بارندگی سال زراعی در مازندران 20 درصد افزایش یافت


بارندگی سال زراعی در مازندران 20 درصد افزایش یافت

ساری - ایرنا - افزایش 20 درصدی میانگین بارش چهار ماهه سال زراعی جاری در مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کشاورزان استان را نسبت به در پیش داشتن فصل کشت و کار پرآب امیدوار کرده است.

به گزارش ایرنا ، گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که از اول مهر ماه تا پایان دی ماه امسال ۲۸۵ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد. در چهار ماهه سال زراعی گذشته ۲۳۸ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شده بود.

همچنین میزان بارندگی چهار ماهه سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت هم حدود سه درصد بیشتر است. میانگین میزان بارندگی دوره آماری هم حدود ۲۷۷ میلی متر بود.

جدول داده های آماری بارندگی چهار ماهه سال آبی جاری مازندران هم نشان می دهد که بیشترین میزان بارش مربوط به ماه آبان با ۱۲۲ میلی متر و کمترین هم مربوط به ماه آذر با ۳۷ میلی متر بود. در دی ماه امسال هم ۷۴ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد. میزان بارندگی در ماه مهر هم ۵۳.۱ میلی متر بود.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش میزان بارندگی طی چهار ماهه نخست سال زراعی جاری ابراز خرسندی کرد و گفت : متوسط بارندگی در نخسیتن ماه از فصل زمستان سال جاری ۷۴ میلی متر بود که نسبت به دی ماه سال گذشته افزایش ۱۲۳ درصدی را نشان می دهد.

محمدعلی ملکی افزود : مقایسه میزان بارندگی دی ماه امسال با دوره آماری هم نشانگر افزایش ۴۰ درصدی است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران بر ضرورت توجه کشاورزان به مجموعه پارامترهای هواشناسی در تصمیم گیری برای کشت و کار تاکید کرد و گفت : اگر چه ما شاهد افزایش میزان بارندگی و حتی بارش برف در سال جاری تاکنون هستیم ، ولی در مقابل آن باید افزایش دمای هوا و ضریب ماندگاری برف در کوهستان ها را هم در نظر بگیریم چون همه اینها بر ذخیره سازی و تامین آب کشاورزی اثرگذار است.

وی توضیح داد : مثلا میانگین دمای هوای دی ماه امسال در مازندران ۵.۱ درجه سانتی گراد بالای صفر بود که نسبت به دی ماه گذشته که ۴.۹ دهم بود ۲ دهم افزایش و نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳.۷ درجه بوده، ۱.۴ درجه افزایش نشان می دهد.

ملکی رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت: میانگین دمای هوای چهار ماهه سال زراعی جاری مازندران هم ۹.۹ درجه سانتی گراد بالای صفر بود که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۱ درجه بوده حدود هشت دهم و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹.۴ درجه بوده، پنج دهم افزایش داشته است.

وی به اهمیت پوشش برف در ارتفاعات و لزوم آگاهی از توزیع مکانی و زمانی پوشش برف برای مدیریت منابع آب تاکید کرد و افزود : تصاویر ماهواری از مقایسه سطح پوشش برف کشور در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته نشان می دهد که کلاملاً سطح پوشش بسیار بیشتری نسبت به سال قبل دارد که در صورت ذوب نشدن آن به واسطه بالارفتن دما در مناطق کوهستانی ، منابع آبی بسیار خوبی برای فصول گرم سال و مصارف کشاورزی خواهد بود.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت : بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه ­های بهمن ۱۴۰۰ تا فروردین۱۴۰۱ نیز نشان می دهد که میانگین بارش از نیمه بهمن تا نیمه­ اسفند امسال بیش از حد نرمال و از نیمه اسفند تا فروردین ۱۴۰۱ در محدوده نرمال باقی خواهد ماند.

وی افزود : پیش بینی ها از تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز نشان می دهد که میانگین دما از نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۰ کمتر از نرمال و از نیمه اسفند۱۴۰۰ تا نیمه فروردین ۱۴۰۱ در محدوده نرمال و در نیمه دوم فروردین تا نیم درجه بیش از نرمال است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

طبق آماررسمی جهاد کشاورزی مازندران به دلیل کاهش و تاخیر در بارندگی مهر ماه امسال سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا بشدت تحت تاثیر قرار گرفت و امسال تنها حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته است که کمتر از یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد