سایت پسماند شهرداری بیرجند در دهه فجر افتتاح می‌شود


سایت پسماند شهرداری بیرجند در دهه فجر افتتاح می‌شود

بیرجند - ایرنا - شهردار بیرجند از افتتاح سایت پسماند شهرداری در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: با افتتاح این سایت گام بلندی در راستای حل مشکل مزمن زباله‌گردی در شهر بیرجند برداشته می‌شود.

مهدی بهترین روز یکشنبه در نشست خبری افزود: تاکنون بیش از هشت هزار متر مربع محوطه‌سازی و آسفالت این مجموعه انجام شده و پروژه سایت پسماند شهرداری با وسعت ۸۰ هکتار از حیث درآمد شهری، بهداشتی و محیط زیست حائز اهمیت است اما در شرایط فعلی فقط ۳۰ درصد زباله‌های شهر بازیافت می‌شود.

وی گفت: گردش مالی زباله‌گردی در بیرجند ماهانه بیش از چهار میلیارد تومان است که به جیب مافیای زباله می‌رود و برخلاف تصور عموم اغلب زباله‌گردها مستحق نیستند.

شهردار بیرجند ادامه داد: بزرگترین افق سال آینده شهرداری، جذب سرمایه‌گذار در بیرجند است زیرا این شهر را به عنوان مرکز استان فقط با عوارض نمی‌توان اداره کرد و اگر بخواهیم جهشی در بیرجند داشته باشیم راهی جز تمسک به سرمایه‌گذاری نداریم.

وی با بیان اینکه گام‌های خوبی در راستای شناسایی سرمایه‌گذاران برداشته شده است گفت: شهرداری بیرجند با در اختیار داشتن بهترین زمین‌های شهر، تغییر در نوع نگاه و رفع موانع، آمادگی مشارکت در طرح‌های بزرگ شهری را دارد لذا از سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی دعوت می‌شود که در آبادانی شهر مشارکت کنند.

بهترین با اشاره به اینکه توسعه شهر یک مساله چند وجهی است افزود: همه ادارات و سازمان‌ها باید پای کار باشند و با شهرداری همکاری کنند.

وی اولویت دادن به مسایل فرهنگی شهر را از مهمترین رویکردهای شهرداری بیرجند عنوان کرد و گفت: شهر در ایام فاطمیه دچار یک تحول بود و خواسته‌های به‌حقی که مردم در سنوات گذشته داشتند را توانستیم به نسبت برآورده کنیم.

شهردار بیرجند به مشارکت شهرداری در انتشار کتاب گویش‌های بیرجندی اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ میلیون تومان بابت کتابخانه‌های عمومی اهدا شد و تقریبا بیشتر کتابخانه‌های سطح شهر با بودجه شهرداری بازسازی شد به‌خصوص کتابخانه کاظمیه و استاد سعیدی از کتابخانه‌های محوری است که شهرداری در بازسازی آنها نقش پررنگی داشته است.

وی درباره اجرای پروژه ۲.۵ هکتاری بوستان خطی مهرشهر گفت: با افتتاح این بوستان، فضای مفرح و زیبا در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

بهترین اضافه کرد: بوستان طبیعت بند دره هم به وسعت چهار و نیم هکتار آماده بهره‌برداری است اما با رفتن استاندار اسبق، شهرداری در ساخت این مجموعه تنها ماند و انتظار می‌رود در حوزه زیرساخت دستگاه‌های خدمات‌رسان تعهدات خود را به پایان برسانند.

وی گفت: شهرداری تکمیل این طرح را در اولویت قرار داده و امید است با نصب مبلمان خریداری شده در کمترین زمان در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار بیرجند با اشاره به پروژه بوستان الهیه با وسعت ۱.۵ هکتار اظهار داشت: در چند ماه گذشته این پروژه بدون تعطیلی در حال اجرا بوده و تاسیسات متعدد خوبی در آن پیش‌بینی شده است.

وی به شبانه‌روزی کردن مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند در سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات بر زمین مانده شهرداری در سنوات قبل بود که به عنوان یک ضرورت شهری مورد توجه قرار گرفت و ۲۴۸ نفر از متکدیان در حال حاضر در این مجتمع پذیرش شده‌اند.

بهترین با اشاره به وضعیت درآمدی و معیشتی مردم به‌ویژه در مناطق شمال شهر افزود: با همراهی شورای شهر، عوارض شهرداری در برخی مناطق شهری برای سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و همان تعرفه سال ۱۴۰۰ را پرداخت خواهند کرد که ۲۵ درصد کاهش دارد.

وی گفت: توجه ویژه به بازپیرایی پارک‌های شهر هم در دستور کار شهرداری قرار گرفته که پارک‌های توحید، وحدت و آزادی نیاز به بازسازی اساسی دارد لذا تلاش می‌شود در سال آینده تمامی پارک‌ها را در حد بودجه مورد توجه قرار دهیم.

شهردار بیرجند ادامه داد: میدان‌ها و بلوارهای دست نخورده تکمیل خواهد شد و طرح ویژه‌ای برای بلوار شهید صیاد شیرازی در دست پیگیری است که با فراخوان ملی افراد صاحبنظر طرح ارایه دهند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به حمل و نقل درون شهری گفت: عمر ناوگان عمومی شهر بیرجند بیش از ۱۳ سال است و با توجه به گسترش تقاضاهای مردمی و محدودیت‌های شهرداری لازم است دولت سهم خود را از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پرداخت کند.

بهترین با اشاره به مشکلات دوران کرونا و کاهش تردد عنوان کرد: از همین رو شاهد کاهش قابل ملاحظه درآمد اتوبوس‌های خصوصی هستیم لذا شهرداری ماهانه به هر دستگاه اتوبوس ۱۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کند.

وی درباره ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی بیرجند گفت: خدمات آتش‌نشانی فقط در محدوده شهر بیرجند نیست بلکه باید به مناطق و حتی شهرهای اطراف بیرجند خدمات‌دهی لازم انجام شود لذا با توجه به بلندمرتبه شدن ساختمان‌ها نیاز است ماشین‌آلات متناسب پیش‌بینی شود و در ناوگان سازمان آتش‌نشانی شاهد تغییرات خوبی باشیم.

شهردار بیرجند افزود: درخصوص انتقال پادگان ۰۴ ارتش، نیروی زمینی طلب ریالی دارند ولی طلب زمین ندارند و بیشتر مشکل مربوط به تعهدات راه و شهرسازی است که به ازای زمین راه جایگزین در نظر بگیرد.

وی گفت: شهرداری تحویل گیرنده زمین‌های بین ۲ ارگان است لذا باید تغییر و تحول انجام شود و زمین در اختیار شهرداری قرار گیرد تا بابت سرانه خدمات مردم از آن استفاده کند.

بهترین عنوان کرد: پیرو جلسات متعدد، شهرداری یکی از کنشگران این ماجرا است و در راستای احقاق حقوق عامه پیگیر واگذاری اراضی هستیم تا میدان اجتماعات هم تعیین تکلیف شود.

وی افزود: در مورد ترافیک حتما باید طرح جامع اجرایی شود که در شهرستان و استان تایید شده اما تاییدیه شورای عالی ترافیک را ندارد و مراحل در دست اقدام است که پس از ابلاغ، قابلیت اجرایی خواهد داشت.

شهردار بیرجند تصریح کرد: دست زدن به ترافیک قسمتی از شهر بدون در نظر گرفتن کلیت شهر کار درستی نیست و قطعا بار ترافیکی در برخی نقاط بیشتر خواهد شد.

وی درباره مجتمع هلال گفت: پروژه هلال با یکسری مشکلات متولد شد و با برخی نواقص مادرزادی ادامه یافت که مهمترین مشکل، پارکنیگ آن است.

بهترین با اشاره به ۳۸۰ واحد این مجتمع گفت: اگر در روز فقط یک مراجعه‌کننده داشته باشیم حدود ۴۰۰ خودرو در خیابان طالقانی نیاز به پارک دارند لذا در وضعیت صفر حداقل ۸۰۰ نفر نیاز به پارکنیگ خواهند داشت.

وی افزود: تعهداتی که مجتمع هلال داشت و انجام نشد اگر به قانون تمکین کند، مشکل به‌راحتی قابل حل است اگرچه شهرداری و شورای شهر همراهی خوبی داشته است.

شهردار بیرجند گفت: فک پلمب مجتمع هلال با رویکرد مثبت در شهرداری دنبال می‌شود هرچند به دستور دادستان پلمب شده و تفاهم‌نامه‌ای با مدیرعامل مجتمع هلال داریم که نیاز است برای تمدید پروانه اقدام کنند.

وی درباره مشکل صنوف آلاینده بیرجند هم گفت: حداقل از ۳۰ سال گذشته این مشکل در شهر ایجاد شده لذا با توجه به وضعیت صنوف آلاینده مسایل و مشکلات به‌صورت جزئی بررسی شده و شهرداری بیرجند در زمینه حل مشکل صنوف آلاینده ۲ راه‌حل را به موازات پیش می‌برد.

بهترین با تاکید بر تشویق صنوف به ساخت واحدهای جدید و تسریع در انتقال از مکان فعلی افزود: تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های صدور پروانه و عوارض به همه اصناف دخیل در طرح تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: تمامی صنوف آلاینده که تا پایان سال ۱۴۰۱ پایان کار را دریافت کنند و اتحادیه مربوطه انتقال صنف مربوطه را تایید کند به مدت یک سال از پرداخت عوارض صنفی معاف خواهند بود.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه مساله غیرقابل حل از سوی شهرداری در انتقال صنوف آلاینده نیست گفت: در زمینه آماده‌سازی هم بسیاری از ماشین‌آلات شهرداری به‌صورت رایگان در اختیار قرار گرفته و آب مورد نیاز از چاه در اختیار شهرداری رایگان استفاده می‌شود لذا این موارد منجر به تسهیل در امور شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند