برف حجم آب سد مهاباد را بیش از 5 میلیون متر مکعب افزایش داد


برف حجم آب سد مهاباد را بیش از 5 میلیون متر مکعب افزایش داد

مهاباد- ایرنا- کارشناس بهره برداری سد مهاباد گفت: بارش های بسیار خوب برف در هفته گذشته حجم آب پشت این سد را با 5.4 میلیون لیتر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 80 میلیون مترمکعب رساند.

"هژار دوراندیش" روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارش های اخیر و افزایش حجم ورودی آب به مخرن سد مهاباد هم اکنون تراز آب سد به ‌هزار و ۳۴۴ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار حدود یک متر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد ۵.۷ متر مکعب بر ثانیه است، ادامه داد: میانگین دبی خروجی آب از سد این شهرستان هم کمتر از یک دهم متر مکعب بر ثانیه است که بخش عمده آن برای مصرف شرب است.

کارشناس بهره برداری سد مهاباد اظهار داشت: در راستای امنیت سلامت و کیفیت مخزن سد، دکه های حاشیه آن با تصمیم شورای ادارای جمع آوری شد.

دوراندیش همچنین از شهروندان خواست نسبت به رعایت نظافت در اطراف سد و جلوگیری از آلودگی آب در بالادست سد حساس باشند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را از طریق شماره تماس ۴۴۴۲۲۲۲۰۸۱ بلافاصله مراتب را به این اداره اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

طی هفته گذشته ورود ۲ سامانه قوی بارشی از غرب کشور به آذربایجان‌غربی موجب بارش برف در بیشتر نقاط استان شد؛ در این مدت ارتفاع برف در برخی مناطق برف‌گیر مهاباد به حدود سه متر رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط