ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی280 هزار میلیارد ریال است


ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی280 هزار میلیارد ریال است

تبریز- ایرنا- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت های بالای این بخش گفت: ارزش تولیدات کشاورزی استان 280 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، اکبر فتحی روز دوشنبه در نشست تشکل های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۷۰ درصد آن به صورت دیم کشت شده، ۱۰۶ هزار هکتار از آن باغ بوده و بقیه اراضی به صورت کشت آبی می باشد.

وی اضافه کرد: البته نمی توان به اراضای آبی استان، کشت آبی مطلق اطلاق کرد زیرا بیشتر به صورت نیمه آبی کشت می شود؛ در واقع می توان گفت آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست.

فتحی ادامه داد: جمعیت دامی آذربایجان شرقی نیز حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار راس می باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی حدود پنج میلیون تن در سال است.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد بخش کشاورزی استان متعلق به بخش خصوصی می باشد که نمایندگی آن را اتحادیه های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد و خانه کشاورز به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش ها توسط این نمایندگان انجام شده و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاست های دولتی مرتبط با این بخش ها می پردازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بیان داشت: در برنامه ریزی رشد هشت درصدی بخش کشاورزی ۳.۲ درصد از محل افزایش بهره وری و بقیه آن از محل توسعه سرمایه گذاری اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه برنامه های بخش کشاورزی استان ، آماده و به معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ارایه شده است، افزود: این برنامه ها در ۲ بخش تنظیم شده است که بخش اول، شامل ظرفیت ها و امکانات کشاورزی موجود است؛ برنامه اصلی در این بخش،ارتقای تکنولوژی و بهره وری در واحدهای موجود و تولیدی کشاورزی و طرح جهش تولید در دیمزارهاست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتقای بهره وری در واحدهای زراعی، باغات و دامداری نیز طی این نامه مورد توجه واقع می شود؛ همچنین سرمایه گذاری های جدید معطوف به توسعه گلخانه ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل مدنظر است.

فتحی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام و طیور آذربایجان شرقی تشریح کرد: از سال ۹۶ به بعد و همزمان با نوسانات نرخ ارز، این حوزه درگیر مشکلات زیادی بوده و با توجه به اتکای صنعت دام و طیور به نهاده های دامی وارداتی، این حوزه به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و واحدهای تولیدی استان نیز که بیشتر واحدهای تولیدی کوچک می باشند، تحت تاثیر این نوسانات و عدم تامین به موقع نهاده های مورد نیاز دچار مشکلات عدیده ای شده اند.

وی گفت: به رغم وجود این مشکلات، آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو بوده و با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به حوزه واردات نهاده های دامی، توانست بخشی از نیاز استان را از کشور روسیه تامین کند؛ البته آذربایجان شرقی آمادگی واردات نهاده های مورد نیاز از کشور همسایه ترکیه را نیز دارا است.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار از ظرفیت تشکل های مختلف هم در حیطه بازرسی و نظارت، و هم تامین به موقع کالا استفاده می شود چون بازار باید در عرصه عرضه و تقاضا به کنترل برسد تا نیازی به برخوردهای قهرآمیز با تولیدکنندگان و اصناف و واحدهای صنفی نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان پنج تا ۶ درصد است، در حالی که که اجرایی کردن برنامه های فوق الذکر نیاز به افزایش این سهم می باشد؛ اگرچه یافتن سرمایه گذار در بخش کشاورزی قابل درک است اما اگر در بخش دامداری و واحدهای تولیدی کوچک و غیراقتصادی به دنبال ارتقاء بهره وری و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز باشیم، ناگزیر باید از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان