مشکلات روستای دُمیه در شهرستان باشت، از مسجد تا گاز، تلفن و راه


مشکلات روستای دُمیه در شهرستان باشت، از مسجد تا گاز، تلفن و راه

گچساران - ایرنا - مردم روستای دُمیه در 25 کیلومتری شهر باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل معارضات اجتماعی و نبود امکاناتی مانند آنتن تلفن همراه، آسفالت معابر، گاز و راه زندگی سختی را می گذرانند.

به گزارش ایرنا، در مسیر جاده بقایای درختانی که در سالهای اخیر توسط قاچاقچیان چوب بریده شده به شکل غم انگیزی دیده می شوند، دمیه جایی است که به دلیل برخی از معضلات و مشکلات اجتماعی از امکانات رفاهی، گاز، جاده مناسب و آنتن دهی تلفن همراه محروم هستند.

مردمان این منطقه قربانی فقر و محرومیت فرهنگی!
مسجدی که ۲۵ سال پی ریزی شده و تاکنون ساخته نشده، مردم این روستا به دلیل علاقه شدیدی که برای داشتن یک مسجد دارند منتظرند زودتر سرپناهی برای تقویت کارهای فرهنگی خود بسازند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: اینجا مسجدی داریم که در دهه اول انقلاب اسلامی پی ریزی شده ولی اقداماتی برای ساخت آن تاکنون انجام نشده است.

برخی از معارضات اجتماعی در این منطقه موجب محرومیت شده و به گونه‌ای که مردم این منطقه در نیمی از سال از فروش محصولات زندگی را می‌گذرانند و نیمی از سال دست به دامان نهادهای امدادی می شوند.

جوانان و دانش آموزان این روستا نیاز مبرم به مکان ورزشی و آموزشی مناسب دارند، و از مسوولان خواستار بهره مندی از زیرساخت رفاهی از جمله چمن مصنوعی و آنتن دهی تلفن همراه هستند.
بارها مسوولان اجرایی این شهرستان برای رفع این مشکل وعده دادند ولی به برخی از این عده ها تاکنون عملی نشده است.

یکی از اهالی این روستا می گوید: فرزندانم بارها به دلیل نبود شبکه های آنتن دهی تلفن همراه خواهان مهاجرت به شهر باشت و گچساران شده اند در حالی که توانایی رفتن به شهر را به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ندارم.

منطقه دمیه دارای زمین های مناسب ، شرایط خوب آب و هوایی و اقتصادی برای اجرای طرح های کشاورزی و باغداری در حدود ۲۵ کیلومتری شهر باشت واقع شده است.

نامناسب بودن راه دسترسی به گلزار شهدای دمیه

خانواده شهید علی پور از نبود جاده آسفالته برای دسترسی به گلزار شهدای این روستا گلایه کرد و گفت: متاسفانه جاده‌ آسفالته برای دسترسی به گلزار شهدا در روستا دمیه نامناسب ، خاکی و سنگلاخ است.

وی بیان کرد: بارها در این زمینه مکاتباتی با متولیان امر صورت گرفته ولی متاسفانه اقداماتی در این زمینه انجام نشده است.

علی پور با بیان اینکه داشتن یک جاده آسفالته مناسب حداقل امکانی است که باید برای گلزارهای شهدا در روستاهای ایجاد شود، اظهار داشت: ساخت جاده و راه برای گلزارهای شهدا از تکالیف قانونی برخی از دستگاه‌های است.

این در حالی است که معارضات اجتماعی در این روستا موجب شده این روستا تاکنون از امکانات رفاهی محروم باشد.

روستای دمیه در نقطه کور مخابراتی قرار دارد

رئیس شرکت مخابرات شهرستان های گچساران و باشت گفت: روستای دمیه از نظر مخابراتی در نقطه کور ارتباطی قرار دارد که نیاز است این مساله برطرف شود.

آرش احمدی افزود: رفع مشکل این روستا هم اکنون در دستور کار مخابرات این شهرستان است که با راه اندازی یکی از دو اپراتور همراه اول و ایرانسل این مشکل برطرف خواهد شد و برای رفع این معضل بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی نصب ریپیتر(تکرارگر) در این منطقه را یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه در روستای دمینه عنوان کرد و گفت: برای نصب این دستگاه بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

احمدی اظهار داشت: تکرارگر یا ریپیتر(Repeater) دستگاه‌ کوچکی است که سیگنال‌های الکتریکی، بی‌سیم یا نوری دریافتی از دیگر تجهیزات شبکه را تقویت می‌کند و باز می‌فرستد.

وی تصریح کرد: ۹۸ درصد از روستا های مناطق مختلف شهرستان های گچساران و باشت به خدمات اینترنت پرسرعت شامل «ای. دی. اس. ال»، «توجی»، «تری جی» و «فورجی » دسترسی دارند.

احمدی بیان کرد: خیرآباد جلیل، پادوک، دیل، آرو، مارین، سعادت آباد، آبچیرک، دژسلیمان، پشه کان، امامزاده جعفر، ماهور باشت، تلخاب شیرین، نازمکان، بوستان، چم بلبل، بیدک، بهره عنا، سرابیز و آبدهگاه و آبشیرین، بی بی جان آباد، لیشتر، سراب ننیز، امامزاده جعفر،پشت کوه، میان تنگان پیچاب، خیرآباد ناصر، سربیشه، بیدزرد، کته، منصورآباد، گرس، برغون، بوستان، چم بلبل، سعادت آباد لیشتر، آلکان و تل مویزی از جمله روستاهایی هستند که به شبکه اینترنت متصل هستند.

وی گفت: بیش از ۹۸ درصد از محورها و مناطق شهری و روستایی شهرستان گچساران زیر پوشش آنتن دهی تلفن همراه است.

احمدی اظهار داشت: به همین منظور اقدامات لازم جهت رفع این نقص و تحت پوشش قرار گرفتن این مناطق کور ارتباطی در دستور کار قرار گرفت.

بازگشایی معابر روستای دمیه بدلیل معارضات اجتماعی تاکنون انجام نشده است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشت گفت: معابر روستای دمیه امسال تا حدودی بازگشایی و زیر سازی شد که متاسفانه معارضات اجتماعی مانع از اجرای کامل این طرح شد.

مسعود شیرزاده ابراز کرد: بیش از ۲ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت یک دهنه پل در این روستا نیاز است در صورت تامین اعتبار احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورت همکاری اهالی این روستا عملیات بازگشایی و زیرسازی معابر تمامی معابر این روستا در هفته آینده آغاز خواهد شد.

شیرزاده با بیان اینکه امسال معابر ۱۸ روستای این شهرستان بازگشایی شد بیان کرد: این روستاها شامل پزی ، چهار راه گشین، ده کهنه، کوشک ظفری، دلی رباط، گزنگان، چشمه دره و ده بزرگ است.

شیرزاده تصریح کرد: برای آسفالت معابر این تعداد روستاها قیر رایگان در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار آسفالت خواهد شد.

وی ابراز کرد: معابر ۲۰ درصد از روستاهای این شهرستان نیاز به آسفالت دارند.

شیرزاده گفت: ۲۲۴ هزار متر مربع از معابر روستایی این شهرستان از سال ۹۴ تاکنون آسفالت شده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰میلیارد ریال در زمینه توسعه و عمران روستاهای کمتر توسعه یافته این شهرستان تخصیص یافته است.

انجام هشت کیلومتر لوله گذاری برای گازرسانی در دمیه/ در صورت رفع معارضات اجتماعی این روستا گازرسانی می شود

مشکلات روستای دُمیه در شهرستان باشت، از مسجد تا گاز، تلفن و راه

رئیس شرکت گاز باشت گفت: برای گازرسانی به روستای دمیه باشت بیش از هشت کیلومتر لوله گذاری انجام شده که متاسفانه معارضات اجتماعی موجب شده خانوار های این روستا از نعمت گاز برخوردار نباشند.

حمید رضا دیزجانی بیان کرد: گازرسانی به نخستین خانوار این روستا در سال ۹۲ انجام شده و طی هشت سال گذشته تعدادی از اهالی این روستا مانع از گازرسانی به مابقی اهالی این روستا شده اند.

وی ابراز کرد: در صورت رفع معارضات اجتماعی و بازگشایی معابر گازرسانی به این روستا انجام خواهد شد و هم اکنون تمامی روستاهای این شهرستان بجز ۲ روستا از نعمت گاز برخوردارند.

دیزجانی تعداد مشترکین گاز روستاهای این شهرستان را سه هزار مشترک اعلام کرد.

فرماندار باشت، برای رفع مشکلات روستای دمیه بزودی تصمیماتی اتخاذ خواهد شد

فرماندار باشت گفت: اجرای طرح هادی و گاز رسانی به این روستا به دلیل معارضات اجتماعی تاکنون انجام نشده است که بزودی در این زمینه جلسه ای با معارضین برگزار و تصمیماتی برای رفع موانع اتخاذ خواهد شد.

نادر گرامی افزود: خط انتقال آب در مسیر طرح هادی این روستا از سوی اداره آبفای این شهرستان برای خدمات رسانی به اهالی این روستا جابجا خواهد شد.

وی تصریح کرد: توجه به زیرساخت های رفاهی روستاهای کم برخوردار از اولویت اصلی نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت و همچنین مسئولان اجرایی این شهرستان است.

گرامی اظهار داشت: سعی مسوولان شهرستان بر این است تا با ارائه خدمات مطلوب و متناسب با مشکلات و معضلات روستاها، نسبت به مهاجرت روستانشینان به شهرها جلوگیری کنند.

وی ابراز کرد: سرکشی به روستاها از مهمترین برنامه های فرمانداری این شهرستان می باشد که از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات دهیاریها و روستاها قرار گیرد و تصمیمات مناسب در راستای توسعه روستا اتخاذ شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس