عدم خروج خودروهای فرسوده مشکل اصلی آلودگی هوای پایتخت است


عدم خروج خودروهای فرسوده مشکل اصلی آلودگی هوای پایتخت است

تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت:مهمترین مسأله در موضوع آلودگی هوای پایتخت عدم خروج خودروهای فرسوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ نشست هم اندیشی بانوان فعال در حوزه محیط زیست همزمان با هفته زن و مادر، در سالن اجتماعات شهرداری منطقه ۲ تهران برگزار و در این آیین از خانواده های شهدای محیط زیست نیز قدردانی شد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در نشست هم اندیشی بانوان فعال در حوزه محیط زیست، اظهار داشت: موضوع بانوان به عنوان افرادی که نقش به سزایی در حوزه محیط زیست، اداره، مدیریت و تربیت نسل آینده دارند، این جلسه تشکیل داده شد.

وی با بیان اینکه این جلسه نقطه آغاز هم‌اندیشی و دریافت نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه ها است، گفت: آلودگی هوا از جمله اولویت های محیط زیستی در تهران است شهردار تهران نیز به این موضوع اهتمام دارند.

پیرهادی با اشاره به ضرورت احصای نقش و سهم آلاینده کننده های هوا، عنوان کرد: صنایع، خودروهای سنگین، موتور سیکلت ها و ... نقش و سهم متفاوتی در آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه ۱۶ دستگاه و سازمان در حوزه رفع آلودگی هوا مسئولیت دارند، اظهار داشت: شهرداری تهران هم در این حوزه وظایفی دارد و موضوعاتی را باید پیگیری کند.

عضو شورای شهر تهران، توسعه و گسترش فضای سبز را از فعالیت های شهرداری تهران در حوزه رفع آلودگی هوا عنوان کرد.

وی افزود: برای تحقق این امر، در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۹ شهرداری تاکنون سه باغ در دستور کار خرید قرار گرفته است تا در اختیار شهروندان برای استفاده عموم قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع آلودگی هوا، مهمترین مسأله عدم خروج خودرو های فرسوده است، عنوان کرد: وجود چهار میلیون موتور سیکلت فرسوده و چهار میلیون خودرو شماره گذاری شده در تهران گویای این امر است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: با ادامه روند کنونی و عدم خروج خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، در سال‌های آینده وضعیت ناهنجاری را شاهد خواهیم بود.

پیرهادی با بیان اینکه دولت باید سیاست های تشویقی را برای خروج منابع آلاینده متحرک انجام دهد، گفت: اتوبوس ها و تاکسی ها هم وضعیت خوبی ندارند.

وی تاکید کرد که صنایع نیز بخشی از آلایندگی را تولید می کنند که خطر آفرین است و باید سهم همه منابع آلاینده کننده هوا، مشخص می شود.

پیرهادی با بیان اینکه اختلاف نظر در سهم این آلاینده ها وجود دارد، گفت: به دنبال این هستیم که آمارها و درصد هر کدام از منابع آلاینده هوا مشخص شود.

وی درباره آلودگی آب نیز تاکید کرد که کیفیت آب در شهر تهران یکی از موضوعات کلیدی این دوره است.

پیرهادی عنوان کرد که آب تهران در وضعیت مناسبی قرار دارد اما مخاطراتی در این حوزه وجود دارد که نسبت به رفع آن اقدام شده و قرار است برای خرید دستگاهی جهت سنجش کیفیت آب، اقداماتی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: موضوعاتی هم از سوی فعالان محیط زیست ارایه می شود که در حال بررسی و رفع آن هستیم.

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در موضوع آب های روان نیز پیگیر هستیم، اظهار داشت: مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان را دنبال می کنیم که موضوع مهمی در محیط زیست و حوزه ای و فاضلاب است.

وی گفت: در چند سال گذشته نسبت به اجرای مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان که مباحث مهم محیط زیستی هستند، کم توجهی شده است.

پیرهادی با اشاره به تشکیل کارگروه های مختلف در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اظهار داشت: برای بررسی آلودگی صوتی و خاک و ... نیز کارگروه های تشکیل شده است.

به گفته وی، دوره جاری مدیریت شهری حتما نسبت به موضوعات محیط زیست دغدغه مندانه تلاش خواهد کرد و در کنار آن، نگاه دستگاه‌های اجرایی در سال های اخیر باید مجدانه تر باشد.

هزینه برای محیط زیست، سرمایه گذاری برای آینده است

مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ تهران نیز در این نشست اظهار داشت که این منطقه، سومین منطقه از نظر جمعیت است و به دلیل سرانه فضاهای سبز ملی و وجود مراکز درمانی، این منطقه به دیار سلامت و گردشگری معروف شده است.

وی، تکمیل و راه اندازی خطوط مترو، افزایش سهم استفاده از دوچرخه، ایجاد ۴۳ کیلومتر مسیر پیاده روی، افزایش سرانه سبز منطقه به بیش از بیست متر مربع را از مزایای منطقه دو عنوان کرد.

صالحی با بیان اینکه طراحی و احداث نیروگاه های برق، نصب دیوارهای مانع آلودگی صوتی، از فعالیت های محیط زیستی این منطقه است، گفت: در حوزه محیط زیست برنامه‌هایی تدارک دیده شده و در این حوزه هرچه فعالیت کنیم، سرمایه گذاری برای آینده است.

به کار بردن یونولیت در ساختمان ها از معضلات در تهران است

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست افزود: همه دوستان فهم درستی از حوزه محیط زیست دارند و برای محیط زیست زحمت کشیده اند.

وی با بیان اینکه باید تلاش مضاعف در این حوزه شاهد باشیم، گفت: در سال‌های گذشته بحث محیط زیست در اولویت نبوده است.

رفیعی افزود: در حال حاضر یکی از معضلاتی که در تهران مواجه هستیم، به کار بردن یونولیت ها در ساختمان است.

وی ادامه داد: در کنار هجمه زیاد آلایندگی ها، آلودگی هوا با یونولیت ها را هم در آینده خواهیم داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بحث ساختمان های سبز و مدارس سبز را در شهر تهران پیش ببریم، گفت: این مدارس الگوی های محیط زیستی را از ابتدا آغاز کرده اند.

وی با بیان اینکه تکلیف ما در محیط زیست شهری مشخص نیست، افزود: امروز در محیط زیست شهری علاوه بر آلایندگی های هوا، بحث انواع آلایندگی نور و صوت آزار دهنده است و تبعات آن در آسیب های اجتماعی خود را نشان می دهد.

به گفته وی، هزینه هایی که آلایندگی هوا ایجاد می کند با هیچ عددی قابل احصا نیست و این موضوعات باید در تصمیمات بگنجد.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی سد ماملو در استان تهران گفت: هفته آینده از این سد بازدید خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات