رشد 12 درصدی سازش کیفری در استان مرکزی


رشد 12 درصدی سازش کیفری در استان مرکزی

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: دادگستری و قوه قضائیه به دنبال بسترسازی جهت تحقق رسالت ها و تکالیف و وظایف خود است.

حجت الاسلام عبدالمهدی موسوی روز یکشنبه در همایش صبر، تجلیل از فعالان و منتخبین شوراهای حل اختلاف و نیکوکاران عرصه صلح و سازش که با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در بیت امام راحل برگزار شد اظهار کرد: امروز توسط تمام امپراطوری رسانه ای دشمن جنگ روانی و رسانه ای علیه نظام، یک جنگ شناختی تمام عیار علیه ماهیت روشن و امبدبخش و امیدوارکننده انقلاب اسلامی راه افتاده و تمام فکرهای پلید و شیطانی و ابزارهای هنری و مدیران و کارشناسان جمع شدند تا ماهیت نورانی انقلاب ما را خاموش کنند .

وی افزود: ما امید داریم که خدا در این راستا کمک خواهد کرد و وجود مقدس امام زمان خواهد آمد و از این انقلاب حفاظت و حراست خواهد شد، امروز هم مقام معظم رهبری آئینه تمام نمای شخصیت حضرت امام راحل است.

موسوی بیان کرد: دادگستری و قوه قضائیه به دنبال بسترسازی جهت تحقق رسالت ها و تکالیف و وظایف خود است و در تلاش است که بتواند رسالت اصلی که پایان دادن به مشکلات و تنازعات مردمی است را با استفاده از ظرفیت عظیم مردمی به سرانجام برساند. بهترین بستر، مرکز توسعه حل اختلاف و شوراهای اختلاف است که برگرفته از معتمدین
جامعه هستند و این رویه بسیار حسنه نتایج بسیار ارزشمندی داشته است‌.

وی اضافه کرد: راهبرد بزرگ سند تحول قضایی، کنترل ورودی به مراجع قضایی است که امیدواریم بتوانیم با ساختار مرکز توسعه حل اختلاف و میانجیگری و داوری آنرا به سرانجام نیکی برسانیم تا محاکم از فرسودگی و خستگی و تراکم کار نجات پیدا کنند.

صمد خدابخشی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور شوراهای حل اختلاف نیز افزود: در شورای حل اختلاف استان مرکزی ۵۴۴ نیروی انسانی فعالیت دارند که ۳۳۹ نفر بعنوان اعضا و ۱۲۹ نفر دبیر و ۴۹نفر در ستاد و ۲۸ نفر در اجرای احکام فعالیت دارند. این تعداد در ۱۴۷ شعبه سازماندهی شده اند که ۱۱۴ شعبه شهری و ۲۶ شعبه روستایی و ۳۴ شعبه صلحی و ۶۱ شعبه رایی و ۱۹ شعبه در اجرای احکام است.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۹ ماهه ۶۶ هزار و ۶۲۹ فقره پرونده وارده شعب بوده که امسال به ۷۰ هزار و ۸۵۵ فقره با رشد ۶ درصدی رسیده همچنین مختومه شعب ۶۸ هزار فقره در سال گذشته و ۷۰ هزار فقره در سال جاری با رشد ۳ و ۶۲ صدم درصدی بوده است.

خدابخشی ادامه داد: تعداد سازش از ۱۴ هزار و ۲۶۳ فقره در سال گذشته به ۱۷ هزار و ۱۰۹ فقره پرونده در سال جاری با ۱۹.۹۵ درصد رشد رسیده و درصد سازش از ۳۰.۴۸ به ۳۴.۲ درصد ارتقا پیدا کرده که بیانگر ۱۱.۶۱ درصد رشد است و میانگین زمان رسیدگی از ۳۱ به ۲۵ روز کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: درصد ابلاغ الکترونیک از ۹۰ درصد به ۹۳.۵ و تعداد پرونده های الکترونیک از ۷ هزار و ۹۳۱ فقره به ۱۶ هزار و ۶۶۷ فقره با رشد ۱۰۱ درصدی افزایش پیدا کرده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور شوراهای حل اختلاف بیان کرد: تعداد پرونده قتل سازش شده ۵ مورد رضایت قطعی و ۳ رضایت مشروط از مجموع ۲۳ پرونده ورودی مربوط به قتل بوده است. سازش کیفری نیز رشد ۱۲ درصدی داشته است.

خدابخشی ادامه داد: ۷۴ موسسه داوری فعال در سطح استان وجود دارد که فعالیت خود را در حوزه داوری انجام می دهند.

وی گفت: در شعبه تصادفات نیز پرونده های تصادفات بدون ورود به دادگستری به شعب تصادفات شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود که رضایتمندی خوبی به همراه داشته، جمع درصد صلح و سازش در پرونده های تصادفات استان ۶۹ درصد است.

خدابخشی خاطرنشان کرد: حدود ۵۴ درصد از پرونده های وارده به دادگستری به شورای حل اختلاف وارد شده که نشان از تاثیر شورا در کاهش مراجعات مردم دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس