تهران نوزدهمین شهر آلوده جهان است


تهران نوزدهمین شهر آلوده جهان است

تهران- ایرنا- رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک 2 موضوع اصلی پایتخت است، گفت: بخش زیادی از آلودگی هوای این کلانشهر بهبود یافته اما همچنان با شرایط مطلوب فاصله داریم و تهران نوزدهمین شهر آلوده جهان است.

به گزارش ایرنا، سردار محمد حسین حمیدی روز یکشنبه در چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارش در خصوص موضوعات مرتبط با شهر افزود: متاسفانه ترافیک و آلودگی در شهر تهران جدی که سابقه ای بیش از ۶۰ سال دارد و از دهه چهل این موضوع مطرح است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با توجه به اینکه وسعت شهر افزایش یافته در حال حاضر ترافیک منظم‌تری نسبت به گذشته داریم اما با آنچه هدف‌گذاری کردیم، فاصله داریم.

روزانه بیش از یک هزار تصادف در تهران داریم

وی با بیان اینکه روزانه یک هزار و ۷۰۰ تصادف در تهران روی می دهد، گفت: تهران ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته سردار حمیدی، بسیاری از معابر پایتخت همچنان نواقص هندسی دارد که هم گره‌های ترافیکی را تشدید می‌کند و هم تصادفات را افزایش می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سالجاری بدلیل انجام واکسیناسیون و بازگشایی مشاغل، شرایط ترافیکی از دوره کرونا عبور کرد اما در مقایسه با قبل از دوره کرونا بدلیل عدم بازگشایی مراکز آموزشی حدود ۱۰ درصد کمتر است.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: بطور میانگین حدود ۱۸ درصد رشد ورودی خودرو را در شهر تهران داریم اما خروج خودرو به شدت کم شده است.

سردار حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال ۹۰، هزار کشته داشتیم که به مرور کشته‌های ناشی از تصادفات کاهش یافت و تقریبا نصف شد و این نشان می‌دهد به لحاظ ایمنی اقدامات موثر بوده اما کافی نیست.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین مشکلی که در شهر تهران وجود دارد، این است که شهر خودرومحور است؛ برای تسهیل تردد خودروها همواره توجه شده و توجهی برای انسان‌ها نشده است و آلودگی هوا و ... عرصه را برای انسان تنگ کرده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت اتفاق خوبی رخ نداد و سهم حمل‌ونقل عمومی در دوران کرونا کاهش یافت، در حالی که باید افزایش می‌یافت، همچنان داریم از اتوبوس‌های دیزلی استفاده می‌کنیم و دوره آن گذشته است و برای اورهال این اتوبوس‌ها باید هزینه‌های زیادی پرداخته شود.

سردار حمیدی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از ریل روی زمین استفاده می‌کنند و الگوی خوبی می‌تواند باشد، ادامه داد: دولت هم می‌تواند در این زمینه کمک کند و سرمایه‌گذاران را در این زمینه جذب کند.

او عنوان کرد: نکته دیگری که به آن پرداخته نشده این است که در کشور ۵۰۰ تن کالا روی زمین جابه‌جا می‌شود و ۳۰ درصد آن در شهر تهران انجام می شود که باعث مشکلات ترافیکی شده است. همچنین عمده باربری‌ها برای ۵۰ سال گذشته است و در همین دوره (شهربار) در فرودگاه امام راه‌اندازی شده که می‌توانیم باربری‌های فعلی را تبدیل به شهر و بوستان کرده و کیفیت زندگی را بالا ببریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود، جاذبه‌های اقتصادی در هسته‌های مرکزی شهر است که ملاحظات ترافیکی برای آن دیده نمی‌شود و از شورای شهر می‌خواهم حتما به داشتن پارکینگ مراکزی که راه‌اندازی می‌شود، توجه کنند.

سردار حمیدی افزود: در حال حاضر میدان تجریش را ببینید؛ اگر تعداد تخت‌های بیمارستان شهدای تجریش افزایش یابد، ترافیک محدوده به هم می‌ریزد.

وی افزود: در مراکز پرتردد شهر نمایشگاه‌های پرمخاطب راه‌اندازی می‌شود؛ دوره قبل شهرداری تهران هزینه ‌کرد و شهر آفتاب را راه‌اندازی کرد و اگر نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهر آفتاب منتقل شود، باعث می‌شود مشکل ترافیک در محدوده رفع شود و جالب است بدانید برخی از این نمایشگاه‌ها بدون مجوز فعال بودند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت است، اضافه کرد: یک نگاه قانونی این است که باید برخورد کنیم و یک نگاه احساسی است که می‌گویند گناه دارند و چکار به موتورسواران دارید. وقتی جلوی موتورسیکلت را می‌گیریم، مردم آن منطقه از موتورسوار حمایت می‌کنند.

سردار حمیدی گفت: طرح‌های عملیاتی و آموزشی داریم، اما به حمایت مردم و مسئولین و اعضای شورا نیاز داریم.

وی در ادامه به سامانه‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سامانه‌ها همزمان با توسعه شهر به‌روزرسانی نشده‌اند که برای این کار ما پیشنهاداتی را برای مدیریت شهری داریم و طرح این سامانه را در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مطرح کردیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به احداث زیرگذرها، روگذرها و ایجاد رفت‌وروب‌ها در برخی از بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت‌: اینگونه کارها باید در سطح شهر تهران کامل شود.

سردار حمیدی با اشاره به اینکه میزان جریمه‌ها با تخلفات سازگار نیست، افزود: ما باید تخلفات بازدارنده را تدوین کنیم و کسی که تخلف می‌کند، متناسب با آن مجازات شود و این در حالی است که نرخ جریمه‌ها در مقابل تخلفات بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه تجهیرات و امکانات پلیس از جمله خودروها و موتورها به روز نیست و این امکانات متناسب با حجم ماموریت‌ها نیست،‌ اضافه کرد: شهرداری مکلف است در این زمینه کمک کند و در دوره‌های گذشته هم کمک شد.

سردار حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بعد از شنیدن انتقادات اعضای شورای شهر بیان کرد: پلیس راهور در بحث آلودگی هوا و ترافیک ناراضی است و ما در پلیس راهور بیشترین شاکی برای تردد برخی از خوردها در خط ویژه هستیم چرا که مامور پلیس راهور است که درب خط ویژه را باز و بسته می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه عبور از خط ویژه دارای دستورالعمل است، گفت: برخی از اعضای شورای شهر فعلی درخواست عبور از خط ویژه داشته‌اند اما ما ندادیم چرا که دارای دستورالعمل مشخص نبودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان