خروج دیپلمات‌های انگلیس از اوکراین


خروج دیپلمات‌های انگلیس از اوکراین

در بحبوحه جوسازی کشور‌های غربی علیه روسیه، انگلیس اعلام کرد که به دلیل تهدید‌های رو به رشد مسکو علیه کی‌یف، خروج دیپلمات‌هایش از اوکراین را آغاز کرده است.

خروج دیپلمات‌های انگلیس از اوکراین

به گزارش راهبرد معاصر، مدتی پس از آن که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که قصدی برای خارج کردن دیپلمات‌های این نهاد اروپایی از اوکراین ندارد، انگلیس اعلام کرد که خروج کارکنان سفارت خود در «کی‌یف» پایتخت اوکراین را در «واکنش به تهدید رو به رشد» روسیه برای حمله به اوکراین، آغاز کرده است.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت خود قرار داد، اعلام کرد که لندن ترجیح داده است که «به طور موقت» برخی از کارکنان و وابستگان آن‌ها را از کی‌یف خارج کند.

با این حال انگلیس اعلام کرده است که سفارت این کشور در پایتخت اوکراین همچنان باز خواهد ماند و به ارائه کمک به اتباع بریتانیایی در اوکراین ادامه می‌دهد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است که دارندگان گذرنامه انگلیس نیز می‌بایست حضور خود در اوکراین را ثبت کنند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این اعلامیه وزارت خارجه انگلیس در پی اقدام مشابهی از سوی سفارت ایالات متحده در کی‌یف مطرح شده است که اواخر روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که «از روی احتیاط فراوان به دلیل تلاش‌های مستمر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین و تضعیف امنیت شهروندان اوکراینی» تصمیم به خروج کارکنان خود از اوکراین راگرفته است.

با این حال، بورل در پاسخ به سؤالی درباره خروج برخی کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین و اقدام مشابه از سوی اتحادیه اروپا گفت: «ما قرار نیست همین کار را انجام دهیم، زیرا دلیل معینی برای آن نمی‌بینیم. با این حال وزیر بلینکن ما را در جریان خواهد گذاشت».

پیش از این نیز روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع امنیتی اوکراینی مدعی شد، دو هفته قبل ۱۵ نفر که اغلب زنان و فرزندان دیپلمات‌های روس بوده‌اند سوار اتوبوس شده و به سمت مسکو حرکت کرده‌اند و چند روز بعد نیز ۳۰ شهروند روس از کی‌یف و کنسولگری روسیه در شهر «لِویو» در غرب اوکراین خارج شده‌اند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به انتشار این خبر گفت: «سفارت و سرکنسول‌گری‌های روسیه به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهند».

او در ادامه نوشت، عملکرد عادی دیپلمات‌های روس در اوکراین «در حالی انجام می‌شود که مأموریت‌های خارجی روسیه از سوی تندرو‌های اوکراینی و تحریکات نیرو‌های امنیتی محلی مورد حمله قرار می‌گیرند».

طبق گزارش «راشاتودی»، تصمیم کشور‌های غربی برای خارج کردن دیپلمات‌های خود از اوکراین در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف به بالاترین حد رسیده است و کشور‌های غربی روسیه را به استقرار بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در نزدیکی مرز اوکراین برای آمادگی برای هر حمله‌ای متهم می‌کنند.

با این حال، کرملین به طور مکرر هرگونه طرح حمله نظامی به اوکراین را رد می‌کند و و چنین اتهاماتی را «بی‌اساس و اشتباه» توصیف می‌کند.

هفته گذشته، وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه سند و مدرک مدعی شد که روسیه در هر لحظه از زمان ممکن است به اوکراین حمله کند.

راشاتودی همچنین در گزارش خود افزود که تصمیم انگلیس برای خارج کردن دیپلمات‌هایش از اوکراین درست دو روز پس از آن صورت گرفته است که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا مدعی شدند که مسکو به دنبال انتصاب یک رهبر حامی روس در اوکراین است که مسکو این اتهامات را بی‌اساس توصیف کرد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»