تولید کیتوسان از پوست دورریز میگو در مراغه


تولید کیتوسان از پوست دورریز میگو در مراغه

مراغه - ایرنا - یک شرکت فناور در مراغه، موفق به تجاری‌سازی کیتوسان به روش جدید و با استفاده از پوست دوریز میگو ت شده است.

استاد دانشگاه مراغه و مدیرعامل این شرکت فناور روز یکشنبه در یک گفت و گوی خبر اعلام کرد که پس از ۲۲ سال تحقیق و پژوهش به این روش جدید برای استحصال کیتوسان از پوست میگو دست یافته است.

دکتر مهدوی نیا با بیان اینکه کیتوسان در داروسازی، پزشکی، تولید مواد غذایی، تصفیه آب و صنایع رنگ و رزین کاربرد دارد، افزود: در این روش از پساب حاصل از فرآوری و تولید کیتوسان در کشاورزی هم می توان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این محصول به کمک یک گروه تحقیقاتی و در قالب یک شرکت فناوربه مرحله تجاری سازی رسیده و روزانه یک کیلو گرم کیتوسان تولید می شود.

مهدوی نیا با بیان اینکه این میزان تولید پنج درصد نیاز کشور را تامین می کند، خاطرنشان کرد: با حمایت مسئوولان می توان این رقم را تا ۲۰ درصد افزایش داد.

وی اضافه کرد : محصولی که این شرکت تولید می کند، کیفیت بالایی دارد و قیمت آن یک پنجم مشابه خارجی است.

کیتوسان یک پلی ساکارید خطی است که از واکنش پوسته های کیتینی اسکلت خارجی میگو، خرچنگ و سایر سخت پوستان با سدیم هیدروکسید ایجاد می شود؛ این ترکیب به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردش در صنایع مختلفی همچون کشاورزی، تصفیه فاضلاب، صنایع غذایی و به ویژه در دنیای پزشکی کاربرد های فراوانی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس