راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید


راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

آژانس‌ های فضایی برای آینده بشر بسیار حیاتی هستند، اما افزایش تعداد آن‌ها مسائل حاشیه ای را نیز در پی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - اگرچه اکتشافات فضایی و تمرکز بر آن‌ها برای بشر امری ضروری است، اما گاهی آژانس‌ها درگیر حواشی زیادی می‌شوند. از طرفی کشور‌های دیگر هم سعی در سوء استفاده از این اکتشافات فضایی در جهت منافع خود دارند.

طبق گزارش لیست ورس، می‌توان گفت که ما بار دیگر در عصر رقابت‌های فضایی زندگی می‌کنیم. رقابت کشور‌ها برای تسخیر آسمان و فضا از خاکستر‌های جنگ سرد تا قرن بیست و یکم ادامه داشته است. رهبران جهانی در حال آماده شدن برای پیدا کردن شرایطی بهتر در اکتشافات کیهان هستند.

رقابت فضایی در حال حاضر بسیار فراتر از رقابت آمریکا و شوروی در دهه ۱۹۰۰ میلادی رفته و این روزها، ده‌ها مدعی وجود دارند که می‌خواهند با پرچم ملی یا آرم شرکت خود، آسمان را به تسخیر درآورند. از پکن تا باواریا، بنگلور تا اتاق هیئت مدیره جف بزوس، برنامه‌های زیادی در حال اجرا هستند و طرح‌های زیادی از فضاپیما‌ها نهایی شده است.

اما با فراوانی آژانس‌های فضایی، رسوایی‌ها و اتفاقات فراوانی هم به وجود می‌آید. پیش از این اشاره‌های زیادی به اتفاقات آژانس فضایی ناسا شده، اما تاکنون اشاره‌ای به سایر رقبای فضایی این آژانس نشده است. در اینجا قصد داریم به برخی از این موارد اشاره کنیم.

سوءقصد علیه مدیر هوافضای هند

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

تاپان میسرا تا همین اواخر یکی از چهره‌های ارشد سازمان هوافضای هند بود. در طول مدت حضورش در آژانس فضایی ملی هند (ISRO) در فناوری ماهواره‌های نظارتی شرکت داشت. اما در سال ۲۰۱۷، این دانشمند ادعا می‌کند که پس از تلاش شخصی برای مسموم کردن وی، قربانی سوءقصد شده است. این دانشمند در نتیجه مسمومیت برای مداوا به بیمارستان منتقل شد. او در ادامه با طیف وسیعی از مسائل پزشکی جدی از جمله مشکلات تنفسی، جوش‌های پوستی و هیپوکسی مواجه شد.

توپخانه فضایی مخفی جماهیر شوروی در جنگ سرد

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

در اوج جنگ سرد مقامات اتحاد جماهیر شوروی احتمال می‌دادند که آمریکا به فضاپیما‌های ارزشمند آن‌ها حمله کند؛ بنابراین آن‌ها در دهه ۱۹۷۰ یک سلاح توپخانه‌ای ساختند که می‌توانست در فضا عمل کند. توپ فضایی شوروی یک پروژه بسیار محرمانه بود. پروژه این توپ با نام R-۲۳M Kartech که توسط آرون ریختر طراحی شده بود، قادر بود هزاران شلیک در دقیقه داشته باشد. توپ ۱۴.۵ میلی متری گلوله‌های ۲۰۰ گرمی را با سرعت ۶۹۰ متر بر ثانیه شلیک می‌کرد. این توپخانه به عنوان تجهیزاتی برای دفاع از ایستگاه فضایی آلماز، در دوران جنگ سرد نصب شده بود. آلماز که از کلمه روسی الماس گرفته شده، یک پاسگاه نظامی در لبه‌های جو زمین بود که به فناوری جاسوسی پیشرفته مجهز شده بود. در طول جنگ سرد، شوروی وجود ایستگاه‌های جاسوسی در مدار را انکار می‌کرد، اما چند دهه بعد معلوم شد که نه تنها یک توپ فضایی ساخته اند، بلکه آن را به فضا نیز پرتاب کرده اند.

آژانس فضایی ژاپن درگیر رسوایی رشوه

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

در سال ۲۰۱۸، به دلیل یک رسوایی سیاسی مقامات ژاپنی به آژانس فضایی ملی ژاپن (JAXA) انتقادات شدیدی کردند. کازواکی کاواباتا یکی از افرادی بود که در پی این رسوایی به دریافت رشوه متهم شد. او در حال حاضر در حال گذراندن سه سال حبس تعلیقی است.

جیم برایدنستاین، مدیر جنجالی ناسا

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

جیم برایدنستاین یکی از جنجالی‌ترین افرادی است که ریاست آژانس فضایی آمریکا را بر عهده داشت. این سیاستمدار سابق زمانی که به عنوان مدیر ناسا انتخاب شد، هدف انتقادات شدیدی قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۸ به مدیریت ناسا رسید، اما به دلیل نداشتن دانش علمی، مورد انتقاد قرار گرفت. زیرا مردم نگران بودند که با وجود او، ناسا به سمت تجاری شدن حرکت کند. در نهایت او در سال ۲۰۲۱ از سمت خود کناره گیری کرد.

ماهواره‌ها تحت حمله هکر‌ها

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

بسیاری از ماهواره‌هایی که امروزه به دور زمین می‌چرخند در معرض حملات سایبری قرار دارند. شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس و وان وب عجله کرده اند تا آسمان را با ماهواره‌های خود تسخیر کنند، اما کارشناسان سایبری می‌گویند که این شرکت‌ها امنیت فضاپیمای خود را نادیده گرفته‌اند، زیرا حمله هکر‌ها به آن‌ها می‌تواند خطرساز باشد. ناسا در موارد متعددی قربانی هکر‌های ماهواره‌ای شده است. برای مثال در سال ۱۹۹۸، هکر‌ها کنترل ROSAT را که یک پروژه مشترک با مرکز هوافضای آلمان بود را به دست گرفتند. به همین خاطر آن‌ها مجبور شدند پنل‌های خورشیدی را مستقیما به سمت خورشید بگیرند. این اقدام باعث سوختن باتری و در نهایت سقوط این تلسکوپ به سمت زمین شد.

برنامه کشور‌ها برای حضور نظامی در فضا

راز‌های آژانس‌های فضایی که از آن‌ها بی خبرید

تا همین اواخر، ایده نیروی فضایی نظامی، اتفاقی بود که دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما اکنون، کیهان عرصه‌ای برای درگیری بین المللی است. شایعه شده که کشور‌های زیادی دارای قابلیت‌های نظامی فضایی هستند و اکنون، آمریکا و فرانسه نیز به جمع آن‌ها پیوسته اند. در سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ شاخه جدیدی از نیرو‌های مسلح آمریکا به نام نیروی فضایی تاسیس کرد. ماهیت دقیق نیروی فضایی هنوز مشخص نیست، اما ترامپ مدعی شده بود که از منافع آمریکا در میدان نبرد آسمانی محافظت خواهد کرد. البته برخی از کارشناسان نگرانند که این تنش‌های شدید می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. مارک گوبرود فیزیکدان و استاد صلح، جنگ و دفاع در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید که روند این وقایع می‌تواند به بی ثبات سازی و جنگ هسته‌ای ختم شود.

بیشتر بخوانید

سرعت انبساط جهان چگونه اندازه گیری می‌شود؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی