مسجد سرخ ساوه مرمت شد


مسجد سرخ ساوه مرمت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از تکمیل مرمت مسجد انقلاب(مسجد سرخ) ساوه خبر داد.

رضا ایاز با اشاره به اینکه مسجد سرخ‌ قسمتی از مسجد انقلاب است، گفت: مرحله سوم مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت این بنای تاریخی از ابتدای سال جاری و در چند مرحله انجام شده است، گفت: این مرمت ها شامل تخریب بخش های فرسوده بدنه و جایگزینی آن با آجر سنتی( اجرای نما) همراه با بندکشی بدنه های خارجی ایوان و حجره ها، پاکسازی بدنه ها همراه با سفیدکاری، اجرای پلاستر گچ با رنگ اخرا به صورت سنتی در سرتاسر بدنه ها و مرمت ازاره، مرمت کامل بدنه و ازاره اخرایی جبهه شرقی مسجد سرخ، مرمت کامل نمای آجری جبهه جنوبی مسجد حاج فرج، همراه با تخریب بخش های فرسوده و اجرای نمای آجری و بندکشی کامل بوده است.

او افزود: این مسجد مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه(میدان انقلاب) واقع شده است. بنا مطابق با اصول شهرسازی قدیمی و سنتی ایرانی که مساجد جامع، مجاور با عناصر اصلی شهری ساخته می‌شده‌اند، مجاور میدان، راسته بازار، گنبد و آب انبار چهارسوق و بازارچه آهنگران بنا شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، ایاز بیان کرد: مسجد انقلاب یا سرخ با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امروزه به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل