گیلان روزانه نیازمند 320 اهدا کننده خون است


گیلان روزانه نیازمند 320 اهدا کننده خون است

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: به طور میانگین روزانه نیازمند مراجعه 320 نفر اهدا کننده به پایگاه های انتقال خون استان برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران هستیم که طی روزهای اخیر به دلیل بارش برف، سرما و یخبندان کاهش یافته‌است.

دکتر گیتی ایزدی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است، اظهار داشت: گیلان از استان‌های پرمصرف خون است بنابراین به همراهی دائمی مردم برای اهدای خون نیاز است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به مشارکت مردم به تمام گروه‌های خونی شامل A مثبت و منفی، B مثبت و منفی، O و AB مثبت و منفی نیاز است، افزود: پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان‌های رشت، بندانزلی، آستارا، تالش، لنگرود، رودسر، فومن و لاهیجان و مرکز خونگیری آستانه‌اشرفیه و املش با در نظر گرفتن رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای اهدای خون مردم نوعدوست گیلان فعال است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان بیان داشت: افراد واجد شرایط اهدای خون می‌توانند با حضور در پایگاه های یاد شده یاریگر انتقال خون استان برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران باشند و در سرمای زمستان دل بیماران را گرم کنند.

وی اظهار داشت: علاقمندان برای اهدای خون و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با شماره ۳۳۳۳۲۶۷۰ - ۰۱۳ و در طول روز با شماره ۳۳۳۲۶۰۰۶ - ۰۱۳ تماس گیرند.

دکتر ایزدی پور در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۶۷ هزار و ۴۴۰ واحد خونگیری در گیلان انجام شد که نسبت به سال گذشته ۶.۹۳ درصد افزایش یافت، افزود: تقریباً 60درصد از خون‌های اهدایی مربوط به اهداکنندگان مستمر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۴۲ درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: در این مدت از مجموع خونگیری ۳.۹۲ درصد را بانوان اهدا کردند که نسبت به سال گذشته سال گذشته ۰.۵۴ درصد کاهش یافته است که نشانگر لزوم توجه و حضور بیشتر از طرف بانوان گیلان به امر مهم و زندگی بخش اهدای خون است.

پویش کشوری اهدای خون بانوی ایرانی نیز از امروز یکشنبه به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در گیلان آغاز شده است و تا هشتم همین ماه ادامه دارد که بانوان برای شرکت در این کار نوعدوستانه می‌توانند به پایگاههای انتقال خون استان مراجعه کنند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06