شبکه 24 فرانسه از فنون چاقو سازی زنجان مستند تهیه کرد


شبکه 24 فرانسه از فنون چاقو سازی زنجان مستند تهیه کرد

زنجن - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: گروه مستندساز شبکه 24 فرانسه با همکاری معاونت صنایع‌دستی مستندی از فن چاقوسازی سنتی در بازار تاریخی زنجان ضبط و تهیه کرد.

امیر ارجمند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شهر زنجان مرکز صنعت دستی چاقوسازی است و نام زنجان همیشه چاقوی آن را تداعی می‌کند و ظرافت و دقتی که در کارهای آن وجود دارد در کمتر جایی دیده‌ شده است.

وی اظهار داشت: در ساخت چاقوی زنجان مواد مختلفی همچون سنگ‌های قیمتی، جواهرات، نخ، تکه‌هایی از پوسته‌های دریایی و شاخ و عاج استفاده می‌شود.

این مسوول ادامه داد: در این مستند ابتدا تاریخچه استان زنجان و قدیمی‌ترین چاقوی به‌دست‌آمده از مجموعه مردان نمکی در معدن نمک چهرآباد روستای حمزه‌لو متعلق به هیجده قرن فیلم‌برداری شد و سپس مستندی از صنعتگران و نحوه ساخت سنتی آن در بازار تاریخی زنجان تهیه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: زنجان از استان‌های برجسته در زمینه صنایع‌دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

ارجمند افزود: تخریب و فراموشی این مواریث فرهنگی می‌تواند موجب فقدان بخش اعظمی از فرهنگ، هنر و دانش‌های مختلف بشری شود که تاکنون برجای‌مانده و در زنده نگه‌داشتن هویت‌های فرهنگی، تاریخی و پیوند نسلی وظیفه خود را به انجام رسانده است.

گفتنی است شبکه فرانسه ۲۴، تمام‌وقت به ۲ زبان فرانسوی و انگلیسی اخبار جهان را پخش می‌کند و از طریق وب‌سایت france ۲۴.com نیز برای کاربران قابل‌دسترسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام