نگاهی به ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات/ تعداد المپیکی‌ها همچنان بیشتر از غیر المپیکی‌ها


نگاهی به ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات/ تعداد المپیکی‌ها همچنان بیشتر از غیر المپیکی‌ها

نگاهی به ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک نشان می‌دهد که با شرایط کنونی مشکلی برای برگزاری انتخابات این کمیته در تاریخ 17 اسفند وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک قرار است 17 اسفند ماه برگزار شود. با نزدیک شدن به زمان انتخابات مانند دوره‌های گذشته هر روز حرف و حدیث‌ها و شائبه‌ها در خصوص بندها، تبصره‌ها و قوانین برگزاری مجمع بیشتر می‌شود و برخی سعی می‌کنند با پرداختن به این مسائل، راهکاری برای تغییر وضعیت به نفع خود یا تیم مورد حمایت‌شان پیدا کنند.

اعضای مجمع 63 نفر هستند که 35 عضو آن المپیکی (29 فدراسیون المپیکی و 6 ورزشکار منتخب کمیسیون ورزشکاران) و 28 عضو دیگر غیر المپیکی هستند. بر اساس اساسنامه کمیته ملی المپیک، نصف به علاوه یک عضو از اعضای مجمع را باید اعضای المپیکی تشکیل دهند.

پیش از این خبرگزاری تسنیم در گزارشی به حق رأی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون‌ها در انتخابات کمیته ملی المپیک پرداخت و نوشت که در غیاب رئیس فدراسیون، حضور اعضای هیئت رئیسه که تاییدیه اعضای مجمع را دارند و از وزیر ورزش حکم خود را دریافت کرده‌اند در مجمع بلامانع است و مشکلی در خصوص تعداد اعضای المپیکی و غیر المپیکی مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک وجود ندارد.

در ادامه به بررسی تعداد اعضای المپیکی و غیر المپیکی مجمع بدون در نظر گرفتن فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند یا وضعیت آنها نامشخص است، می‌پردازیم تا حتی اگر به فرض محال فدراسیون‌هایی که سرپرست دارند در مجمع غایب باشند، وضعیت تعداد اعضا مشخص شود.

در حال حاضر با توجه به اینکه تکلیف ریاست 6 فدراسیون المپیکی (وزنه‌برداری، دوچرخه‌سواری، تکواندو، ژیمناستیک، بسکتبال و تیراندازی) هنوز مشخص نیست و با توجه به اینکه جودو تعلیق است و احتمال دارد در مجمع حضور نداشته باشد و با فرض اینکه تا زمان برگزاری مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک، وضعیت این فدراسیون‌ها نامشخص باقی بماند، 22 فدراسیون المپیکی و 6 عضو کمیسیون ورزشکاران، مشکلی برای حضور در مجمع ندارند.

در طرف دیگر 28 عضو غیر المپیکی حضور دارند و اگر انتخابات فدراسیون دانش‌آموزی برگزار و مشکل فدراسیون پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در مورد ابطال انتخابات و تغییر عنوان پست مهرعلی باران‌چشمه از سرپرستی به رئیسی حل شود، باز هم از آنجا که فدراسیون زنان رئیس ندارد و تکلیف این فدراسیون نامشخص است، تعداد اعضای غیر المپیکی 27 نفر خواهد بود و با این شرایط مشکلی برای برگزاری مجمع در تاریخ 17 اسفند ماه وجود ندارد. در واقع تعداد فدراسیون‌های المپیکی 28 و غیر المپیکی 27 است و با این شرایط مشکلی برای برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته وجود ندارد.

اعضای مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک به شرح زیر هستند:

1- وزیر ورزش و جوانان
2- رئیس کمیته ملی المپیک
3- نواب رئیس کمیته ملی المپیک(2 عضو)
4- خبرگان ورزشی (5نفر)
5- ورزشکاران منتخب کمیسیون ورزشکاران (6 نفر)
6- رئیس آکادمی ملی المپیک
7- رئیس کمیته ملی پارالمپیک
8- رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی
9- رئیس فدراسیون همگانی
10- رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی
11- رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری
12- رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی
13- رئیس فدراسیون زنان
14- رئیس ورزش نیروهای مسلح
15- نماینده باشگاه‌ها (2 نفر)
16- نماینده داوران و مربیان (2 نفر)

17- فدراسیون‌های ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته یا رشته‌های آنها تحت نظر کمیته بین‌المللی المپیک در بازی‌های المپیک حضور دارند. (29 فدراسیون شامل اسکی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، تکواندو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، تنیس، تنیس روی میز، جودو، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، ژیمناستیک، سوارکاری، سه‌گانه، شمشیربازی، شنا، شیرجه و واترپلو، فوتبال، قایقرانی، کشتی، گلف، والیبال، وزنه‌برداری، هندبال، هاکی، انجمن‌های ورزشی، کاراته، کوهنوردی و اسکیت)

18- فدراسیون‌های ملی عضو در فدراسیون‌های بین‌المللی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند (4 فدراسیون شامل ووشو، اسکواش، کبدی و بولینگ و بیلیارد)

19- فدراسیون‌های ملی که رشته آنها ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد (2 فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و فدراسیون چوگان)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...