یک کشف تاریخی مهم در طبقات زیرین مسجد جامع نوری موصل


یک کشف تاریخی مهم در طبقات زیرین مسجد جامع نوری موصل

مدیر بازرسی آثار باستانی و میراث استان نینوا در شمال عراق از یک کشف تاریخی مهم در زیر مسجد جامع نوری خبر داد و اعلام کرد که طبقات زیرین این مسجد، نمازخانه کشف شده است که به دوره اتابک باز می گردد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع نوری مساجد تاریخی شهر موصل و محل اعلام تشکیل خلافت اسلامی داعش به وسیله ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ بود. این مسجد در غرب موصل و در شهر قدیم موصل واقع شده‌است و یکی از نمادهای اصلی شهر موصل تلقی می‌ شد.

مسجد جامع نوری در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ (۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) در پی نبرد موصل و در حالی که در کنترل داعش بود، منهدم شد.

مناره کج مسجد جامع نوری که مردم محلی به آن خمیده (به عربی: الحدباء) می‌‌ گویند، از بناهای شاخص موصل بوده است. تروریست‌ های داعش همزمان با پیشروی نیروهای عراقی، این مسجد و مناره 850 ساله را با مواد منفجره، تخریب کردند.

پس از آن و باز پس گیری موصل، این مسجد و به مناره کج ان که به قرن دوازدهم باز می گردد، تحت نظارت سازمان یونسکو مورد مرمت قرار گرفت.

خیر الدین احمد ناصر، مدیر بازرسی آثار باستانی و میراث استان نینوا در شمال عراق که مرکز آن در موصل است، گفت: در طبقه زیرین مسجد نوری، یک طبقه مصلی متعلق به قرن داوزدهم کشف شد که این، یک کشف مهم باستان‌ شناسی است که در نتیجه کاوش های چهار ماه پیش آغاز شده است.

حفاری هایی که توسط سازمان بازرسی انجام شد، با حمایت یونسکو و بودجه امارات متحده عربی، به این کشف منجر شد که قدمت آن به دوران اتابک اسلامی باز می گردد.

وی افزود: اهمیت این اکتشاف در این است که امکان شناخت امتداد مسجد نوری و نمازخانه قدیمی و کشف وضوخانه ها را فراهم می‌ کند که اهمیت این محوطه تاریخی و باستانی را افزایش می ‌دهد.

وی توضیح داد: طبقات نمازخانه قدیمی کشف شده از طبقات نمازخانه ای است که در دهه 1940 ساخته شده است.

همچنین به گفته ناصر «4 اتاق زیر نمازخانه که برای وضو گرفتن نمازگزاران استفاده می ‌شود، که 4 اتاق متصل به هم و با سنگ و گچ ساخته شده‌اند» کشف شده است.

وی تاکید کرد: عرض یک اتاق 3 و نیم متر و ارتفاع آن 3 متر و تقریباً شش متر زیر سطح زمین قرار دارد. شهر موصل به طور کلی دارای آثار باستانی مهم بسیاری است.

صعب محمد جاسم، نماینده بازرسی میراث و آثار باستانی نینوا به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک موضوع کلی در میان باستان شناسان وجود دارد که می گویند شهر باستانی موصل بر اساس یک لایه باستان شناسی بنا شده است و در مورد مساجدی که در زمان تاسیس شده اند، نیز صدق می کند و در این مسجد هم قطعاً لایه‌ های قدیمی‌تری وجود دارد که قدمت آن به دوره تأسیس آن بازمی ‌گردد.»

در تابستان 2017، جشن‌های رسمی به مناسبت «آزادسازی» موصل توسط نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی، برگزار شد.داعشی ها بیش از سه سال در سال 2014 مناطق وسیعی از عراق را اشغال کردند و موصل را به «پایتخت» خود تبدیل کردند . نام مسجد النوری به سازنده آن نورالدین الزنکی در سال 1172 برمی گردد. از آنجا ابوبکر البغدادی رهبر سابق داعش برای اولین بار ظاهر شد. و در تابستان 2014 تأسیس «خلافت» را اعلام کرد.

سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد (یونسکو) از سال 2019 حدود 100 میلیون دلار جمع آوری کرده است که نیمی از آن از امارات متحده عربی به عنوان بخشی از پروژه «احیای روح موصل» است و قرار است کار مرمت این مسجد تا پایان سال 2023میلادی پایان یابد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو