گفتگو آری مشاجره هرگز به ویژه در حضور کودکان


گفتگو آری مشاجره هرگز به ویژه در حضور کودکان

ولش کن پیش میاد، بچه است یادش می رود، اشتباه و ممنوع است!

گفتگو آری مشاجره هرگز به ویژه در حضور کودکان
عواقب مشاجره در حضور کودکان/گفت وگو کنید اما مشاجره نه!
در زندگی همه زن و شوهرها با بچه و بی بچه پیش می آید که بحث و مشاجره داشته باشند، منتها والدین می دانند که در حضور بچه ها نباید مشاجره داشته باشند اما گاه ناخواسته این اتفاق می افتد.
دعوا کردن و مشاجره در حضور کودکان یکی از موضوعاتی است که باید بر آن خیلی والدین حساس و دقیق باشند. تحقیقات روان شناسی نشان داده است که فریاد کشیدن والدین در حین مشاجره در حضور کودکان باعث می شود که هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در بچه ها زیاد شود.
اگر این مشاجرات مکرر اتفاق بیافتد، ممکن است باعث اضطراب در بچه ها شود. علاوه بر آن بچه ها در یک محیط متشنج یاد می گیرند که فریاد کشیدن هنگام عصبانیت رفتاری طبیعی و ممکن است راه ناکارآمدی برای ابراز خشم شان را از شما یاد بگیرند.
از بدترین اثرات جانبی زندگی در یک محیط خصومت آمیز برای بچه ها، استرس زیاد است. استرس های منفی و زندگی در یک خانواده پردعوا ، سلامت جسمی و روانی بچه ها را به خطر می اندازد.
به هرحال گاه پیش می آید که کنترل از دست والدین خارج می شود و در حضور کودک مشاجره و دعوا می کنند، در این شرایط چه کار باید کرد تا نگرانی فرزندان برطرف شود.

*تفاوت گفت وگو و مشاجره
اول از همه باید بدانیم که اگر ما با همسرمان بر سر موضوعی اختلاف نظر داشته باشیم، هیچ ایرادی ندارد تا در حضور فرزندان درباره اش گفت وگو کنیم.این رفتار حتی برای بچه ها مفید هم هست چون یاد می گیرند که افراد می توانند علی رغم اینکه همدیگر را دوست داشته باشند یا به همدیگر احترام بگذارند، نظرات متفاوتی هم داشته باشند علاوه بر آن از روش های حل مسئله هم الگوبرداری می کنند.
اما در هر حال همه والدین باید سعی کنند تا حد امکان از مشاجرات حاوی فریاد یا توهین در حضور کودکان پیشگیری کنند و حتی در گفت وگو ها نیز فضای تنش زایی ایجاد نکنند.
اما باز هم ممکن است این اتفاق بیافتد. حال نکته مهم این است که مدیریت احساس بچه ها بعد از دیدن دعوای پدر و مادرشان موضوعی است که خیلی مهم بوده و باید بر آن کار کرد و روش های کلیدی دارد.
پس برای شروع بهتر است بدانید که دیالوگ : ولش کن پیش میاد، بچه است یادش می رود، اشتباه و ممنوع است!

**اگر دعوا شد، چه کنید؟
قدم اول این است که بدانید اگر دعوا و مشاجره ای صورت گرفت و نتوانستید شرایط را کنترل کنید، در ابتدا مهم است که نترسید تا بتوانید بعد از دعوا شرایط را مدیریت کنید. مثلا بعد از اولین دعوا به این مسائل فکر نکنید که : «شما مامان بدی هستید یا پدر بدی هستید» یا «حالا بچم ضربه خورده و حالا بچم در بزرگسالی کلی مشکل پیدا می کنه و من نمی تونم دیگه مادر یا پدر خوبی برایش باشم» این جملات ممنوع است!
یادتان باشد که بچه ها با دیدن یک بار دعوای شما دچار مشکلات عمیق روحی نمی شوند و اضطراب معمولا بعد از دیدن دعواهای مکرر پیش می آید!
**بعد از دعوا هر دو با کودک صحبت کنید
اگر فرزندتان بالای دو سال است حتما بعد از دیدن دعوا با او صحبت کنید و شرایط را برایش توضیح دهید . اما یادتان باشد فقط در سطح درک او برایش توضیح دهید و جزئیات و موضوع را مطرح نکنید. هرگز سمت دیگر بحث را مقصر جلوه ندهید و با کودک هم درباره موضوع بحث یا ناراحتی ان دردل و دل نکنید.
یکی از اشتباهات مادر یا پدرها این است که با بچه هایشان درددل می کنند و طرف مقابل را مقصر جلوه داده و باعث تنفر بچه از والد دیگر می شوند.
گفتگوی مهم و صحیح در این شرایط این است که بگویید: «مامان ترسیدی؟ حتما خیلی ناراحت شدی. منو بابا عصبانی بودیم ولی نباید داد می زدیم. ازت معذرت می خوام که ترسیدی. می خوام یادت باشه که درسته ما الان عصبانی بودیم ولی ما همدیگر رو خیلی دوست داریم و همیشه مواظب تو هستیم»


**نسبت به رابطه و رفتارتان در حضور کودک حساس تر باشید
بچه ها بعد از دیدن دعوای والدین تا مدتی نسبت به رفتارهایشان حساس تر هستند. این فکر که نکنه باز دعوا کنند؟ نکنه همدیگرو دوست نداشته باشند؟ نکنه بخوان جدا بشن؟
در نتیجه تا چند روز پس از دعوا سعی کنید تا نهایت احترام و محبتتان را در رفتار و کلام نشان دهید تا احساس امنیت بچه ها بازسازی و تقویت شود.
**با همسرتان قرار بگذارید تا این اتفاق مجدد نیافتد
اگر لازم است از کلمه رمزی بین خودتان استفاده کنید مثلا اگر حس کردید خودتان یا همسرتان دارید عصبانی می شوید، می توانید بین خودتان از رمز حاصلی مثل (الان وقتشه برم یه چایی بریزم) استفاده کنید یا خیلی ساده بگویید:« بهتره بعدا راجع بهش صحبت کنیم.»
در نهایت والدین باید یاد بگیرند که به یکدیگر احترام بگذارند و اینکه چگونه اخلاق، رفتار، خشم و عصبانیت‌شان را کنترل کرده و به این رفتارها پایان دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه