تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد


نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تماشای بیش از حد زیاد تلویزیون ممکن است خطر لخته شدن خون در پاها یا ریه ها را تا 35 درصد افزایش دهد.

تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد

به گزارش شفاف به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «ستور کونوتسور»، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در انگلستان، گفت: «تماشای طولانی مدت تلویزیون، که با بی تحرکی همراه است، ممکن است خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش دهد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «فعالیت بدنی خطر افزایش لخته خون ناشی از تماشای طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی‌برد، از اینرو افراد باید در طول تماشای طولانی مدت تلویزیون بلند شده و تحرک داشته باشند.»

برای این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های سه مطالعه منتشر شده قبلی را که شامل بیش از ۱۳۰ هزار شرکت‌کننده بود، گردآوری کردند. در این مطالعه، محققان به دنبال ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی بودند. ترومبوآمبولی وریدی شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه‌ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمیق، معمولاً در پاها، که می‌تواند به ریه‌ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.

در یک پیگیری که بین ۵ تا ۲۰ سال متغیر بود، بیش از ۹۰۰ شرکت‌کننده به ترومبوآمبولی وریدی مبتلا شدند. احتمال لخته شدن خون در افرادی که طولانی‌ترین مدت (چهار ساعت یا بیشتر در روز) تماشای تلویزیون را داشتند، نسبت به کسانی که کمترین میزان تلویزیون را تماشا می‌کردند یا هرگز تلویزیون تماشا نمی‌کردند، یک سوم بیشتر بود.

کونوتسور گفت: «ما باید زمانی را که جلوی تلویزیون می‌گذرانیم محدود کنیم. حتی اگر می‌خواهید تلویزیون تماشا کنید، باید مابین آن تحرک داشته باشید تا گردش خون ادامه پیدا کند.»

این ارتباط به احتمال زیاد برای هر نوع نشستن طولانی مدت وجود دارد. او توصیه کرد: «برای مثال، اگر کار شما شامل ساعت‌های طولانی کار در مقابل کامپیوتر است، حتماً هر از گاهی برخیزید و حرکت کنید.»

همچنین، هنگام تماشای تلویزیون، سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، زیرا حجم بالای فعالیت بدنی می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند ترومبوآمبولی وریدی را که با رفتارهای بی تحرک مرتبط است، کاهش دهد یا از بین ببرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور