نصب 27 دستگاه جی‌پی‌اس بر ابنیه تاریخی اصفهان


نصب 27 دستگاه جی‌پی‌اس بر ابنیه تاریخی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی مقرر شد 27 دستگاه جی پی اس بر روی ابنیه و آثار تاریخی اصفهان نصب و نرخ فرونشست آنها اندازه‌گیری شود.

منصور شیشه‌فروش، امروز (دوشنبه، ۴ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «فرونشست زمین در اصفهان؛ چالش‌ها و راهکارها» که از سوی کنسرسیوم مراکز علمی - پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اقدامات در حوزه مدیریت بحران را تشکیل کارگروه تخصصی با حضور اساتید مطرح در استانداری اعلام و اظهار کرد: در ۲ سال گذشته هفت تیم از سازمان زمین‌شناسی کشور در اصفهان مستقر شده‌اند و نرخ پهنه‌ها را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ۲۷ دشت استان در منطقه فرونشست قرار دارد و اطلس فرونشست در دشت‌های اصفهان تهیه شده است. نقشه اطلس پهنه‌بندی دشت‌ها تهیه شده، به مراکز علمی کمک می‌کند.

شیشه‌فروش بر تغییر نگرش در خصوص مصرف آب، آموزش همگانی، بهره‌وری آب‌ها، شناسایی منابع جدید و استفاده از مطالعات انجام شده تأکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد: برای پهنه شهر اصفهان مطالعاتی منعقد شده و از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌شود. همچنین با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی مقرر شد ۲۷ دستگاه جی پی اس بر روی ابنیه و آثار تاریخی اصفهان نصب می‌شود و نرخ فرونشست آنها اندازه‌گیری شود.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه زاینده‌رود تصریح کرد: برنامه سازگاری با کم آبی در استان نیز تدوین شده است و برنامه ها حکایت از تغذیه آبخوان ها دارد. این یافته های علمی دستمایه ای برای تصممیگیری و پیگیری مطالبات آب استان خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد: در حوزه راه آهن فارس و یزد که در پهنه‌های خطرپذیر قرار دارند جلسه ترتیب داده شد تا موضوعات مربوط به آن بررسی شود. به کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان پیشنهاد می‌شود که نشست‌هایی در خصوص تغییرات اقلیم و اثرات آن و کشاورزی پایدار ترتیب دهند.

بهرام نادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد نیز فرونشست را پاسخ آسیب به محیط زیست اعلام کرد و گفت: روند کاهش منابع آب تجدیدپذیر کشور به ازای هر فرد ثبت شده و از ۴۲۷۲ مترمکعب برای هر فرد در سال ۱۳۵۰ به ۱۵۹۲ مترمکعب برای هر فرد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. اگر دنبال اقتصاد پویا و پایدار هستیم، نیازمند بازنگری هستیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: رابطه معناداری بین اقتصاد ضعیف کشورها و مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی وجود دارد و مدل نشان می‌دهد چاره‌ای جز مصرف بهینه آب نداریم.

نادی با بیان اینکه بارگذاری مجدد و طرح‌های انتقال آب اشتباه است، ادامه داد: توسعه الزامی است، اما اگر دنبال توسعه صنایع ناپایدار برویم عملاً تخریب را بیشتر می‌کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تغییر نگرش اساسی و سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و بهره‌وری منابع تجدیدپذیر را الزامی دانست و گفت: شیرین‌سازی آب با چالش‌هایی همچون هزینه بالا، مصرف بالای برق و مشکلات زیست محیطی همراه است و بهره برداری از آب‌های ژرف نیز پیامدهایی دارد که بهینه نیست.

ایمان بهارلو، رئیس اداره سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان نیز گفت: فرونشست در دنیا ۴ میلیمتر، اما در ایران میزان آن بسیار بالاتر است. آنچه فرونشست اصفهان را از دیگر استان‌ها مجزا می‌کند، ورود به مناطق مسکونی است.

وی با اشاره به نقشه پهنه بندی فرونشست حوزه شهرداری اصفهان افزود: بیشترین مناطق فرونشست در مناطق، ۱۴، ۱۵، ۸، ۱۱ و ۷ است.

نصب 27 دستگاه جی‌پی‌اس بر ابنیه تاریخی اصفهان

بهارلو با بیان اینکه یک میلیون ۹۵۱ هزار و ۹۹۶ نفر در اصفهان زندگی می‌کنند، گفت: ۱۸ هزار و ۱۷۴ بلوک شهری وجود دارد که به تناسب درگیر فرونشست شده‌اند.

رئیس اداره سامانه‌ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان افزود: ۶ هزار و ۳۰۲ بلوک شهری در کلاس‌های فرونشست بالای ۵۰ میلی‌متر قرار گرفته‌اند که ۴۴ درصد جمعیت است.

وی از تعریف پروژه‌های مختلف در شهرداری با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط خبر داد.

نصب 27 دستگاه جی‌پی‌اس بر ابنیه تاریخی اصفهان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند