سرطان با رعایت اصول درست زندگی قابل پیشگیری است


سرطان با رعایت اصول درست زندگی قابل پیشگیری است

شیراز-ایرنا-بیماری سرطان این روزها فراوانی بسیاری پیدا کرده است، یک بیماری غیرواگیر که البته با وجود این که از شخص به شخص دیگری منتقل نمی‌شود اما به گفته یک متخصص داخلی در دانشگاه علوم پزشکی فسا، سبک زندگی و شیوه تغذیه در ابتلا و پیشگیری این بیماری سهم بسیار زیادی دارد.

محمد ثابت، یکشنبه به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و تعداد زیادی از آن ها در صورت تشخیص به موقع و در مراحل ابتدایی قابل درمان خواهند بود.
وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران دیر به پزشک مراجعه می کنند و وقتی بیماری مزمن شد اقدام به درمان می کنند؛ در حالی که متخصصان سرطان معتقدند این بیماری در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل درمان و کنترل است.
این متخصص داخلی اضافه کرد: پزشکان راهکارهای ساده ای بر پایه پیروی از الگوی زندگی سالم و افزایش فعالیت های بدنی توصیه می کنند که درصد احتمال ابتلا به این بیماری را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

به گفته وی، پیروی از عادت های تغذیه ای نامناسب، استفاده از غذاهای پرچرب، مصرف زیاد گوشت قرمز، هوای آلوده، مصرف سیگار و قلیان، نگرانی، کم تحرکی، افزایش وزن، استفاده از غذاهای آماده و بی توجهی به ورزش از مهمترین عوامل انواع بیماری سرطان هستند.
ثابت ادامه داد: تنها کمی ورزش، تغذیه سالم، فاصله گرفتن از فشارهای روحی و روانی، دوری از دخانیات، استفاده از سبزی و میوه های تازه، گنجاندن غذاهای فیبردار در رژیم غذایی از راه حل های ساده ای هستند که با به کارگیری آنها می توان سلامتی بدن را در برابر حمله غده های سرطانی بیمه کرد.
به گفته وی، دوری از آلودگی های محیطی مانند آلودگی هوا از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

این پزشک متخصص گفت: علاوه بر سرطان پوست، شایعترین سرطان ها در میان خانم ها سرطان سینه و در میان آقایان سرطان معده و مری است.مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی، غذاهای دارای مواد نگه دارنده و غذاهای مانده از عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری سرطان معده به شمار می روند.

ثابت گفت: خانم های ۳۰ و ۴۰ ساله پس از رسیدن به این سن باید هر چند ماه یک بار برای بررسی سرطان های پستان و دهانه رحم به پزشک مراجعه کنند، بر همین اساس آقایان نیز پس از گذراندن سن ۵۰ سالگی برای معاینه های دوره ای روده بزرگ و پروستات باید به مراکز تشخیصی و آزمایشی مراجعه کنند.

از یکم تا هفتم بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان، با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید» نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس