ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی


ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در این حوزه تاکید کرد.

حسین جعفری شامگاه دیروز (۳ بهمن‌ماه) در آیین تودیع و معارفه روسای مرکز تحقیقات و فناوری سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، با تاکید بر اینکه امروزه نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی هستیم، گفت: معتقدیم اگر قرار باشد در این حوزه به معنای واقعی خدمت کنیم، باید از ظرفیت‌های علمی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که همواره به عنوان یک دغدغه مطرح بوده، بحث تامین امنیت غذایی است، افزود: یکی از نگرانی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، بحث محدود شدن منابعی چون آب و خاک است و همین امر باعث شده است تا وزارت جهادکشاورزی با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و امنیت غذایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

این مسئول با یادآوری اینکه منابع زیادی در دنیا برای برون‌رفت از مشکاتی که در حوزه کشاورزی داریم، وجود دارد، ادامه داد: اگر امروز اصرار بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی داریم، به این خاطر است که با استفاده از این ظرفیت در سایر بخش‌ها توانسته‌ایم مشکلات زیادی را از پیش رو برداریم که نمونه بارز آن بیماری کرونا بود که امروز در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

جعفری با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌هایی است که از ظرفیت‌های علمی در حوزه کشاورزی به خوبی استفاده کرده است، تصریح کرد: معتقدیم اگر ارتباط بین مرکز تحقیقات و فناوری این وزارتخانه و نیز محققان این حوزه، ارتباط دوسویه باشد، قطعاً به واسطه این ارتباط به موفقیت‌های روزافزونی دست خواهیم یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌هایی است که در حوزه کشاورزی از استعدادهای خوبی برخوردار است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به نقاط قوت حوزه کشاورزی استان زنجان اشاره کنیم، نمونه بارز آن صنایع غذایی است که به لحاظ کمی و کیفی در جایگاه خوبی قرار دارد.

جواد تاراسی همچنین به ظرفیت‌های مطلوب کمی و کیفی زنجان در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: یکی از درخواست‌های ما حضور فعال زنجان در کارگاه‌های علمی کشاورزی است که در همین راستا جلسات قرارگاه امنیت غذایی به طور مستمر با مشارکت همه دستگاه‌های دخیل و با محوریت جهادکشاورزی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری جمعه بازار و جلوگیری از خودروهای سیار فروش میوه در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از تاکیدات ما بحث همکاری با مراکز علمی و پژوهشی زنجان است که قطعاً مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی نیز به دستاوردهای خوبی در مباحث علمی به دست خواهد آورد.

رئیس جدید مرکز تحقیقات و فناوری سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به رویکرد اصلی خود در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مدیریت مرکز مبنی بر بهره‌گیری از رویکرد سیستمی یا تفکر سیستمی، اظهار کرد: سیستم ترکیبی از اجزایی است که برای رسیدن به یک هدف مشخص با هم تعامل دارند.

نادر عباسی با اشاره به اینکه مأموریت اصلی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و نیز مراکز تابعه استانی، افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های تولیدی است، خاطرنشان کرد: این امر به دو صورت انجام می شود. نخست انجام پژوهش‌های بنیادی و تولید علم و نوآوری و وجه دوم نیز قرار گرفتن در کنار بخش‌های اجرایی وزارت متبوع و همکاری با آن‌ها در حل مشکلات اجرایی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول