توزیع کودهای شیمیایی کشت بهاره بدون افزایش قیمت در مازندران شروع شد


توزیع کودهای شیمیایی کشت بهاره بدون افزایش قیمت در مازندران شروع شد

ساری- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران گفت که حدود 100 هزار تن کود شیمیایی اوره به عنوان مهمترین کود پایه ای زمین های زراعی با قیمت سال گذشته برای کشت بهاره برنج وارد انبار های استان شده و در حال توزیع است.

رضا افراسیابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که قیمت کود شیمیایی اوره که نیاز ۸۵ درصدی کشاورزی مازندران محسوب می‌شود با قیمت ثابت سال زراعی گذشته یعنی هر کیسه ۵۰ کیلویی حدود ۶۶هزار تومان عرضه می‌شود ، تصریح کرد: کشاورزان گران‌تر از این قیمت خریداری نکنند.

وی توضیح داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در برخی از مناطق استان کودهای مورد نیاز کشاورزان یک روستا با هماهنگی و همکاری شورای محل و دهیاران به درب منزل متقاضی تحویل داده می‌شود که هزینه حمل و نقل را به قیمت مصوبه کود اضافه می‌کنند، این مقوله توافقی با کشاورزان است.

افراسیابی با اعلام اینکه به‌طور متوسط درهر شهرستان حدود ۲۵کارگزاری تحت پوشش این شرکت توزیع نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی را انجام می‌دهد،گفت: کارگزاری‌ها تنها مرجع توزیع کود شیمیایی هستند و کشاورزان فقط از کارگزاری‌ها کود مورد نیاز و نظر خود را خریداری کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با تاکید بر این که تحویل کودهای شیمیایی یارانه دار با حواله الکترونیکی صادر شده از سامانه پایش مواد کودی امکان پذیر است ،گفت: برای این منظور هم اطلاعات فردی کشاورزان باید در سامانه پهنه ثبت شده باشد.

وی توضیح داد :سامانه پایش کودی به سامانه جامع پهنه بندی متصل است و هرکشاورز برای هر محصول درخواست خود را درسامانه پایش کودی باید ارسال کند و این امر سبب می شود تا از این پس کودهای شیمیایی تنها به اشخاصی تعلق بگیرد که کشاورز هستند.

افراسیابی با بیان این که طبق بررسی های صورت گرفته اطلاعات فردی تقریبا تمامی کشاورزان در مراکز خدمات کشاورزی استان مازندران ثبت شده وجود دارد ،افزود : مراکز خدمات کشاورزی هر منطقه استان براساس درخواست کشاورزان سهیمه کود شیمیایی را به صورت حواله الکترونیکی به کارگزاری های ارسال وکشاورزان کود مورد نیازشان را ازکارگزاری ها دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به مشکلات اینترنتی و البته مقوله سواد کشاورزان نسبت به دسترسی به سامانه و انجام کارهای اینترنتی از فرزندان کشاورزان تقاضا داریم در گرفتن حواله الکترونیکی کود شیمایی بیشتر همکاری کنند تا بدون مراجعه حضوری کشاورزان به مراکز خدمات کشاورزی مستقیم برای گرفتن سهمیه کود به کارگزاری ها مراجعه کنند.

براساس آمارهای رسمی سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان ۱۷۵هزار تن است. کودهای پتاس، اوره و فسفات به‌عنوان کودهای پایه محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان است که بر اساس برنامه پیش بینی شده امسال حدود۹ هزار هکتار کلزاکاری ،۵۵هزار هکتار گندم و حدود ۸۵هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو ،گیاهان علوفه ای ، صیفی و سبزیجات رفته است که تا قبل از سال باید کودهای سرک را نیز در این محصولات استفاده کنند.

برنجکاری درحدود ۲۳۰ هزار هکتار یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد مردمان این استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

در حال حاضر برخی از کشاورزان شخم و شیار زمستانه و آماده سازی زمین های شالیکاری برای کشت کار سال آینده را شروع کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !