افزایش ظرفیت تولید نفت با تکیه بر فناوری کلید خورد


افزایش ظرفیت تولید نفت با تکیه بر فناوری کلید خورد

تهران - ایرنا - شرکت ملی نفت ایران با اعلام فراخوان به شرکت‌های فناور برای احیای چاه‌های بسته و کم بازده، افزایش ظرفیت تولید و برداشت صیانتی از منابع هیدروکربوری را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توسعه و احیای چاه‌های بسته و یا کم بازده نفت و گاز در کشور همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.

آذرماه امسال بود که وزیر نفت با اشاره به اینکه برنامه تازه وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز چاه‌محور خواهد بود تأکید کرد: اعتقاد داریم می‌توان با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها را در زمانی کمتر به بازده و بهره‌وری بالایی رساند.

جواد اوجی ادامه داد: در بحث قراردادهای نفت یا گاز برای توسعه میدان‌ها، میدانی به شرکت داخلی یا خارجی با هزینه سنگینی برای حفظ و نگهداشت یا افزایش تولید واگذار می‌شود؛ در برنامه جدیدی که صنعت نفت مدنظر دارد، جدا از بحث توسعه مخزن‌محور، نگاه چاه‌محور خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه نفت و گاز در ۴۰۰ میدان نفت و گاز کشور، گفت: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌شک قادر خواهیم بود که ظرفیت تولید سالانه شاید بیش از ۸۰ میلیون بشکه نفت را از این چاه‌های کم‌بهره و کم‌بازده با کمترین سرمایه و ریسک داشته باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: هر حلقه چاه نفت یا گازی که در خشکی یا دریا حفاری می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه حفاری، تأسیسات درون‌چاهی و روسطحی دارد که یک تا یک سال و نیم هم زمان می‌برد، با برنامه‌ریزی مطلوب شرکت ملی نفت ایران و با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها، اعتقاد داریم بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها را در زمانی کمتر به بازده و بهره‌وری بالایی برسانیم.

این موضوع اولین جرقه‌های حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه چاه‌هایی بود که تولید نفت و گاز از آنها دیگر اقتصادی به نظر نمی‌رسید.

در ادامه مسیر، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که الگوی قراردادی برای توسعه چاه‌های کم بازده توسط شرکت‌های فناور در دست تدوین است.

بررسی ‌ها نشان می‌هد احیای چاه‌های کم‌بازده و تولیدی شدن هر چاه جدید ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه و یک تا ۱.۵ سال هم زمان نیاز دارد. از طرف دیگه یکی از مهمترین، اقتصادی‌ترین و سریعترین روش‌های افزایش ظرفیت تولید احیای چاه‌های بسته و کم بازده است و از همین رو این کار بطور جدی در اولویت برنامه‌های شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

با توجه به این اهمیت، امروز شرکت ملی نفت ایران، فراخوان طرح احیای چاه‌های بسته و کم بازده نفت توسط شرکت‌های فناور را منتشر کرد.

در این فراخوان تاکید شده که شرکت ملی نفت ایران در راستای اجرای بندهای ۱۴ و ۱۵ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش ذخایر نفت و گاز کشور و توسعه ظرفیت‌های تولید و برداشت صیانتی از منابع هیدروکربوری و مستند به قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و نیز قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، با هدف اشتغالزایی، تحقق اقتصاد دانش بنیان و نیز بهره‌گیری از توان جوانان مستعد و نخبه، احیای چاه‌های بسته و کم بازده نفت با استفاده از روش‌های فناورانه را در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، تمامی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان دارای شرایط پذیرش در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

متقاضیانی که شرایط لازم را دارند می‌توانند از تاریخ ۱۲ بهمن سال جاری تا ۲۲ بهمن امسال با مراجعه به درگاه الکترونیکی پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به نشانی petropark.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

البته در این فراخوان تاکید شده که شرکت ملی نفت ایران در پذیرش و یا رد پیشنهادات دریافت شده مختار خواهد بود.

همچنین با توجه به ماهیت طرح به عنوان یک کسب و کار خطرپذیر، شرکت ملی نفت و پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز هیچ گونه مسئولیتی در خصوص جبران و یا تامین مالی هزینه‌های مورد نیاز اجرای قرارداد در صورت شکست عملیات احیا با استفاده از فناوری پیشنهادی نخواهد داشت.

شرکت‌هایی که در این زمینه علاقه‌مند به حضور هستند می‌توانند با شماره تلفن ۲۲۶۸۴۱۱۳ تماس بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس