تعامل با روسیه و چین یک امتیاز برای ما در مذاکرات وین است


تعامل با روسیه و چین یک امتیاز برای ما در مذاکرات وین است

یک نماینده مجلس گفت: افزایش مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه و همچنین توافق 25 ساله با چین، بسیاری از نیازهای ما به غرب را از بین می‌برد و این یک امتیاز مثبت برای ما در مذاکرات وین محسوب می‌شود.

احسان ارکانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لزوم تشریح مفاد توافق ۲۵ ساله با چین برای مردم عنوان کرد: این درست است که باید در مورد هر چیزی به مردم توضیح داده شود؛ در قرارداد ۲۵ ساله با چین هم ایران متعهد شده نفت مورد نیاز چین را به میزانی که توافق شده، به این کشور صادر کند و در ازای آن چینی‌ها بر اساس حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز در توسعه بنادر، پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، آزادراه‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی به ایران سرمایه‌گذاری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: قرار شده شرکت‌های پیمانکار چینی که انبوه‌سازان پرسرعتی هستند، برای ساخت بخشی از ۴ میلیون واحد مسکن در ایران اقدام کنند تا ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال محقق شود. همه این‌ خدمات در ازای نفتی است که ما به چین می‌فروشیم. بنابراین کلیات توافق راهبردی با چین تعریف شده و در خصوص مسائلی از همین دست است، اما جزئیات این توافق هنوز نهایی نشده است.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه اظهار کرد: در شرایط فعلی که ما تحت فشار تحریم‌های ظالمانه هستیم و برای انجام مبادلات اقتصادی در محدودیت قرار داریم، هر گونه ارتباط خارجی و تعامل با کشورهای مختلف، به ویژه ارتباط با کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه، بسیار مهم و تاثیرگذار به حساب می‌آید.

وی افزود: سفر آقای رئیسی به روسیه برای ما و این کشور بسیار مهم و حیاتی بود. همزمان سفر وزیر امور خارجه به چین نیز اهمیت بالایی داشت. باید توجه داشت آن نگاه خوش‌بینانه‌ به تفاهم با غرب در قالب برجام و عدم نیاز به شرق نتوانست مشکلات ما را حل کند. چنین نگرشی در دولت سیزدهم جایی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر سیاست تعامل با شرق مخصوصا چین و روسیه در حال اجراست و این ۲ کشور نیز بر روی شرایط جدید کشور ما حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. در این موقعیت سفر آقای رئیسی به روسیه سفری راهبردی به‌شمار می‌آمد و آنطور که اعلام شده، دیدار با آقای پوتین هم دیدار تاثیرگذاری بوده است.

ارکانی با بیان اینکه در سفر آقای رئیسی به روسیه توافق شد حدود ۱۰ میلیارد دلار بر حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور افزوده شود، گفت: در شرایط فعلی که حتی یک دلار تبادل اقتصادی هم برای ما مهم است، افزایش تبادلات تجاری بین ایران و روسیه به میزان ۱۰ میلیارد دلار رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به آغاز اجرای توافق ۲۵ ساله ایران و چین نیز عنوان کرد: در این شرایط که ما برای فروش نفت تحت فشار تحریم قرار داریم و پول حاصل از فروش آن به سختی به دست‌مان می‌رسد، اینکه با کشوری مانند چین توافق کنیم در ازای خرید نفت‌ از ما به صورت تهاتری کالاها و خدماتی که لازم داریم را به کشورمان صادر کند، برای هر ۲ کشور موضوعی مثبت است.

وی اضافه کرد: ما اگر هم می‌توانستیم به راحتی نفت بفروشیم، با پول آن کالاها و خدمات مورد نیازمان را تامین می‌کردیم. حال اگر چین بتواند در ازای خرید نفت‌ ما کالاهای مورد نیازمان را تامین کند، همان هدفی که در حوزه سیاست اقتصادی بین‌المللی دنبال می‌کردیم، تحقق می‌یابد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مذاکرات وین بیان کرد: تا کنون راه‌های ارتباطی ما با چین و روسیه تقریبا در حالت تعلیق قرار داشت، اما در شرایط جدید طرف‌های غربی برجام می‌دانند که ما صرفا بر مذاکره با آنان متکی نیستیم و اگر این مذاکرات به بن‌بست هم برسد، ما راه‌های جایگزینی برای خود تعریف کرده‌ایم. افزایش مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه و همچنین توافق ۲۵ ساله با چین بسیاری از نیازهای ما به غرب را از بین می‌برد. این یک امتیاز مثبت برای ما در مذاکرات وین محسوب می‌شود. این به نفع غربی‌هاست که شرایط جدید ایران را درک کنند، از ادعاهای خود کوتاه بیایند و به سمت اجرایی شدن توافقاتی که با ایران داشتند، حرکت کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !