هدیه حضرت زهرا(س) به مادران سرزمینم


هدیه حضرت زهرا(س) به مادران سرزمینم

حضرت زهرا(س) یک مادر نمونه در تاریخ اسلام است که مادران سرزمینم می‌توانند با رجوع به نکات تربیتی زندگی ایشان یک خانواده گرم و سرشار از عشق و محبت برای همسر و فرزندانشان بسازند.

حضرت فاطمه(س) به عنوان بهترین الگو برای زنان و مادران مسلمان، سرشار از آموزه‌ها و نکته‌های تربیتی است که یکی از این نکات قابل توجه که تاثیرگذاری بسیار زیادی در جامعه اسلامی دارد نقش ایشان در خانه و خانواده است.
رسول خدا(ص) در روایات از فرزند به عنوان گل یاد کرده و فرموده است: «فرزند صالح گلی است از گل‌های بهشت» وجه تشبیه فرزند به گل این است که فرزند در سال‌های نخست زندگی، روحی با عاطفه و طراوت که نیاز شدیدی به حفظ و نگه‌داری دارد و اگر از مراقبت‌های لازم در خانه از او انجام نشود هر لحظه ممکن است لطافت و جذابیت خود را از دست داده و به پژمردگی و زردی برسد.
همان‌گونه که در جهان متمدن امروز شاهد از بین رفتن بسیاری از کودکانی هستیم که بر اثر بی‌توجهی والدین و نرسیدن به آن‌ها، رشد کمّی و کیفی خود را از دست داده، دچار نارسایی جسمی و روانی می‌شوند.
در این بین هیچ فردی نمی‌تواند نقش مادر را به عنوان اصلی‌ترین شخصی که با فرزندان در ارتباط است در راستای مراقبت از این گل‌های خدادادی را منکر شود؛ نقشی که از دوران تشکیل جنین آغاز و تا آخرین روز زندگی، ادامه دارد.
حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی پاک و طاهره که توانستند حسنین(ع) را در دامان خود بپرورانند، قطعا برای مادران مسلمان از جایگاه ویژه و بالایی برخورددار هستند.
ازجمله نکاتی که می‌توان در مکتب تربیتی حضرت زهرا(س) به آن‌ها رسید، ایجاد رقابت بین فرزندان حتی در بازی، عدم تبعیض میان فرزندان، رعایت مساوات، برابری و عدالت بین فرزندان، لزوم تشویق فرزندان در امور مختلف، توجه به بازی‌های حرکتی و ورزشی و ... اشاره کرد که هرکدام در جای خود کلاس درس مفصلی هستند.
حضرت زهرا(س) به فرزندان خود آموختند که برای رشد شخصیت‌شان معرفت، تقوا و مجاهدت را در خود تقویت کنند.
متاسفانه در جامعه امروز برخی ارزششان به قیمت کت و شلوارشان بستگی دارد و اگر کت و شلوار چند میلیونی استفاده کنند، گمان می‌کنند یک شخصیت ارزشمند هستند و اگر لباس نه‌چندان قیمتی و نسبتا ساده استفاده کنند، گمان می‌کنند فاقد ارزش هستند.
در جامعه امروز ماشین، موبایل، متراژ خانه، موقعیت شغلی و ... به یک معیار ارزشی و شخصیتی تبدیل شده درحالی که در فرهنگ اهل بیت(ع) و مکتب فاطمی هیچ‌کدام از این‌ها از جایگاه ارزشمندی برخوردار نبودند.
امیداست، در این مناسبت‌ها غیر از بزرگداشت که البته آن‌هم لازم و خوب است، به نکات آموزنده و تربیتی مکتب اهل بیت(ع) نیز توجه کنیم.

زهرا رحمتی وند

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی