توضیح اتحادیه وکلا درباره آزمون وکالت 1400


توضیح اتحادیه وکلا درباره آزمون وکالت 1400

تهران - ایرنا - اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) درباره دلیل تاخیر در انتشار آگهی آزمون کارآموزی وکالت 1400 توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در پی سؤالات و پیگیری‌های مستمر داوطلبان گرامی آزمون کارآموزی وکالت، خانواده‌های آنها و همکاران شریف، در خصوص دلایل تأخیر مجدد در انتشار آگهی این آزمون از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، روابط‌ عمومی اسکودا اعلام کرد: «داوطلبان گرامی آزمون کارآموزی وکالت اطلاع دارند که برگزاری این آزمون در سال جاری به دلیل ابلاغ «آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» دچار موانعی بوده است. پیش از این رسماً اعلام شده که آیین‌نامه مورد نظر به دلیل اینکه در موارد متعددی، بر خلاف نص «لایحه قانونی استقلال کانون‌ وکلای دادگستری» است، از نظر نهاد وکالت قابل اجرا نیست. بااین‌حال، ازآنجاکه تلاش‌ها، خواست و سرنوشت داوطلبان آزمون وکالت همواره برای مدیران نهاد وکالت حایز اهمیت بوده و از آن مهمتر، برگزاری آزمون وکالت جزو اختیارات و تکلیف قانونی نهاد وکالت است، در اجلاسیه اخیر هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری، با هدف رفع موانع برگزاری آزمون، تصمیماتی مصوب و در این باره اطلاع‌رسانی شد. ولی باوجود این مصوبه هم، متأسفانه برخی مداخلات غیرقانونی استمرار یافت و مانع‌تراشی در مسیر برگزاری آزمون خاتمه پیدا نکرد. در تمام هفته‌های گذشته نهاد وکالت مستمراً در تلاش بوده تا ازطریق رایزنی‌ و گفت‌وگو موانع موجود را برطرف و مقدمات برگزاری آزمون را فراهم کند.»

روابط‌ عمومی اسکودا افزود: «این تلاش‌ها ۲۳ دی‌ماه، منجر به تفاهم سه‌جانبه‌ای با حضور نمایندگان نهاد وکالت، معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه و سازمان سنجش شد و بر اساس مصوبه این جلسه، انتشار قریب‌الوقوع آگهی از سوی روابط‌ عمومی اسکودا اطلاع‌رسانی شد. متأسفانه متعاقب این جلسه و علی‌رغم تفاهم مورد نظر، باز هم در اقدامی سوال‌برانگیز، از انتشار آگهی آزمون که قرار بود حداکثر تا روز دوشنبه ۲۷ دی توسط سازمان سنجش منتشر شود، ممانعت شده است.»

روابط‌ عمومی اسکودا اضافه کرد: «نهاد وکالت باوجود اینکه هیچ نقشی در این مانع‌تراشی‌ها ندارد، ضمن عرض پوزش به محضر داوطلبان گرامی، به استحضار می‌رساند که به تلاش‌ها برای برگزاری آزمون در تاریخ ۲۰ اسفندماه و هم‌زمان حفظ استقلال کانون وکلای دادگستری ادامه خواهد داد. برگزاری آزمون کارآموزی وکالت به‌موجب قانون، تکلیف نهاد وکالت است و در این مسیر ضمن به‌رسمیت‌شناختن نظارت مراجع قانونی در چهارچوب قوانین، به هیچ عنوان زیر بار دخالت‌های فراقانونی و غیرقانونی نخواهد رفت. نهاد وکالت بی‌تردید از اضطراب، نگرانی و رنج تحمیل‌شده به داوطلبان گرامی و خانواده‌های آنان به دلیل تاخیر مکرر در انتشار آگهی آزمون آگاه است و به سهم خود از ایجاد چنین شرایطی که کاملا ریشه بیرونی دارد، ابراز تأسف می‌کند. داوطلبان گرامی آزمون وکالت، حتماً تایید می‌کنند که برگزاری این آزمون درصورتی‌که با خدشه به استقلال نهاد وکالت و آینده این عزیزان همراه باشد، نه‌تنها اقدامی غیرقانونی است بلکه گامی برخلاف حقوق مصرح ملت در قانون اساسی به شمار می‌رود که سرزنش مردم از جمله فرزندان عزیز ما، خانواده شریف وکالت و نسل‌های آینده را به دنبال خواهد داشت.»

به گزارش ایرنا، ابراهیم کیانی سخنگوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ۲۵ دی ماه از برگزاری قطعی آزمون کارآموزی وکالت در تاریخ بیستم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهارداشت: آگهی آزمون کارآموزی وکالت حداکثر تا روز دوشنبه ۲۷ دی از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس