوی ساختاربندی شده باشد تا افراد زندگی اجتماعی خوبی داشته باشند. به هر حال در همه جوامع آسیب های اجتماعی وجود دارد در صورتی که مبانی دینی و آموزه های اسلامی در جامعه جاری و ساری باشد، نباید دیگر شاهد آسیب های اجتماعی باشیم.

ارسال 99 مقاله به همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام

بنا بر گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور، دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) در ادامه این نشست خبری در خصوص این همایش دو روزه گفت: 26 و 27 دی ماه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام برگزار می شود. مراسم افتتاح این همایش با حضور شخصیت های مطرح کشوری و لشکری چون دکتر احمد وحیدی؛ وزیر کشور، دکتر احمد چلداوی رییس دانشگاه شاهد، دکتر میرباقری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام پارسانیا رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و تنی چند از نمایندگان مجلس فردا 26 دی ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی پور افزود: در بخش دوم این همایش در دو کمیسیون مقالات ارایه خواهد شد که به دلیل شرایط کرونایی از حضور همه پژوهشگران در این کمیسیون ها معذور بودیم؛ به همین دلیل یک کمیسیون به صورت تلفیقی با ارایه هشت مقاله و کمیسیون دیگر با عنوان مفاسد اخلاقی با ارایه هفت مقاله 26 دی ماه بعد ازظهر در تهران و در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دوشنبه 27 دی ماه همزمان با دومین روز همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در سالن انجمن های علمی حوزه در شهر قم سه کمیسیون با عنوان کمیسیون خانواده و جمعیت با ارایه هفت مقاله، کمیسیون تلفیقی حاشیه نشینی و کرونا و مفاسد اجتماعی با ارایه هفت مقاله و کمیسیون فضای مجازی با حضور اندیشمندان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام از ارسال 99 مقاله به این همایش خبر داد و گفت: 20 مقاله از این تعداد به دلیل اسلامی نبودن از دستور کار همایش خارج شدند، 46 مقاله تایید شدند چون همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام بر رویکردهای اسلامی تمرکز کرده بود، پژوهشگران بسیاری امکان حضور در آن را پیدا نکردند به خصوص در محور مفاسد اخلاقی و اجتماعی و یا در دو محور کرونا و اعتیاد. ارزیابی کلی بنده این است این همایش دستاوردهای خوبی در حوزه مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام را داشته است.

مهمانان و سخنرانان مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، میثم بابایی، مسئول کمیته اجرایی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: کمیته های اجرایی همایش در هر بخش تشکیل شد و ارتباطات لازم میان روابط عمومی دانشگاه شاهد و وزارت کشور ایجاد شد. در خصوص فناوری ارتباطات و اطلاعات برای برگزاری مجازی همایش و استفاده کاربران از این همایش در شرایط کرونایی همکاری های خوبی میان دانشگاه شاهد و وزارت کشور صورت گرفت چرا که به دلیل شرایط کرونایی امکان حضور 60 نفر از فضلا و پژوهشگران در سالن کنفرانس پیامبر اعظم فراهم بود.

مسئول کمیته اجرایی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلامدر خصوص میهمانان مراسم افتتاحیه گفت: مراسم افتتاحیه این همایش 26 دی ماه ساعت هشت با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و خیر مقدم دکتر احمد چلداوی رییس دانشگاه شاهد آغاز می شود. در ادامه گزارش همایش توسط حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور دبیر علمی همایش ارایه می شود. سخنرانی دکتر احمد وحیدی وزیر کشور و رونمایی از محصولات مرتبط با همایش و پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی بخش دیگری از مراسم افتتاحیه است.

بابایی افزود: حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دکتر تقی رستم وندی معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی، دکتر سید مرتضی میرباقری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر احمد نادری رییس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس، دکتر فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام حمید پارسانیا رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش هستند.

لازم به ذکر است؛ مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام​ با مشارکت علمی شماری از مراکز حوزوی و دانشگاهی و با حمایت سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به همت پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه ۲۶ و ۲۷ دی ماه در تهران و قم برگزار می گردد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان