استفاده از آب با وجود لزوم بهره وری از آن در کشور قدیمی است


استفاده از آب با وجود لزوم بهره وری از آن در کشور قدیمی است

یزد- ایرنا - دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد گفت: هرچند سال‌های اخیر ایران از لحاظ دانش فناوری پیشرفت خوبی کرد و با وجود شرایط بحرانی، احساس نیاز به افزایش بهره‌وری و لزوم کاهش هدر رفت آن، پیشرفت های قابل‌ ملاحظه‌ای حاصل نشد، اما هنوز هم از روش‌های کهنه و فرسوده در این مورد استفاده می‌شود.

به گزارش روزیکشنبه دبیرخانه کانون‌های تفکر آب دانشگاه یزد، حسین ملکی‌نژاد در نشستی بر ضرورت تمرکز بخشی و حمایت از فناوری‌های نوین در این صنعت تاکید کرد و افزود: بر این اساس محدودیت منابع آبی ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از فنون جدید و روش‌های نوین برای بهره‌برداری حداکثری از منابع آب، تلاش کنیم.

وی که در یکصد و سومین نشست مجازی کانون تفکر آب این واحد دانشگاهی که با محوریت آشنایی با فناوری‌های نوین این صنعت در پارک علم ‌و فناوری یزد سخن می گفت، بر نقش صنایع در تولید حجم بالای پساب و آلودگی منابع آب‌ و هوا مطالبی را در قالب طرح سئوال در حمایت از صنایع آب بیان کرد.

همچنین رییس گروه تحقیق، پژوهش و نوآوری شرکت مدیریت منابع آب ایران به نقش مثبت پارک‌های علم فناوری در ایجاد اشتغال و نوآوری اشاره کرد و گفت: در راستای تصمیم شرکت و واحدهای تابعه مبنی بر مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری در سال ۱۳۹۹ آیین‌نامه‌ای در چارچوب مدیریت منابع آب تنظیم شد.

فریده کرم زاده، افزود: در این ارتباط کمیته راهبردی و تحقیقات فناوری با حضور استادان دانشگاه و اعضای پارک‌های علم و فناوری در راستای کوشش برای دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین جهانی امور آب تشکیل شد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد تعطیلی کمیته امور اجتماعی منابع آب هم، گفت: مباحث اجتماعی در این مورد اهمیت بالایی دارد با تغییر ساختار سازمانی صورت گرفته در شرکت آب منطقه‌ای این مبحث تحت عنوان معاونت در حوزه‌های آبریز تعریف‌ شد تا بتواند به‌طور اختصاصی و به نحو بهتری مسایل اجتماعی این حوزه را پوشش دهد.

استفاده از آب با وجود لزوم بهره وری از آن در کشور قدیمی است

همچنین معاون فناوری و نوآوری پارک علم ‌و فناوری یزد با تأکید بر اهمیت مشکل استان در حوزه آب، اظهارکرد: با توجه به حساسیت موضوع حدود هشت سال است که این مجموعه به این حوزه ورود کرد و تمهیداتی اندیشیده شد تا زمینه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب را فراهم آورد.

شهرام شکوهی افزود: در حال حاضر ۳۰ شرکت در زمینه‌ فعالیت‌های متنوعی از جمله تصفیه آب، پلتفرم مدیریت آب، اندازه‌گیری دبی آن و دیگر موارد فعال است.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم‌ و فناوری یزد در ادامه افزود: ایجاد پردیس فناوری آب و محیط‌زیست در راستای تقویت شرکت‌های فعال و ایجاد یک شهرک پسماند با کمک اداره کل حفاظت محیط‌زیست یزد از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

استفاده از آب با وجود لزوم بهره وری از آن در کشور قدیمی است

شکوهی در توضیح خدمات این مرکز به شرکت‌های نوآور هم، گفت: مرکز نوآوری و مراکز رشد از هر ایده‌ای حمایت می کند تا موردپذیرش قرار گیرد و با ارایه وام و خدمات با ارزش افزوده بالا،مشاوره و آموزش‌های لازم، رشد این شرکت‌ها را تسهیل کند ،هنگامی‌که شرکت مورد پذیرش قرار گرفت از ۴۲ حوزه حمایتی برخوردار می شود.

وی در ادامه ضمن گلایه از نبود حمایت دولت از این بخش، بیان کرد: در بخش عرضه و تقاضا نیازمند حمایت دولت هستیم تا با اعمال قوانین در راستای جایگزینی فناوری های نوین به‌جای روش‌های پرمصرف تلاش کند.

سعید عطار، رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم از ضعف‌ها و خلأهای عمده اکوسیستم نوآوری استان سخن گفت و اظهارکرد: به نظر می‌رسد مشکل عمده در این زمینه بحث عرضه و تقاضا باشد، به‌ویژه در حوزه تقاضا مشکل زیادی داریم زیرا محصول شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضا محور نیست.

در ادامه نشست یادشده حمید مطهری، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد تأسیس پردیس آب را نیاز ضروری استان دانست و وجود آن را موجب تمرکز بخشی به مطالعات حوزه آب عنوان کرد.

به گفته وی، فناوری‌های نوین در حوزه آب بسیار متنوع است بایستی سرمایه‌ گذاری در این حوزه متناسب با الگوی آب هوایی و ظرفیت های موجود یزد باشد به همین دلیل پارک علم ‌و فناوری یزد و پردیس فناوری آب و محیط زیست در صورت تأسیس می‌توانند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

همچین به گفته کمال امیدوار، عضو هیات علمی بخش برنامه‌ریزی محیطی دانشگاه یزد بایستی شرایطی فراهم شود تا فناوری‌های موجود در این حوزه به بهترین نحو معرفی و بسترهای به‌کارگیری آن‌ها فراهم شود.

وی به طرح ۲ پرسش در زمینه‌ جایگاه کانون تفکر آب در حل مشکل اکوسیستم آب استان و ترغیب دانشجویان برای ورود به مساله آب پرداخت.

همچنین علی‌اصغر سمسار یزدی، مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای یزد توضیح داد که مدیریت مصرف بهترین گزینه برای حل بحران آب استان است نه راه‌های دیگری همچون انتقال آب.

وی بیان کرد: برگزاری یک رویداد در زمینه‌ مدیریت مصرف با همکاری دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست ضرورت حمایت صنایع و معادن فعال از فعالیت شرکت‌های نوآور در زمینه‌ آب،تأکید بر اهمیت تشکیل پردیس آب و محیط‌زیست و ضرورت تمرکز بخشی به فعالیت‌های حوزه آب اعلام شد.

لزوم برگزاری ایده شو و رویدادهایی با محورهای فناوری های نوین در صنعت آب، ضرورت تفاهم و تعامل هرچه بیشتر پارک علم فناوری با دانشگاه یزد و معرفی این مرکز به دانشجویان تأکید بر اهمیت تناسب مدیریت مصرف به‌عنوان بهترین گزینه برای حل مشکل آب از دیگر موارد مطرح شده است.

همچنین مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد امروز اعلام کرد که از میان ۱۹ دشت استان که دارای آب با کیفیت است ۱۶ دشت به علت برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی در شرایط ممنوعه قرار دارد و سه دشت آزاد باقی مانده نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.

به گزارش امروز روابط عمومی این شرکت محمدعلی امیربیکی در مورد وضعیت افت آبخوان و کسری مخزن در استان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالیانه یزد حدود ۹۵ میلیمتر و در مقایسه با متوسط بارندگی کشور حدود ۳۸ درصد است افزود: واقع شدن استان در کمربند بیابانی نیمکره شمالی، تحلیل سیستم های باران زای وارده به استان به علت دوری از منابع رطوبتی، تابش بالای نور خورشید و موقعیت توپوگرافی منطقه موجب شد تا شرایط اقلیمی استان به صورت خشک و خشن درآید.

وی با بیان اینکه بهره برداری از آب زیرزمینی از قدیم با چشمه و قنات در استان یزد رایج بود و در دشت های مختلف شبکه های وسیعی از قنات وجود داشت که آب مورد مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت را تامین می کرد افزود:بهره برداری با این سیستم مناسب ترین روش حفظ تعادل هیدرولوژیکی سفره های آب زیرزمینی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش