منتظر پاسخ روس ها برای تشکیل کمیته فنی لغو روادید سفرهای گروهی هستیم


منتظر پاسخ روس ها برای تشکیل کمیته فنی لغو روادید سفرهای گروهی هستیم

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، موافقتنامه لغو روادید گروهی میان ایران و روسیه سال 1396 (28 مارس 2017) در مسکو به امضا طرفین رسیده بود و تا تاریخ 31 دسامبر سال 2023 میلادی قابل اجرا است. اما برای اجرای آن، ضرورت داشت برنامه اقدام مشترکی تنظیم شود تا فرایند اجرای آن مشخص شود از همین رو در سفر علی اصغر مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی،...

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی شیوع کرونا را مانع اصلی اجرای برنامه اقدام مشترک ایران و #روسیه برای لغو #روادید سفر گروهی دانست.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، موافقتنامه لغو روادید گروهی میان ایران و روسیه سال ۱۳۹۶ (۲۸ مارس ۲۰۱۷) در مسکو به امضا طرفین رسیده بود و تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی قابل اجرا است. اما برای اجرای آن، ضرورت داشت برنامه اقدام مشترکی تنظیم شود تا فرایند اجرای آن مشخص شود از همین رو در سفر علی اصغر مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیدار با زارینا دوگوزووا رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه (روستوریسم) برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفر گروهی امضا و تبادل و عملیاتی شد.

بر اساس این برنامه گروه های گردشگری ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند. البته مطابق با این سند باید فهرست شرکت های گردشگری معتبر که در چارچوب این موافقتنامه حق فعالیت دارند، با ذکر نام نهادهای هماهنگ کننده، شماره ثبت این شرکت ها، اطلاعات تماس همچنین نمونه مهرهای نهادهای هماهنگ کننده و شرکت های گردشگری را سالیانه با یکدیگر مبادله کنند.

اجرایی شدن این برنامه نیازمند تشکیل کمیته فنی و بررسی جزییات و هماهنگی های دیپلماتیک دولتی و بخش های خصوصی فعال دو کشور که در حوزه گردشگری است که موضوع را از لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری کردیم.

اژدری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی اظهار داشت: اجرایی شدن این برنامه و لغو روادید گروهی نیازمند تشکیل کمیته فنی بین دو کشور و بررسی دقیق مسایل و جزییات فنی است که این کمیته هنوز تشکیل نشده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: در مکاتبه با همتایان روسی برای تشکیل کمیته فنی اعلام آمادگی کردیم و منتظر پاسخ طرف روسی برای تشکیل این کمیته هستیم.

وی تصریح کرد: روادید برای سفر شهروندان روسیه به ایران از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حال انجام است و شهروندان ایرانی هم طبق روال قبلی می توانند به روسیه سفر کنند.

اژدری به خسارت های اقتصادی شیوع کرونا در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین دلایل تعویق در عملیاتی شدن برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو روادید سفرهای گروهی ایران و روسیه محدودهای ناشی از اوج گیری های همه گیری در دو کشور است، روسیه محدودیت های سختگیرانه ای برای ورود و خروج گردشگر اعمال کرده است و هنوز هم شرایط گردشگرپذیری و گردشگر فرستی در همه کشور های جهان متاثر از اوج گیری و فروکش کردن سویه های جدید کرونا است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی توضیح داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ سه گروه از فعالان گردشگری روسیه برای آشنایی با ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری از ایران بازدید کرده اند. دولت ها در توسعه روابط گردشگری معمولا نقش تسهیل گری و هماهنگی دارند، تورهای آشناسازی شامل فعالان صنعت گردشکری- که عمدتا هم فعالان بخش خصوصی هستند- برای شناخت قابلیت های گردشگری، نقش مهمتری در توسعه روابط متقابل همکاری های متقابل گردشگری دارند.

اژدری توسعه گردشگری با کشورهای همسایه و شریکان راهبردی را اولویت سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست و خاطرنشان کرد: پیش از کرونا تعداد ورودی سالانه گردشگر روسی به ایران، حدود ۲۳ هزار گردشگر بود این در حالی است که سالانه ۵۵هزار گردشگر ایرانی به روسیه سفر می کردند که باید با برنامه ریزی اصولی و بازاریابی هدفمند، تراز گردشگری با روسیه را مثبت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است