شورای شهر تهران؛ لزوم احیای ظرفیت بانوان شهرداری تا تکرار یک تخلف


شورای شهر تهران؛ لزوم احیای ظرفیت بانوان شهرداری تا تکرار یک تخلف

تهران - ایرنا- سوده نجفی و ناصر امانی 2 عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات جداگانه خواستار احیای ظرفیت بانوان در شهرداری پایتخت و جلوگیری از تکرار یک تخلف شدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، چهل و دومین جلسه شورای شهر بدون حضور مهدی چمران و با ریاست پرویز سروری برگزار شد و در آن به درخواست سروری، اعضای شورای شهر از تذکرات خود صرف نظر کرده و تنها ۲ عضو شورا تذکراتی را ارایه کردند.

سوده نجفی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با ارایه تذکری با بیان اینکه یکی از برنامه ها قبل و بعد از حضور در شورای شهر بررسی آسیب های اجتماعی حوزه زنان و همچنین توانمند سازی زنان سرپرست خانواده بوده و هست، عنوان کرد: در مدت حضورم در شورای شهر تهران جلسات و بازدیدهای متعددی با همراهی برخی از نمایندگان زن شهر تهران در مجلس شورای اسلامی داشتیم و به طور قطع این روند را تا روز آخر حضورم در شورای شهر پیگیری خواهم کرد.

وی با اشاره به برگزاری اولین همایش بانوان شورایی سطح استان تهران بیان کرد: این برنامه با حضور صد تن از بانوان عضو شورای استان تهران برگزار شد که با تشکیل کارگروه هایی در تلاش هستیم ظرفیت و توانمندی بانوان عضو شورا را در موضوع احصا آسیب‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال فعال تر کنیم.

نجفی افزود: امروزه نقش زنان در جامعه نسبت به گذشته بسیار پررنگ تر شده و یکی از شاخص های اساسی توسعه پایدار، مشارکت زنان در فرآیند تصمیم‌گیری های ملی است.

وی با بیان اینکه با درک اهمیت این مشارکت، جامعه باید تلاش کند که موانع مشارکت زنان را مرتفع کند، اظهار داشت: دین مبین اسلام جایگاهی خاص برای بانوان قائل است و علاوه بر نقش مادری زن به جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان به خوبی پرداخته است.

نجفی ادامه داد: آنچه که امروزه بانوان تهرانی از مدیریت شهری جدید توقع دارند استفاده از ظرفیت آنها برای مدیریت شهر است که در همین راستا از شهردار تهران می خواهم نسبت به احیای پست مشاور بانوان در شهرداری مناطق اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: از شهردار می خواهم در انتصابات از ظرفیت بانوان بیش از پیش استفاده کند.

ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه رعایت قانون و نظارت بر مصوبات شورای شهر یکی از مهمترین وظایف ما است، گفت: رهبر معظم انقلاب هم وقتی می‌خواهد در مورد شوراها صحبت کند اولویت‌بندی را به این شکل می‌کنند که نظارت، هدایت و حمایت؛ یعنی جنبه نظارتی‌مان بر جنبه هدایت و حمایتمان می‌چربد.

وی با اشاره به اینکه بند یک ماده ۷۱ قانون شوراها انتخاب شورا است، افزود: بند ۲ دیدن نارسایی‌ها، اشکالات شهر و منعکس کردن به مسئولان است و بند سه، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری است که به عنوان مهمترین وظیفه شورا است.

امانی افزود: اگر شورا حساسیت لازم را در این مورد نداشته باشد نمی‌توانیم از کسی توقع داشته باشیم.

عضو شورای تهران اضافه کرد: تا کنون سه بار در جلسات علنی بنده و بقیه اعضا و بارها در جلسات هم اندیشی با شهردار تهران درباره ضرورت رعایت مفاد اساس‌نامه سازمان‌های شهرداری به ویژه در انتصاب مدیران عامل‌شان تذکر دادیم.

وی ادامه داد: دیروز دوباره مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار منصوب شده است در حالی که بند «ه» ماده ۱۴ اساس‌نامه سازمان میادین میوه و تره بار درباره مدیرعامل سازمان این گونه می‌گوید که یکی از وظایف هیات مدیره انتخاب مدیرعامل است.

امانی با بیان اینکه انتخاب یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری تهران و یا با سابقه فعالیت حداقل هشت سال برای انتخاب به عنوان مدیرعامل این سازمان مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: دیروز یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند که بی تردید انسان شایسته و باتجربه‌ای است و در این شکی نداریم و پستی که به او دادند به کار قبلی او هم ارتباط دارد اما شرایط مصرح در این اساس‌نامه را ندارد؛ یعنی نه کارمند رسمی شهرداری است و نه هشت سال سابقه کار در شهرداری تهران را دارد.

وی با قرائت این شعر، «اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی/ بر آورند غلامان او درخت از بیخ » گفت: یعنی مدیرعاملی که خودش بر مبنای این اساس نامه انتخاب نشده باشد توقع نداریم که اساس‌نامه را داخل سازمان رعایت کند؟

امانی افزود: اگر این باب شود در شهرداری و شورا هیچ سنگی روی سنگ بند نمی شود.

در جلسه امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز مبتنی بر ارزش اکولوژیک درختان را در دستور کار قرار داده و با ۱۸ رای موافق تصویب کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو