56 میلیارد ریال طرح منابع طبیعی گلستان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد


56 میلیارد ریال طرح منابع طبیعی گلستان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

گرگان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که همزمان با دهه فجر امسال هفت طرح مهار سیلاب با صرف هزینه 56 میلیارد و 740 میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

عبدالرحیم لطفی روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ها ، هزار و ۳۸۱ خانوار روستایی از مزایای آن شامل تقویت مراتع، تامین آب مورد نیاز دام و جلوگیری از فرسایش خاک در شهرستان های علی آباد، کلاله، مراوه تپه، مینودشت و آزادشهر برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: طرح های آماده بهره برداری شامل ساخت یا تکمیل سازه های سنگی ملاتی در محمدآباد علی آباد و گرگاندوز کلاله، تکمیل بند خاکی فرخسر در مراوه تپه، ساخت سازه سنگی و ملاتی و سرشاخه گیر در کشکک رامیان، ترمیم و ساخت سازه های سنگی و ملاتی در چمانی و ده‌چناشک مینودشت، ساخت سازه های سنگی و ملاتی در کاشیدار آزادشهر و تکمیل سرریز بتنی و سنگ و ملاتی بندخاکی چنارلی مراوه تپه است.

لطفی همچنین از آغاز عملیات اجرایی پنج طرح منابع طبیعی شامل ساخت سازه گابیونی در شاهکوه بالا گرگان، ساخت سرریز بندهای خاکی سبد نیازی در ماسان گنبدکاووس، هلالی آبگیر در شوره‌زار آق‌قلا و هوتن گنبدکاووس و تولید نهال مرتعی در گنبدکاووس با سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال در دهه فجر امسال خبر داد.

به گفته وی در حاشیه برگزاری برنامه های دهه فجر، ۲ پویش نهالکاری در گرگان و بندرگز با حضور مسوولان، همیاران طبیعت و علاقمندان به منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

امسال پویش نهالکاری با شعار "هر ایرانی یک درخت" با هدف تقویت پوشش گیاهی در هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گلستان از آذرماه در گلستان آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان