زنجان پیشرو در اجرای سیاست قیمت‌گذاری جدید


زنجان پیشرو در اجرای سیاست قیمت‌گذاری جدید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: زنجان اولین استانی است که در اجرای سیاست قیمت‌گذاری پیشرو بوده است.

ناصر فغفوری شامگاه امروز (۳ بهمن‌ماه) در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، اظهار کرد: این طرح از آذرماه امسال اجرا می‌شود و یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در نظام تولید و توزیع، شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری است.

وی با بیان اینکه دو گروه از کالاها در مرحله اول به‌ صورت آزمایشی وارد این چرخه شدند، افزود: مرحله دوم این طرح نیز از دی‌ماه امسال اجرا می‌شود که شامل کالاهایی مانند لنت موتور، فیلتر روغن، روغن موتور، مواد شوینده، محصولات سلولزی، سُس، رُب گوجه فرنگی، کنسروها، ترشی‌جات و ماکارونی است و واحدهای تولیدی مکلف‌اند که قیمت تولیدکننده با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را بر روی کالاها درج کنند.

این مسئول ادامه داد: از ۴ دی‌ماه نیز کالاهایی مانند آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ‌گوشت و ماکروویو وارد این چرخه شده و حداکثر ضرایب سود برای فروشندگان نیز مشخص شده و زنجان، اولین استانی است که این موضوع را اجرا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص معیار قیمت‌گذاری کالاها توسط تولیدکنندگان گفت: معیار در مرحله اول، خوداظهاری تولیدکننده است اما با توجه به اینکه در ابتدای کار قرار داریم، با به‌روزسانی نرم‌افزار در صورتی که مشخص شود واحدی تخلف کرده، علاوه بر جریمه آن تخلف، نسبت به درج قیمت بالا در مرحله اول نیز جریمه خواهد شد.

فغفوری در رابطه با قیمتی که مصرف‌کننده برای خرید کالا پرداخت خواهد کرد، گفت: در دستورالعمل قیمت‌گذاری آمده که واحدهای صنفی مکلف‌اند برچسب قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه‌ای که کالاها قرار دارد، درج کنند تا خریداران نیز بدانند که چه مبلغی را برای خرید کالا پرداخت خواهند کرد. همچنین بازرسان نیز هنگام مراجعه بتوانند قی۸8مت فروش را با جدول ضرایب سود مقایسه کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بهاره دو سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در اختیار استان‌ها قرار داده شده تا در صورت مساعد بودن شرایط و طبق نظر استان‌ها برگزار شود. نمایشگاه بهاره با مدیریت اتاق اصناف در محل نمایشگاه کاسپین برگزار می‌شود؛ در صورتی که نظر مسئولان استان در این زمینه مثبت باشد، نمایشگاه برگزار می‌شود، هر چند احتمالاً شرایط برای برگزاری فراهم باشد.

این مسئول تصریح کرد: در صورتی که بنا باشد نمایشگاه بهاره برگزار شود، غرفه‌داران موظف‌اند قبل از آغاز به کار نمایشگاه نسبت به اخذ و درج قیمت کالاها اقدام کنند، چون قیمت نمایشگاهی باید پایین‌تر از بیرون باشد. علاوه‌ بر نمایشگاه بهاره، نمایشگاه عرضه مستقیم کیف، کفش و پوشاک از ۲۶ بهمن با حضور تولیدکنندگان داخل و خارج استان در قالب خرید شفاف برگزار می‌شود تا کاهش قیمت در استان زنجان اتفاق بیفتد؛ چرا که قیمت پوشاک در زنجان بالاتر از سایر استان‌ها است.

فغفوری در رابطه با تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زنجان، اظهار کرد: در گذشته، مجوز این فروشگاه‌ها در استان صادر می‌شد اما با ایجاد اتحادیه کشوری، مجوز تاسیس این فروشگاه‌ها بدون نیاز به استعلام در داخل استان و صرفاً با استعلام در مرکز و صدور مجوز از سوی اتحادیه کشوری صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: در صورتی که شورای تامین استان به این جمع‌بندی برسد که ایجاد بی‌رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبعات دارد، این موضوع را به تهران اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی