سند کاداستر برای 170 هزار هکتار از اراضی استان تهران صادر شد


سند کاداستر برای 170 هزار هکتار از اراضی استان تهران صادر شد

تهران-ایرنا- سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: در راستای اجرای طرح جامع کاداستر، از ابتدای سال جاری تاکنون برای 170 هزار هکتار اراضی ملی و دولتی استان تهران اسناد تک برگ صادر شده است.

علیرضا عندلیبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای سال تا کنون، مرحله مهم اصلاح هندسی برای ۳۲۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان به پایان رسیده و برای ۲۵۳ هزار هکتار دیگر این اراضی نیز انجام مراحل اصلاح هندسی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده ادامه داد: سعی بر این است که تا پایان سال اصلاحات هندسی، ۲۵۳ هزار هکتار دیگر از اراضی انجام و بعد از آن طی سه ماه اول سال آینده مراحل تبدیل به اخذ سند انجام شود.

وی به مشکلات سال گذشته درخصوص روند اخذ سند در شهرستان شمیرانات اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال با هماهنگی های انجام شده در ادارات ثبت و منابع طبیعی، روند صدور اسناد در این شهرستان آهنگ بهتری دارد.

عندلیبی با بیان اینکه گاهی مساحت پلاک ها کم اما حساسیت بیشتری دارد، ادامه داد: در شهرستان شمیرانات، فیروزکوه، دماوند و ورامین روند اخذ سند با سرعت بیشتری پیش می شود، در عین حال در ملارد، شهریار و شهرستان ری نیز پیگیری ها جهت اخذ سند تک برگ در حال انجام است.

وی قسمت اعظم پلاک ها را ملی دانست و گفت: برای بیشتر مساحت های دولتی سند اخذ شده و در بیشتر موارد مقررات موازی انجام شده و در عین حال کار رفع تداخل را در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح کاداستراراضی ملی و دولتی یکی از سیاست های راهبردی مجموعه منابع طبیعی است و اهتمام جدی بر اجرای کامل این طرح برای تمامی اراضی منابع طبیعی استان است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، میزان اراضی باقی مانده استان تهران، برای اخذ سند تک برگ را ۴۴۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اصلاحات هندسی بخشی از این اراضی آغاز شده است.

وی طرح کاداستر را اقدامی قانونی و پیشگیرانه برای تعرض به عرصه های منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی باقی مانده به اداره کل ثبت استان تهران محول شده و با استفاده از اعتبارات این اداره مراحل صدور سند انجام می شود.

عندلیبی با تاکید بر اینکه، طرح کاداستر مزایایی همچون کاهش اشتباهات در صدور اسناد معارض، حفظ و حمایت بهینه از مالکیت مالکین رسمی و ارتقاء امنیت و آرامش روانی مالکان را به دنبال دارد گفت: با اجرای این طرح دست افراد متخلف و سودجو از اموال بیت المال کوتاه شده و از تخریب و تصرف غیرقانونی جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، جلوگیری از تخلفات ثبتی و تصرف اراضی ملی، سهولت در پایش اراضی ملی و پاسخگویی به استعلام ها، ثبیت حاکمیت دولت به راضی از دیگر مزایای طرح کاداستر است.

به گزارش ایرنا، طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات اجرا می شود.

مساحت مراتع استان تهران بیش از ۹۱۹ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۶۰ هزار هکتار آن مساحت جنگلی است.

همچنین این استان دارای یک میلیون و ۷۸ هزار هکتار اراضی ملی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد