درمان سرخی پروانه‌ای پوست با اروانه


درمان سرخی پروانه‌ای پوست با  اروانه

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از گیاهانی که در دامنه های خراسان جنوبی و بیشتر نقاط ایران می‌توانیم آن را در فصل بهار ببینیم گیاه اروانه است که برای درمان سرخی پروانه‌ای پوست و خون مردگی اثرات بی مانندی دارد.

محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گیاه اروانه را بادرنجبویه کوهی هم در بازار گیاهان دارویی نام گذاری کرده‌اند؛ این گیاه وقتی که رشد می‌کند هم بصورت دانه و هم از ریشه‌های سال گذشته گل‌های آبی رنگ و بنفش بسیار زیبایی را در دامنه‌ها دارد که در فصل بهار این گیاه زیبا دیدن دارد.

وی افزود: اگر دچار سردرد می‌شوید می‌توانید در فصل بهار از صخره‌های گلدار گیاه اروانه تهیه کنید؛ علاوه بر این اگر خواب طولانی ندارید و مقطع است می‌توانید اول شب با مصرف یک لیوان دمنوش اروانه خواب آرامی در طول شب داشته باشید.

پویان ادامه داد: اگر دچار کابوس‌هایی در خواب می‌شوید که این ناشی از افکار روزانه است باز هم اروانه خواب شما را بسیار آرام خواهد کرد؛ برای استفاده از این دمنوش می‌توانید حدود ۲ یا ۵ گرم از گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار این گیاه را در یک لیوان آب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید تا عصاره گیاه بیرون آید.

وی بیان کرد: گیاه اروانه خاصیت سم زدایی دارد یعنی می‌تواند سمومی را که در بدن تشکیل شده‌اند از بدن دفع کند؛ بنابراین برای حفظ سلامت قلب این دمنوش بسیار اثربخش خواهد بود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: اگر روی اندام‌های بدن در اثر ضربه خون مردگی وجود داشته باشد هم می‌توانیم بصورت موضعی و بصورت خوراکی از دمنوش گیاه اورانه استفاده کنیم؛ البته برای پیشگیری یا درمان یا کاهش عوارض بیماری به نام لوپوس که بصورت لکه‌های قرمز رنگ روی پوست ظاهر می‌شود بازهم بصورت موضعی و مصرف خوراکی دمنوش اروانه بسیار مفید است.

پویان اظهار کرد: اگر زمینه افزایش اوره خون در بدن وجود دارد و پزشک آن را تشخیص داده می‌توانیم برای پیشگیری از افزایش اوره خون از دمنوش اروانه استفاده کنیم؛ به این دلیل برای افرادی که زمینه بیماری نقرس را دارند بازهم این دمنوش موثر است.

وی افزود: دمنوش اروانه، آرام بخش بوده و برای پیشگیری از سردردها و تنش‌های عصبی موثر است که می‌توانیم از آن روزانه سه بار به اندازه یک لیوان از این دمنوش استفاده کنیم؛ این دمنوش وقتی آماده شد طعم خوب و رنگ زیبای صورتی دارد.

پویان بیان کرد: طعم آن نیاز زیادی به شیرین کننده ندارد و بهتر است که بطور کلی دمنوش‌ها را بدون شکر مصرف کنیم و اگر به طعم دمنوش‌ها عادت ندارید می‌توانید وقتی سرد شد با مقداری عسل و یا یک تکه نبات آن را شیرین کنید و ترجیحا از شکر استفاده نکنید.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر