آزمایشگاه ژنتیک؛ نیاز مبرم خراسان جنوبی‌ها و اعتباری که امروز و فردا می‌کند


آزمایشگاه ژنتیک؛ نیاز مبرم خراسان جنوبی‌ها و اعتباری که امروز و فردا می‌کند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی استانی با نرخ بالای معلولیت است که راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در آن ضروری است.

علی عرب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کشور یک میلیون و ۶۰۱ هزار و ۶۹۲ معلول وجود دارد که در خراسان جنوبی این عدد ۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر است که از این تعداد ۱۱۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول جسمی حرکتی، ۱۰۱ نفر معلول ذهنی، ۵۳ نفر معلول شنوایی، ۳۸ نفر معلول بینایی، ۳۱ نفر معلول صوت و گفتار و ۲۳ نفر معلول روانی هستند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی از نظر معلولیت جسمی حرکتی در رتبه هشتم کشوری، ذهنی و شنوایی رتبه اول کشوری، بینایی رتبه ششم کشوری، صوت و گفتار رتبه سوم کشوری و از نظر معلولیت روانی خراسان جنوبی در رتبه دهم کشوری را دارد.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶۱ نفر دارای معلولیت در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، تصریح کرد: ۱.۵ درصد نرخ معلولیت کشور در خراسان جنوبی است و شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت نسبت به جمعیت خود و شهرستان‌های خوسف، درمیان و قائنات کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به بررسی‌ها برای علت یابی ریشه‌ای، افزود: علت ۸۰ درصد معلولیت‌های موجود در خراسان جنوبی مادر زادی، بیماری‌ها و حوادث زایمانی است.

وی اظهار کرد: طی ماهه امسال ۱۳۴۸ نفر مراجعین نوبت اول مشاوره ژنتیک بوده و ۲۷۱۴ نفر تعداد کل مراجعان بوده است و در این مدت تعداد موارد ختم قانونی هشت مورد بوده است.

عرب نژاد ادامه داد: همچنین در این مدت، تعداد مواردی که از تسهیلات و خدمات بهزیستی شامل؛ یارانه‌ ویزیت، هزینه انجام سونوگرافی و هزینه انجام آزمایشات تخصصی بهره مند شده‌اند 1423 نفر بوده‌اند.

وی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروری است و برای پیگیری این مطالبه مردمی مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است.

آزمایشگاه ژنتیک؛ نیاز مبرم خراسان جنوبی‌ها و اعتباری که امروز و فردا می‌کند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال جاری جلسه‌ای با این موضوع در استانداری برگزار و مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقداماتی در این مورد، انجام دهند.

عرب نژاد با بیان اینکه هر معلولی با توجه به نوع معلولیت هزینه‌های تا آخر عمر برای خانواده و جامعه دارد که با انجام آزمایش ژنتیک در ماه اول بارداری می‌توان از بارداری‌های پر خطر جلوگیری کرد، بیان کرد: گاهی دیدگاه و نگاه سنتی مانع از انجام تولدهای سالم می‌شود که راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک و کمک به فرهنگ سازی انجام این آزمایش تا حد زیادی از تولدهای پرخطر جلوگیری خواهد کرد.

به گفته مسئولان، مبلغ پیش ببینی شده برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک استان ۱۰ میلیارد تومان است که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این کار اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟