وضعیت 8 هزار کیلومتر از رودخانه‌های کرمان بحرانی است


وضعیت 8 هزار کیلومتر از رودخانه‌های کرمان بحرانی است

کرمان - ایرنا - معاون امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه این استان 2 نوبت طی 20 روز گذشته درگیر سیل شد گفت: بیش از 40 هزار کیلومتر رودخانه در استان داریم که وضعیت هشت هزار کیلومتر آن بحرانی و مناطق مسکونی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی روز دوشنبه در نشست شوراهای اسلامی استان کرمان افزود: لایروبی این رودخانه ها به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که معادل پنج سال بودجه استان کرمان است.

وی اظهارداشت: سال ۹۶ سیل در استان اتفاق افتاد که پل ورودی بم را شکست، سپس بردسیر را آب فراگرفت و همین شهرداری و دهیاری ها مسیر رودخانه ورودی شهر را با عرض ۸۰ متر از دهنه ۶ متری با ارتفاع ۶۰ سانتیمتر می خواستند عبور دهند که آب شهر را فرا گرفت.

موسوی افزود: آن زمان ۲ میلیارد تومان پول بحران سیل استان را جابجا کردیم و رودخانه را دیواره سازی کردیم و از آن زمان مشکلی وجود ندارد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: سال ۹۷ نیز با کمک اداره آب منطقه‌ای استان طرح اضطرار سیل را در کرمان اجرا کردیم، چهار بار مصوبه گرفتیم اما اجرای آن به ۹۰ میلیارد تومان در آن زمان نیاز داشت که تاکنون اعتباری در این حوزه دریافت نشده است.

وی تصریح کرد: با کمک شرکت های معدنی استان و تخصیص ۲۰ میلیارد تومان، ۱۳۲ کیلومتر رودخانه استان را لایروبی کردیم و اگر دولت این کار را نمی کرد امروز حداقل شاهد فوت تعداد بالای ۵۰ نفر در سیل های اخیر بودیم.

موسوی یادآور شد: هم اکنون پس از سیل اخیر، استمهال وام ها مصوب دولت را گرفت، بودجه اضطراری بین شهرداری ها و فرمانداری ها توزیع شد و امکانات با کمک بنیادهای مختلف (بنیاد مستضعفین، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام) گرفتیم.

وی افزود: خسارت به احشام آسیب دیده از سیل را تامین کردیم و اکنون مشکلات پل سمیه کهنوج رفع شده است؛ از ابتدای انقلاب تاکنون لایروبی رودخانه در هیچ جا اتفاق نیفتاده بود اما اکنون داریم روی آن کار می‌کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: در زهکلوت شهرستان رودبارجنوب بیش از ۴۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در حال فعالیت و جبران خسارت های سیل هستند و ۱۰ دستگاه ماشین آلات هم در اختیار فرمانداری منوجان قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: دولت درحال انجام اصلاحات است، وزیر کشور ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای استان کرمان تامین کرد که ما آن را به دهیاری ها پرداخت کردیم؛ سپاه و ارتش هم به امدادرسانی پس از سیل ورود کردند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه ۴۳۰ میلیمتر بارش در منوجان طی ۲ بارندگی اخیر ثبت شد که تاکنون این میزان بارش مشاهده نشده بود گفت: خدمات و زحمات نباید زیر سوال برود، سیل بند خرم از سال ۵۰ آغاز شده و ۱۲۰ کیلومتر آن باقی مانده است که کار اجرای آن پیگیری می شود.

موسوی افزود: راهداری و آب منطقه ای رودخانه ها و راههای تحت مدیریت خود را بررسی کنند که اگر تصرفی در آن شده، رفع تصرف کنند و این امر مصوب شده است، زیرا روستاهای درگیر سیل عمدتا در مسیر رودخانه بودند.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: در شمال استان ۹۰ بند سنگی و سیمانی اجرا شده و رودخانه شور جیرفت آنقدر لایروبی نشده که ارتفاع آن از شهربالاتر آمده و آب را وارد شهر می کند اما پنج کیلومتر سیل بند در بالای آن اجرا کردیم که اگر اینگونه نبود اکنون سیل شهر را فرا گرفته بود و این کارهایی که در استان کرمان برای لایروبی رودخانه ها شده‌، در هیچ استانی اجرا نشده است.

وی ابراز داشت: هیات دولت از فعالیت استان تقدیر کرده اما باید این فعالیت ها گسترش یابد.

موسوی افزود: ۳۴۰ روستای استان کرمان در سیل، مسیر دسترسی نداشتند که اکنون مسیر ارتباطی همه آنها بازگشایی شده حتی برای برخی روستاها مسیر جایگزین احداث شد.

وی با بیان اینکه ۲ بانده شدن بسیاری از مسیرهای شهرستانی استان کرمان در سفر هیات دولت به استان بررسی می شود تصریح کرد: دولت در کوتاهترین زمان ممکن خدمات بسیاری را انجام می دهد و امیدواریم این خدمات نادیده انگاشته نشود.

موسوی در مورد وضعیت یک معدن نیز گفت: وضعیت معدن مس درالو در نشستی با حضور نمایندگان و امام جمعه شهرستان های رابر و بردسیر بررسی و نظر تقسیمات کشوری اخذ شده و اینکه یک شهرستان این نظر را نمی پذیرد بحثی جداست؛ این بحث برای استانداری کرمان تمام شده است.

وی اضافه کرد: بحث معدن درالو در اختیار حوزه تقسیمات کشوری گذاشته شده و در بخش جذب نیروی این معدن هم تصمیم گیری و مصوبات لازم اخذ شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس