کارگروه ویژه پرونده شخصیت در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود


کارگروه ویژه پرونده شخصیت در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

بیرجند - ایرنا - رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: هماهنگی‌های لازم بین دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها انجام شد تا به منظور تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان فاقد توان مالی با تشکیل کارگروه ویژه، در این زمینه اقدام شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، مشکلات مربوط به تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان است.

وی گفت: هم تکلیف قانونی در این زمینه داریم و قانون آیین دادرسی کیفری قوه قضاییه را مکلف کرده که در رسیدگی به پرونده‌های متهمان به‌خصوص پرونده‌های مهم و پرونده‌هایی که مجازات سنگین مثل اعدام یا حبس طولانی دارد، باید پرونده شخصیت برای متهم شکل بگیرد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی ادامه داد: هدف این است که بررسی شود شرایط روحی و روانی فردی که مرتکب جرم شده، چگونه بوده و این موضوع در تشخیص قاضی به منظور نوع مجازاتی که برای فرد تعیین می‌کند، موثر است.

وی گفت: ما برای تشکیل پرونده شخصیت مشکلاتی را در کشور و به تبع آن در استان داریم که باید افراد را به روانپزشک معرفی کنیم و مراجعه به روانپزشک هزینه‌هایی دارد که بعضا از عهده متهمان بر نمی‌آید و با توجه به حجم زیاد این پرونده‌ها از عهده پزشکی قانونی هم خارج است و هزینه‌های سنگینی به این سازمان تحمیل می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: بنابراین هماهنگی‌های لازم در این جلسه بین مراجع قضایی، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها به عمل آمد مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های موجود در قوه قضاییه استفاده شود، مواردی که متهم قادر به پرداخت هزینه است با توجه به اینکه خسارت دادرسی بوده در وهله اول برعهده متهم است و باید پرداخت کند.

وی بیان کرد: مواردی که متهم توان پرداخت ندارد، مصادیق از طریق کارگروهی که تشکیل می‌شود باید مشخص شود تا بتوانیم با هماهنگی دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها مشکل این متهمان را حل کنیم و پرونده شخصیت برای آنان تشکیل و ضمیمه پرونده قضایی شود و در اختیار قاضی دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قرار گیرد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: به این ترتیب قضات دادسراها، دادگاه‌ها یا دیوان عالی کشور بتوانند تصمیم مقتضی و مجازات لازم را برای این افراد با توجه به شرایط روحی و روانی که داشتند و در آن شرایط مرتکب جرم شدند، اتخاذ کنند و رای صادر شود.

وی به دستور کار دیگر شورای قضایی استان با توجه به قرار گرفتن در آستانه دهه فجر اشاره و اضافه کرد: ما در دادگستری خراسان جنوبی هم برنامه‌هایی را در این ایام دنبال خواهیم کرد و این برنامه‌ها هماهنگ با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی گفت: همچنین ستاد گرامیداشت ستاد دهه فجر در دادگستری خراسان جنوبی تشکیل شده تا هماهنگی با دستگاه‌های متولی انجام شود و ما هم سهم خودمان را در هرچه باشکوه‌ برگزار شدن ایام الله دهه فجر انجام دهیم به ویژه روز ۲۲ بهمن که سیاست آن درباره نحوه برگزاری راهپیمایی در سطح ملی ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد: در این جلسه تاکید شد که هماهنگی لازم صورت گیرد برنامه‌های دهه فجر هرچه باشکوه‌تر در استان برگزار شود و ما هم به عنوان دستگاه قضایی وظیفه خودمان را به نحوه احسن در برگزاری این مراسم انجام دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر