مهار فرونشست با مدیریت منابع آب، ارتباط مستقیم دارد


مهار فرونشست با مدیریت منابع آب، ارتباط مستقیم دارد

اصفهان-ایرنا- مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌ محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: مهار فرونشست زمین در اصفهان و کشور، ارتباط مستقیم با مدیریت منابع آب دارد و این مساله باید با جدیت در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، رضا شهبازی، روز دوشنبه در وبینار«فرونشست زمین در اصفهان، چالش‌ها و راهکارها» در دانشگاه صنعتی اصفهان هشدار داد: اصفهان یک منطقه خشک به شمار می‌رود و در حالت طبیعی بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلی متر بارندگی در سال نداردو اکنون میزان بارندگی آن ۹۰ تا ۱۰۰ میلی متر برآورد می‌شود.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد با وجود پدیده‌ کم‌آبی، بهره‌برداری‌های زیادی صورت می‌گیرد در حالی که با وجود این ۲ عامل در جوار هم، براحتی نمی‌توانیم از کنار مشکل فرونشست گذر کنیم.

شهبازی به تصویب طرح تعادل بخشی منابع آب از سوی وزارت نیرو در اوایل دهه ۹۰ اشاره و بیان کرد: در این طرح همزمان با اینکه ۶۰۹ دشت کشور مورد ارزیابی قرار می گرفت، پدیده فرونشست به تخریب خود ادامه داد و هنوز هم می‌دهد.

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی افزود: در آن زمان اصفهان با پدیده و چالش فرونشست زمین به اندازه جنوب تهران مواجه نبود، چرا که زاینده‌رود در این شهر جاری بود اما از ۱۰ سال گذشته تاکنون پدیده فرونشست بیشتر در این استان مشاهده می‌شود.

شهبازی گفت: البته اکنون همه کلانشهرهای کشور از جمله مشهد، نیشابور، تهران، مرودشت و استان فارس درگیر پدیده فرونشست هستند.

به گفته وی، نزدیک به ۴۰ سال این پدیده در کشور مورد مطالعه قرار گرفته و از ۶۰ سال قبل در کشور آغاز به حرکت کرده و ۲۰ سال است که در ادبیات اداری ایران وارد شده است اما همچنان درک درستی از این موضوع وجود ندارد.

شهبازی افزود: بسیار دیر نسبت به این پدیده واکنش نشان دادیم و طبیعت نیز فرصت یافت تا کار خود را انجام دهد و از سوی دیگر فرصت‌های خود را هم برای کنترل فرونشست از دست داده و می‌دهیم.

شهبازی به یافته‌های مُحققان سازمان زمین شناسی استناد کرد و افزود: واقعیت آن است که بسیاری از دشت‌های بزرگ کشور فرونشست زیادی را تجربه کردند و به نقطه انتهایی خود رسیده‌اند یا در حال تجربه کردن آن هستند و این امر نشان می‌دهد حجم زیادی از فضاهای زیرزمین را از دست داده‌ایم و فرونشست به سطح زمین مهاجرت کرده است.

وی افزود: بر اساس مُولفه‌های زمین شناسی و مطالعات انجام شده، اصفهان از زاینده‌رود به سمت شمال قابلیت فرونشست زمین دارد.

شهبازی پدیده فرونشست را به "سرطان زمین"، "زلزله خاموش" و "مرگ آبخوان" توصیف کرد و هشدار داد این پدیده پی سازه‌ها را جابه‌جا می‌کند و مقاومت سازه را در برابر مُخاطرات و رخدادهای دیگر کاهش می‌دهد و آستانه سازه را در برابر رخدادهای ضعیف تغییر داده و منجر به تخریب آن می‌شود.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی«فرونشست زمین، چالش‌ها و راهکارها» با حضور شماری از اساتید دانشگاه و محققان این حوزه از سوی کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست و به میزبانی دانشگاه صنعتی این شهر برگزار شد.

اصفهان با سابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، امروز استانی با وضعیت قرمز است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل شده است.

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت‌ بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، در حالی که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان، امروز اصفهان تنها شهر در کشور است که فرونشست زمین به داخل منطقه مسکونی آن نفوذ کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...