تهران و مسکو به دنبال عمق‌بخشی به روابط خود هستند/ هم‌پیوندی اقتصاد دو کشور


تهران و مسکو به دنبال عمق‌بخشی به روابط خود هستند/ هم‌پیوندی اقتصاد دو کشور

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه هم دولت جمهوری اسلامی ایران و هم دولت روسیه به دنبال عمق‌بخشی به روابط خود هستند، گفت: دو کشور ظرفیت‌های اقتصادی گسترده ای دارند که با همکاری یکدیگر می‌توانند با تحریم‌های اقتصادی غرب مقابله کنند.

حسین شاه‌پری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به تاریخ روابط ایران و روسیه اظهار کرد: روابط بین دو کشور به قبل از عصر صفوی برمی‌گردد. اما نکته مهم در این زمینه از عصر صفوی تا به امروز این بوده است که نگاه روسیه به ایران یک نگاه بالادستی و به تعبیری یک نگاه از بالا به پایین به ایران بوده است اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و اتخاذ رویکرد استقلال طلبانه ایران در عرصه سیاست خارجی روابط دو کشور با یک نگاه برابر به هم دنبال شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: در طول ۴۳ سال گذشته به‌رغم فراز و فرودهایی، روابط روسیه و ایران عمق بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه در عرصه اقتصادی، سیاسی، و دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر قابلیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور نبوده است، گفت: به نظر می‌رسد شاهد تغییر رویکردی در رهبران دو کشور در دوره جدید هستیم کما اینکه رئیس جمهور روسیه، اولین رئیس دولتی بود که به آیت الله رئیسی تبریک گفت و انتخاب ایشان را نویدبخش دوره‌ای جدید برای ایران دانست.

شاه‌پری با بیان اینکه هم دولت جمهوری اسلامی ایران و هم دولت روسیه به دنبال عمق‌بخشی به روابط خود در عرصه‌های اقتصادی، انرژی، ترانزیت و حمل و نقل هستند، اضافه کرد: ترکیب هیئت همراه رئیس جمهور در سفر به روسیه نشان دهنده عزم جدی تهران برای عمق بخشی به مناسبات با روسیه بویژه در زمینه‌های ژئواکونومیک است.

وی با بیان اینکه روسیه جزو کشورهایی است که با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه است، اضافه کرد: کشورهایی که با تحریم‌های یکجانبه غربی‌ها مواجه هستند، به لحاظ اینکه ساختار اقتصادشان مکمل یکدیگر هستند، می‌توانند هم در دور زدن تحریم‌ها و هم در بحث بی‌اثر کردن تحریم‌ها، فعالیت‌های مداوم و گسترده ای داشته باشند.

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی اظهار کرد: ایران و روسیه روی هم‌رفته بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند، دو کشور از موسسان اصلی اوپک گازی هستند و با ابتکاری که در سال‌های اخیر از طرف ایران مطرح شد، باعث شد که گاز، قیمت‌گذاری ثابتی در جهان داشته باشد.

شاه پری ادامه داد: علاوه بر این در عرصه کشاورزی،دو طرف نیازهای متقابلی دارند و نشان می‌دهد که با توجه به ظرفیت‌هایی که دو طرف دارند می توانند تحریم‌های یکجانبه غرب را بی‌اثر کنند.

وی گفت: نکته مهمی که منتقدین روابط ایران و روسیه به لحاظ اقتصادی مد نظر قرار می‌دهند این است که اقتصاد روسیه توانایی زیادی برای کمک به اقتصاد ایران برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاندارد اما نباید فراموش کرد که کشورهایی مثل چین و روسیه با پیمان‌های پولی دو جانبه و حذف چرخه دلار از اقتصاد خود، عملا نظام اقتصادی خود را از وابستگی به دلار و تحریم‌های آمریکا کم کردند و این نشان می‌دهد که ایران و روسیه در حوزه مقابله با تحریم‌ها هم می‌توانند همکاری‌های موثری داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس