گذراندن سربازی با همکاری با پروژه دایره‌المعارف دفاع مقدس کرمان


گذراندن سربازی با همکاری با پروژه دایره‌المعارف دفاع مقدس کرمان

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان درباره آخرین جزئیات تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس استان کرمان گفت: دایره‌المعارف دفاع مقدس استان کرمان در حال تهیه است و شورای علمی آن تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمود مهدوی پیش از ظهر امروز چهارم بهمن در جلسه هماهنگی تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استان کرمان در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، اظهار کرد: استان کرمان 296 شهید گمنام از سراسر کشور دارد و افتخار می کنیم که این شهدا پهنه استان کریمان را عطرآگین می کنند.

وی با گرامی داشت شهید مهدی تحویلیان که در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان تا چندی پیش به عنوان شهید گمنام آرمیده بود بیان کرد: این شهید اهل استان اصفهان است که با شناسایی هویت این شهید، باز هم خانواده وی با ماندنش در رفسنجان موافقت کردند تا برکت این شهید منطقه را فراگیر کند.

سرهنگ مهدوی بیان کرد: از یک ماه قبل پیرامون تهیه و تدوین دایره المعارف دفاع مقدس استان کرمان جلساتی برگزار شد؛ این دایره المعارف ِ دفاع مقدس کشور بر اساس خواسته بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است که هر استان باید دائره المعارف دفاع مقدس خاص خود را گرداوری و به بنیاد تهران ارسال کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان خاطرنشان کرد: رزمندگان استان کرمان در27 عملیات بزرگ دفاع مقدس رشادت های فراوانی کردند و مردم شهید پرور این استان 6 هزار و 100 فرزند خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند امّا بعد از گذشت 40 سال از دوران دفاع مقدس هنوز مسایل جنگ به صورت علمی ثبت و ضبط نشده است.

سرهنگ مهدوی تصریح کرد: سال قبل در بین بنیادهای حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در کشور، استان کرمان رتبه برتر را در بحث تولید کتاب کودک و نوجوان به خود اختصاص داد امّا نتوانسیتم به این قشر پاسخ بدیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان عنوان کرد: در بحث دایره المعارف استان موظف بودیم شورای علمی تشکیل و دبیر و اعضای عضو تا این دایره المعارف را مشخص کنیم که تا کنون برای این موقعیت در مجموعه شورای علمی کمیته های شهدا، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است. کارهای مختلف در این کمیته در حال انجام است و 880 مدخل در این دائره المعارف معرفی شده یکی از مدخل ها در بحث شهداست و شناسایی بیش از 300 شهید شاخص صورت گرفته که در این دائره المعارف در حال ثبت اطلاعات آن ها هستیم.

گذراندن دوران سربازی با همکاری با پروژه دایره‌المعارف دفاع مقدس استان

سرهنگ مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث پایان نامه هایی که قرار است در مورد جنگ و دوران دفاع مقدس در رابطه با تدوین دائره المعارف دفاع مقدس استان کرمان تهیه شود از ابتدای امسال تا کنون تعدادی جمع آوری و تهیه شده و پایان نامه های در مورد جنگ و دفاع مقدس حمایت می شوند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان تصریح کرد: کسانی که در تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس استان کرمان با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همکاری کنند می‌توانند بدون اینکه به سربازی اعزام شوند دوران سربازی خود را به مدت 14 تا 19 ماه در این پروسه بگذرانند و نخبگان در این زمینه در اولویت هستند.

وی بیان کرد: محققان و دانشجویان دوره های ارشد و دکترا اگر در پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه ها همکاری کنند مورد حمایت مالی و معنوی قرار می گیرند


لزوم تشکیل پرونده علمی دائره المعارف دفاع مقدس استان کرمان

سرهنگ مهدوی با بیان اینکه لشکر 41 ثارالله استان کرمان نقش بی بدیل در دوران دفاع مقدس ایفا کرده و همه هم به این موضوع اذعان دارند، تاکید کرد: پرونده علمی دایره‌المعارف دفاع مقدس استان کرمان را باید تشکیل داد و مستندات، آثار، مقالات علمی و پایان نامه های مربوط به دوران دفاع مقدس در این پرونده علمی ثبت و ماندگار شود. کار را آغاز کردیم ولی نسبت به تکمیل پرونده علمی نیاز به همکاری همه ارگان های مربوطه از جمله اساتید، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، دانشجویان و نخبه ها داریم

وی افزود: در بحث نوشتن مقاله های علمی در رابطه با دوران دفاع مقدس نیاز به اساتید دانشگاه ها داری؛ مقاله هایی که تهیه شده در اختیار اساتید دانشگاه ولیعصر(عج) قرار خواهیم داد تا در بحث دفاع مقدس ِ استان کرمان کار شایسته ای ارائه شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان اضافه کرد: حسین ارسلان نخستین شهید شاعر کشور است امّا این شهید هنوز در لیست شهدای دایره‌المعارف استان قرار نگرفته است و به زودی این امر انجام خواهد شد لذا تهیه و تدوین دایره‌المعارف دوران دفاع مقدس هر استان به شناسایی شهدا، ابتکاراتی که رزمندگان در این دوران به خرج دادند، عملیات ها و تشریح نحوه انجام عملیات ها و دیگر امور دوران دفاع مقدس می پردازند و کاری ارزشمند خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403