استاندار مرکزی: سلامت مردم و محیط زیست بر همه فعالیت‌های اقتصادی اولویت دارد


استاندار مرکزی: سلامت مردم و محیط زیست بر همه فعالیت‌های اقتصادی اولویت دارد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: سلامت شهروندان و حفظ محیط زیست برهمه فعالیت‌های اقتصادی اولویت دارد و باید به این مهم اهتمام جدی داشت.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی افزود: مبحث آلودگی هوای اراک پیشینه‌ طولانی دارد و سرفصل نیروگاه شازند از سال ۹۱ توسط نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است و اینجانب در دستگاه نظارتی نیز به این مسأله ورود داشتم، به هر حال همه حق دارند نسبت به این موضوع اعتراض و مطالبه کنند اما در مقام مجری مقداری شرایط متفاوت است و بحث کنترل آلایندگی ارتباط چندبعدی و بسیار درهم تنیده با سایر حوزه‌های اجتماعی دارد و به‌ویژه در زمستان با دو مقوله به نام تراز تامین برق و تراز گاز طبیعی مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: موضوع آلودگی هوای شهر اراک مسئله سیاسی نیست اما فی‌الواقع یک مسئله امنیت زیستی است چرا که سلامت مردم و برخی فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: مسایل زیست محیطی در مطالعه‌ای که ما انجام دادیم یکی از ۱۰ اَبَر مسئله کشور تحت عنوان "اختلال در نظام زیست محیطی" است.
استاندار مرکزی گفت: یکی از شاخه‌ها آلودگی هوا و آب است که در اراک آلودگی هوا بیش از سایر آسیب‌های زیست محیطی مطرح است.
مخلص الائمه افزود: گزارش هایی که توسط سازمان‌های مردم نهاد استان و دانشگاهیان و دانشگاه علوم پزشکی اراک ارائه شد تا حدود زیادی واقع گرایانه بود.
وی اظهار داشت: زمانی که به اوج سرما می‌رسیم چون تراز گاز و برق کشور در یک شبکه سراسری دچار اختلال می‌شود باید انتخاب صورت گیرد و ما در استان این انتخاب را انجام نمی‌دهیم؛ اگر آلودگی اختصاصا مربوط به اراک است ولی برق و گاز شبکه ملی است و نمی‌توانیم برایش تصمیم استانی بگیریم و تلاش شد در زمان سکون هوا، اقداماتی برای کاهش و توقف مازوت سوزی انجام و موفق شدیم ۱۰ روز کاهش و قطع مازوت سوزی داشته باشیم، اما با وجود تلاش‌ها نتوانستیم این روند را ادامه دهیم.
استاندار مرکزی گفت: ظرفیت علمی کافی و مناسبی در استان مرکزی وجود دارد، نگاه علمی و تحلیلی سازمان‌های مردم نهاد و همچنین دانشگاه‌ها مناسب و مساعدت‌کننده است و تاکنون چهار مجموعه دانش بنیان به ما از خارج استان مراجعه کرده‌اند و جلسه با آنان برگزار شده است.
مخلص الائمه افزود: ظرفیت علمی استان مرکزی مناسب است اما نتوانسته‌ایم تاکنون از این ظرفیت برای حل مسأله استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: برای اصلاح طرح جامع آلودگی هوای اراک باید اقدام جدی شود و به صورت فشرده‌تر تا پیش از سفر رئیس جمهور آماده شود.
استاندار مرکزی گفت: با طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اراک موافق هستیم ولی باید جایگاه آن در نقشه راهِ مورد نظر کارگروه مشخص شود و بخشی از هزینه آن با شهرداری اراک، بخشی با استان و مقداری هم از وزارت نفت و نیرو تأمین شود.
مخلص الائمه افزود: باید اقدامات آگاهی بخش در سطح مسئولان سیاسی و اجرایی انجام شود و ادراک آنان از مسأله اصلاح شود واین مهم کمک می‌کند تصمیمات و برنامه‌ها بهتر پیش برود.
وی اظهار داشت: همچنین لازم است گزارش‌هایی برای مجمع نمایندگان استان در مجلس تهیه شود تا مطالبه نمایندگان استانی باشد و این امر کمک می‌کند زنجیره ای از اقدامات پیگیری شود.
استاندار مرکزی گفت: نباید مردم را بیش از حد نگران کرد و جامعه را بیش از حد ملتهب کرد و البته متاسفانه جایی نبوده که حضور یابم و رفع آلودگی هوا مطالبه نشود.
مخلص الائمه افزود: به‌عنوان یک شهروند و مسئول اکنون که کار دست ما است نباید اولویت این امر فراموش شود و در حجم کارها پنهان شود و توجه به آن تقلیل یابد. ضمن اینکه بحث ریزگردها در شش ماهه اول سال و بحث آلاینده‌های فسیلی در شش ماهه دوم دو مقوله نسبتا مستقل است و باید جداگانه تدبیر شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: تا سال ۹۸ مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند به صفر رسید چون در آن شرایط کمبود گاز و کاهش تولید وجود نداشت.

مهدی زندیه وکیلی افزود: اما مصرف مازوت در نیروگاه شازند سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است.

وی اظهار داشت: طرح کاهش آلودگی هوای اراک سال ۸۴ تهیه شده است اما قابل اجرا نبود البته خروجی مورد نظر را هم نداشت زیرا باید خروجی به مصوبه تبدیل شود.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلوده‌ترین روز اراک در شهریور امسال بود که با عنوان خطرناک ثبت شد.

علیرضا محرابیان افزود: ۱۵۴ روز سالم، ۱۴۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۶ روز ناسالم برای تمام گروهها، یک روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک امسال برای هوای اراک ثبت شده است.

وی اظهار داشت: شهریور و مهرماه امسال اوج زمان آلودگی اراک بوده است و در ۶ ماه اول علت آلودگی ذرات معلق و از آذرماه علت آلودگی دی اکسید گوگرد علاوه بر ذرات معلق ۲ میکرون بوده است.

رئیس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مردم اراک؛ امسال ۱۴۶ روز ناسالم را تجربه کرده‌اند و در نیمه اول امسال خشکسالی بوده و ذرات از کویر بیشترین تاثیر را در آلودگی داشته که ذرات تالاب نیز بی‌تاثیر نبوده است.

محرابیان افزود: در نیمه دوم سال نیز پدیده وارونگی هوا علاوه بر ذرات آلایندگی دی اکسید گوگرد هم نقش داشته که علت آن مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند است.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: میانگین بارش استان مرکزی ۱۲۲ میلیمتر ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه افزایش نسبی داشته است.

رضا مرادی افزود: امسال تاکنون ۸ و نیم درصد بارش در ایستگاه‌های مختلف سنجش استان به ثبت رسیده که نشان از وضعیت خوب بارش دارد که تاکنون ۴۳ درصد از بارش سال زراعی استان دریافت شده است.

وی اظهار داشت: بارش‌های استان مرکزی دیر آغاز شده اما به طور منظم باران در استان باریده و در بهمن ماه بارش کمتری در استان خواهیم داشت و پیش بینی می‌شود بارش در فروردین سال آینده اتفاق افتد.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: طبق پیش بینی انجام شده تا یک ماه آینده بارش در زاگرس کاهشی است و دما کم خواهد شد و سردی هوا روی آلودگی اثر دارد.

مدیرعامل نیروگاه شازند نیز گفت: مصرف سوخت مازوت پارسال ۲۲۱ هزار مترمکعب و امسال نیز ۲۱۷ هزار مترمکعب در نیروگاه شازند مصرف شده است.

«شهرام ایران پاک» افزود: سال گذشته ۱۹ هزار میلیون متر مکعب در این مجموعه صنعتی مصرف شده است.

وی اظهار داشت: در ۱۰ ماه امسال تاکنون ۱۱ درصد سوخت مایع و ۸۹ تا ۹۰ درصد از سوخت گاز استفاده شده است.

مدیرعامل نیروگاه شازند گفت: نیروگاه‌هایی مثل کرج ۲ هفته از سوخت مایع استفاده می‌کنند و نیروگاه اصفهان نیز نزدیک پنج میلیون لیتر سوخت مایع استفاده می‌کند.

ایران پاک افزود: راضی به استفاده از سوخت مایع نیستیم اما به ناچار نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: اورهال نیروگاه نیز ۱۵ تا ۲۰ بهمن انجام می‌شود و سال گذشته نیز نیمه بهمن ماه انجام شد.

شهردار اراک نیز گفت: چهار مرکز برای معاینه فنی خودروهای اراک پیش بینی شده است.

علیرضا کریمی افزود: ۳۶ هزار و ۵۲۶ خودرو در ۱۰ ماه امسال به مراکز معاینه خودرو اراک مراجعه کردند که که ۱۰ هزار و ۴۰۲ دستگاه خودرو «ری تست» شدند.

در این نشست سازمان های مردم نهاد، دانشگاه اراک و نمایندگان ان جی او ها نیز گزارشی از روند اجرای طرح کاهش آلودگی هوا اراک ارایه کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی