قدرتی بنام کودک درون


قدرتی بنام کودک درون

کودک درون یک منبع قدرت است زیرا تجربیات کودکی می‌توانند تأثیر زیادی بر رشد به‌عنوان یک بزرگسال داشته باشند. اما این موضوع یک شمشیر دولبه است؛ زمانی که تجربیات منفی کودکی، شما را تحت تأثیر قرار بدهند، کودک درون شما ممکن است این زخم‌ها را تا زمانی که به ریشه آن دسترسی پیدا نکنید با خود حمل کند

قدرتی بنام کودک درون
سکینه رضایی روانشناس بالینی گفت: هرکدام از ما انسان‌ها یک کودک درون داریم. تماس با کودک درون می‌تواند به بهبود سلامت کمک کند. کودک درون سالم؛ بازیگوش، خوشحال و کودکانه به نظر می‌رسد و یک کودک درون آسیب‌دیده با چالش‌هایی در بزرگسالی روبه‌رو خواهد بود، به‌خصوص زمانی که اتفاقات خاصی، خاطراتی درگذشته را تحریک کنند.
سکینه رضایی با اشاره به اهمیت کودک درون انسان‌ها، کودک درون آن بخش از وجود ماست که باعث می‌شود به شیوه‌ای کودکانه یا کودک‌وار رفتار کنیم. افراد با بازیابی بخش کودک درون در حقیقت می‌توانند تعادل را بین بخش‌های مختلف روان خود برقرار کنند.
وی با اشاره به نظریه «اریک برن» ادامه داد: اریک برن در مدل شخصیتی خود فرض را به این می‌گذارد که ما انسان‌ها در هرلحظه دریکی از سه حالت بالغ، والد یا کودک هستیم.
وی گفت: بیشتر اختلالات اضطرابی و افسردگی و الگوهای ارتباط‌گیری آسیب‌زا به بخش والد سخت‌گیر روان مربوط است. والد سخت‌گیر با سرکوب کردن بخش کودک درون که منشأ بسیاری از اتفاقات و هیجانات است باعث عدم انعطاف‌پذیری روان می‌شود.
نادیده گرفتن کودک درون منجر به تجربه یک زندگی خشک و غیرخلاقانه می‌شود.
رضایی تصریح کرد: بسیاری از افراد ریشه اولین استفاده‌ها از مفهوم کودک درون را به «کارل یونگ» نسبت می‌دهند. او کودک درون را به‌عنوان یک الگو و نمونه در کار خود تعریف کرد. او کودک درون را با تجربیات گذشته و خاطراتی در مورد بی‌گناهی و معصومیت، بازیگوشی، خلاقیت و امید به آینده همراه دانست. حتماً پیش‌آمده است که گاهی به کودک درونتان اشاره‌ کرده باشید؛ «کودک درون خودم را امتحان کردم»، ممکن است این جمله را زمانی گفته باشید که در پارک روی تاب‌ بازی می‌کنید.
وی افزود: متخصصان، کودک درون را نه‌تنها به‌عنوان کودکی شما می‌دانند بلکه به تجربه زیستی شما در تمام مراحل زندگی ارتباط می‌دهند. کودک درون یک منبع قدرت است زیرا تجربیات کودکی می‌توانند تأثیر زیادی بر رشد به‌عنوان یک بزرگسال داشته باشند. اما این موضوع یک شمشیر دولبه است؛ زمانی که تجربیات منفی کودکی، شما را تحت تأثیر قرار بدهند، کودک درون شما ممکن است این زخم‌ها را تا زمانی که به ریشه آن دسترسی پیدا نکنید با خود حمل کند.
وی در ادامه گفت: هرکدام از ما انسان‌ها یک کودک درون داریم، یا به‌بیان‌دیگر یک روش بودن. تماس با کودک درون می‌تواند به بهبود سلامت کمک کند. کودک درون سالم؛ بازیگوش، خوشحال و کودکانه به نظر می‌رسد و یک کودک درون آسیب‌دیده با چالش‌هایی در بزرگسالی روبه‌رو خواهد بود، به‌خصوص زمانی که اتفاقات خاصی، خاطراتی درگذشته را تحریک کنند.
این روانشناس بالینی با ارائه راهکارهایی به شناخت بهتر کودک درون اشاره کرد و اظهار کرد: برای شناخت بهتر کودک درون؛ به کودکان نگاه کنید، کودکان می‌توانند درس‌های زیادی از زندگی را به انسان‌ها آموزش دهند درس‌هایی در مورد لذت‌های کوچک و یافتن شادی و زندگی در لحظه حال. اگر برای شما دشوار است که خاطرات لذت‌بخش کودکی خود را به یادآورید شرکت در بازی‌های خلاقانه با کودکان می‌تواند آن خاطرات را به شما یادآوری کند و شما را با شادی روزهای قدیمی پیوندی دوباره دهد.
رضایی خاطرنشان کرد: هر نوع بازی‌ می‌تواند مفید باشد. بازی‌هایی مانند قایم‌باشک می‌تواند به شما احساس رهایی بدهد. می‌توانید از طریق بازی‌ها به رؤیاهای کودکانه خود دسترسی پیدا کنید. بازی کردن با کودکانتان تنها به حس بازیگوشی شما اضافه نمی‌کند بلکه تأثیر مثبتی بر سلامت آن‌ها و رشد شخصیتی‌شان نیز دارد.
درمان کودک درون
وی گفت: تماشای برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه‌تان در کودکی، یا خواندن کتاب‌های این دوران می‌تواند احساس لذتبخش و خوشایندی برای شما ایجاد کند. همچنین برای شناخت بهتر کودک درون، خاطرات کودکی خود را تصویرسازی کنید. تصاویر و عکس‌ها ازجمله چیزهایی هستند که می‌توانند ارتباط شما با گذشته را یادآوری کنند. اگر اطرافیان، والدین یا خواهر و برادر شما خاطراتی برای به اشتراک گذاشتن از کودکی شما دارند با آن‌ها هم‌صحبت شوید.
این روانشناس افزود: اگر کودک درون خود را در حال رنج دیدید بدانید که می‌توانید به او کمک کنید، کودک درون شما می‌تواند به قوی شدن شما کمک کند خوش‌بینی و شادی ساده در زندگی می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس و سلامت شما کمک کند. همچنین زمان خود را به انجام کارهایی بگذرانید که درگذشته از آن‌ها لذت می‌بردید به‌عنوان یک کودک حتماً کارهای زیادی بوده است که شما را خوشحال می‌کرده و شما مجبور به انجام آن‌ها نبوده‌اید اما آن‌ها را صرفاً انجام می‌دادید تا شما را خوشحال کند درنتیجه به کارهایی فکر کنید که در کودکی شما را خوشحال کرده‌اند.
وی بابیان اینکه از دیگر راهکارها برای بهتر شدن و شفا یافتن کودک درون؛ انجام فعالیت‌های خلاقانه است خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی و رنگ کردن می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد. زمانی که به ذهن خود اجازه استراحت می‌دهید، احساساتی که معمولاً به آن‌ها اجازه به سطح آمدن و بروز نمی‌دهید، در قالب هنر از سرانگشتان شما به نمایش درآمده و بیرون می‌آیند. که بخشی از این احساسات می‌توانند به بخش‌های کمتر دیده‌شده شما و کودک درونتان برگردد.
با کودک درونتان صحبت کنید
رضایی گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با کودک درونتان نوشتن است، در این صورت اگر برایتان دشوار است نیاز نیست با او با صدای بلند صحبت کنید. نوشتن یک نامه به خودتان در کودکی‌ یا صرفاً نوشتن در مورد دوران کودکی و خاطرات می‌تواند به شما کمک کند تجربیات گذشته خود را بهتر بشناسید.
وی در ادامه افزود: می‌توانید با روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی بنویسید؛ حتی می‌توانید نوشته را به‌صورت پرسش و پاسخ جلو ببرید. ممکن است کودک درون شما آسیب‌پذیر و نیازمند مراقبت باشد. یا ممکن است شاد، رها و آزاد باشد. پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند آسیب‌پذیری و استرس کودک درونتان را درمان کند. به این تمرین به‌عنوان راهی برای قوی کردن ارتباط خود با کودک درونتان نگاه کنید.
رضایی گفت: اگر ارتباط با کودک درون برای شما با احساسات منفی و دشواری همراه بوده است می‌توانید کمک بگیرید. این احساسات شامل احساس ناامیدی، غم، سوگواری و... است. یک فرد متخصص و روانشناس می‌تواند به شما مهارت‌های مقابله‌ای را بیاموزد که بتوانید با احساسات دشوار کنار بیایید و مشکلات گذشته خود را برای همیشه برطرف کنید.
این روانشناس بالینی بابیان راهکارهایی برای فعال کردن کودک درون خود خاطرنشان کرد: ابتدا کودک درون خود را پیدا کنید و آن را به‌خوبی بشناسید و با او زندگی کنید که ازجمله نشانه‌های فعال بودن کودک درون؛ احساس منحصربه‌فرد بودن، ساده‌دل بودن، بی‌باکی، ابراز هیجانات، عواطف خوش‌بینی، ذوق‌زدگی، شگفت‌زدگی، بازی و بازیگوشی و عشق است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر